Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Bogføring - moms - foreninger

Side 1 ud af 1 (3 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 14. Apr 07
Indlæg ialt: 23
Skrevet kl. 10:52
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej

Jeg skal bogføre for en fodboldklub og har følgende spørgsmål:

Er der moms (pligt til momsafregning) på kantinedriftens indtægter/udgifter?

Må foreningen opkræve moms på fakturaen de sender til sponsorerne - opkræves som sponsorat? (jeg mener, at foreninger er fritaget for moms)..

 

Mvh

Ida

Fra Viborg
Tilmeldt 5. Feb 10
Indlæg ialt: 59
Skrevet kl. 21:08
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Ida

Jeg har kigget lidt i momsloven og fundet følgende

Det fremgår af momslovens § 13, stk. 1, nr. 22, at følgende er fritaget for moms:

 

"Varer og ydelser, der leveres af almenvelgørende eller på anden måde almennyttige foreninger m.fl. i forbindelse med afholdelsen af aktiviteter, under forudsætning af, at fritagelsen ikke vil kunne fremkalde konkurrencefordrejning. Det er en betingelse, at overskuddet fuldt ud anvendes til foreningens eget formål, samt at overskuddets anvendelse på anmodning af de statslige told- og skattemyndigheder kan dokumenteres. Levering af varer og ydelser af forretningsmæssig karakter er ikke omfattet af fritagelsen."

 

Jeg sidder selv som kasserer i Viborg Håndbold Klub, hvor vi opkræver moms af alle sponsorindtægter mv. Modsat har vi en delvis fradragsret på en del af momsenomkostninger til f.eks. bus.

 

Med venlig hilsen

 

Per Tange

Dansk Revision Viborg

Tilmeldt 14. Apr 07
Indlæg ialt: 23
Skrevet kl. 10:20
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Per

 

Ok, tak  for hjælpen.

Når I/du i Jeres klub opkræver moms af alle sponsorindtægter, så er det vel fordi klubben er momsregistreret, ik`?

 

Mvh

Ida

Side 1 ud af 1 (3 indlæg)