Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

economic: Hvordan bogfører jeg indbetaling af moms

Side 1 ud af 1 (9 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 08:59
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej aminoer,

Jeg skal indbetale moms til SKAT for Q4,2009 og det er første gang jeg betaler moms. Jeg er i tvivl om hvilken konto jeg skal benytte.

Jeg har en standard-opsætning, og den konto jeg umiddelbart finder mest mest egnet er "6917 Betalt Moms". Er dette korrekt?

Umiddelbart er jeg i tvivl fordi kontoen har typen "Status" og jeg er ikke sikker på at jeg må/kan/bør bogføre noget på denne? (tillægsspørgsmåler et om Status konti adskiller sig fra andre konti på nogen måde).

Med venlig hilsen
Dennis Milandt

Fra Randers
Tilmeldt 24. Jun 09
Indlæg ialt: 293
Skrevet kl. 09:49

Hej Dennis,

Dek kan gøres på flere måder, men jeg foretrække at gøre således: Pr. ultimo moms periode bogfører saldoen på de enkelte momskonti i 0 - og fører netto beløbet ned på "betalt moms" eller  "momsafregning" hvis der er en der hedder sådan. Og når så du beløbet bliver betalt debiterer du samme konto med beløbet med banken som modpost.

Håber det hjælper :o)

Bachs Bogføring - din freelance bogholder i Randers, og Århus.

Tilmeldt 20. Apr 07
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 09:57

Hej Flemming,

Det lyder meget indviklet :-) Jeg har netop foretaget en betaling fra min netbank på det fulde beløb som er det jeg skal betale til SKAT for Q4,2009.

Spørgsmålet er egentlig bare hvilken konto jeg skal vælge når jeg bogfører denne udgift.

Eks. havde det været penge jeg havde brugt på software havde jeg bogført udgiften på kontoen "3604 Edb-udgifter / software" og modkonto ville være min bankkonto der er "5820 Bankkonto".

Måske er det også det du svarer på, men så forstår jeg ikke præcis hvad du mener.

Med venlig hilsen
Dennis Milandt

Fra Randers
Tilmeldt 24. Jun 09
Skrevet kl. 10:48
Resultat balance
omsætning varekøb bank salgsmoms købsmoms
01-sep Salg -100 125 -25
01-sep varekøb 200 -250 50
30-sep saldo -100 200 -125 -25 50
14-okt moms retur 25 25 -50
Saldo -100 200 -100 0 0

Hej Dennis,

Det er som sådan ikke en udgift - men et resultat af de momsbevægelser der har været i dein virksomhed i perioden.

Du kan vælge at gøre 3 ting:

1: du kan debitere hele beløbet ind på betalt moms og kreditere banken

2: Du kan kreditere beløbet på banken og så debitere beløbet i salgsmoms på kontoen for salgsmoms og kreditere beløbet i købsmoms på saldoen på købsmoms på betalingsdatoen.

3: Du kan kreditere beløbet på betalt moms og så debitere beløbet i salgsmoms på kontoen for salgsmoms og kreditere beløbet i købsmoms på saldoen på købsmoms 31/12-2009 - og så her på betalingsdatoen debitere betalt moms og kreditere banken.

det er lige rigtigt alle 3, men jeg foretrækker selv den sidste. det gør det nemmere at stemme af :o).

Med venlig hilsen

Flemming Bach

www.bachsbog.dk 

Tilmeldt 20. Apr 07
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 11:06

Så det jeg gør ved at bruge status-kontoen Betalt Moms svarer til det i eksempel 1? - det er altså ok at gøre sådan, bruge kontoen "6917 Betalt Moms" og "5820 Bankkonto" som modkonto og lave det som jeg ville bogføre alle andre bilag?

Jeg har en revisor der står for regnskabet men jeg står selv for bogføringen - er vi ude i at jeg faktisk gør ham en tjeneste ved at høre om han alligevel vil bogføre dette for mig, hvis det gør det lettere for ham at lave regnskabet?

Jeg sætter pris på dine uddybede svar, men du må bære over med mig da jeg ikke er så stærk på regnskab endnu.

Med venlig hilsen
Dennis Milandt

Fra Randers
Tilmeldt 24. Jun 09
Skrevet kl. 11:22

Hej igen Dennis,

Ja det er ok at gøre som beskrevet og ja det svarer til ex. 1 .

Mht. til at gøre revisor en tjeneste ved at lade ham stå for regnskabet - så er det jo lidt af en klassiker :o).

Det vil uden tvivl gøre selve regnskabsudarbejdelsen billigere hvis han også står for bogføringen, men det skal han jo også have penge for at lave - så alt i alt vil du nok komme af med flere penge til ham.

Men vigtigst af alt, synes jeg, er at du skal være villig til at holde bogholderiet ajour løbende. For hvis der først kommer til at ligge og altid bliver sådan noget der bliver lavet i sidste øjeblik så kan det ende med at blive noget være rod - og så kan det være at det er bedre lade andre tage over. Men det kan du selv bedst afgøre. Det afhænger selvfølgelig også lidt af bilagsmængden.

Jeg ku godt hjælpe dig til fornuftig pris, men jeg er bosat i Randers så der er nok lige langt nok væk :o).

Med venlig hilsen

Flemming Bach

www.bachsbog.dk

Tilmeldt 20. Apr 07
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 11:31

Først og fremmest tak for hjælpen,

Jeg prøver at skrive til min revisor og høre om han har nogle indvendinger, og ellers bliver det bogført sådan.

Jeg synes jo at jeg holder bogføringen ajour, da jeg først har betalt moms i dag. Det var måske ikke sådan du mente.

Jeg har ikke ret mange bilag. På 4 måneder har jeg haft omkring 30 bilag og 15 fakturaer. Hvis jeg skulle betale mig fra hjælp til bogføringen kunne jeg dog se en ide i at jeg får min nuværende revisor til dette i stedet for at bruge dig.

Jeg har heller ikke nogen problemer med at bogføre bilag almindeligvis, men jeg kan selvfølgelig blive i tvivl om hvordan tingene skal gøres når jeg støder på nye ting jeg ikke har gjort før.

Dog tror jeg ikke af afstanden ville have været et problem da jeg alligevel scanner eller pdf-printer alle bilag så alt er elektronisk.

Med venlig hilsen
Dennis Milandt

Fra Randers
Tilmeldt 24. Jun 09
Skrevet kl. 11:40

"Jeg synes jo at jeg holder bogføringen ajour, da jeg først har betalt moms i dag. Det var måske ikke sådan du mente" - det var ikke møntet specifikt på dig, men mere ment som en generel anskuelse vedr. om man selv skal stå for det eller lade andre tage over. Smile

Og ja der vil du nok komme lidt spørgsmål i ny og næ og så er det jo godt at amino eksisterer Big Smile

held og lykke med forretning

Flemming Bach

www.bachsbog.dk

Tilmeldt 20. Apr 07
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 11:43

Tusind tak, og tak for hjælpen :)

Ja, der er masser af hjælp at hente på Amino.

Med venlig hilsen
Dennis Milandt

Side 1 ud af 1 (9 indlæg)