Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Hvilke af disse scenarier er spam?

Side 1 ud af 1 (6 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 14. Jan 06
Indlæg ialt: 124
Skrevet kl. 23:29
Hvor mange stjerner giver du? :

Hejsa,

Jeg vil meget gerne have input fra nogen aminoer på hvad der er spam og hvad der er lovligt.

1. Er det lovligt, at tilmelde en bruger til nyhedsbreve, når de tilmelder sig til et site - Hvis det blot fremgår af vilkår og man samtidig kan afmelde det igen?

2. Er det lovligt, at påtvinge nogen former for reminders til sine brugere. F.eks at sende en mail i april om at de skal huske, at bestille deres sommerferie inden det er for sent?

3. Er det lovligt, at give et sites bruger mulighed for at opsætte reminders, som skal sendes til familie. Uden modtageren har bedt om det?
Eksempel: Jeg bruger en web-kalender på nettet, hvor det kun er mig i familien, som benytter denne kalender. Men jeg vil gerne huske et familie-medlem på at sende mig en invitation 3 uger før jeg ved at vedkommende skal holde en house-warmning? I dette tilfælde har jeg selv anmodet systemet om at sende en mail til familie-medlemmet 3 uger før. Det er sitet der sender reminderen på min opfordring. Men det er ikke mig selv som trykker "send"

Håber I forstår mine spørgsmål :)

// Brian

Tilmeldt 27. Apr 07
Indlæg ialt: 6988
Fra  MobilTjek Skrevet kl. 23:46

1. Ja, men hvorfor ikke lave et flueben, som brugeren kan fjerne ved tilmelding. Der er jo ingen idé i at sende nyhedsbreve til folk der ikke ønsker det.

2. Har de sagt ja til nyhedsbreve, så hører reminders vel også under der.

3. Du kan lave det så det er brugerens egen mail det kommer fra, men det er vel lidt i stil med at modtage en invitation fra f.eks. Facebook eller Linkedin osv.

Sammenlign mobilpriser med eller uden abonnement

Fra København
Tilmeldt 4. Mar 09
Indlæg ialt: 237
Skrevet kl. 23:56

Jeg er ikke jurist, men jeg har tidligere snuset til juraen omkring udsendelse af mail. Hvis du vil være sikker, så snak med en jurist med speciale på området.

Brinaldo:

1. Er det lovligt, at tilmelde en bruger til nyhedsbreve, når de tilmelder sig til et site - Hvis det blot fremgår af vilkår og man samtidig kan afmelde det igen?

Nej, det er ikke tilladt. Hvis brugeren ikke explicit har givet tilladelse, så må du ikke sende mail til folk. Der skal være mulighed for at tilmelde sig - og tilmeldingen må ikke ske som standard (du må altså ikke sætte hak i tilmeldingen for at "hjælpe").

Brinaldo:

2. Er det lovligt, at påtvinge nogen former for reminders til sine brugere. F.eks at sende en mail i april om at de skal huske, at bestille deres sommerferie inden det er for sent?

Det kommer vel an på, om det er marketing. Hvis det er det og brugeren har givet tilladelse til det, er det tilladt. Det er nok mest et spørgsmål om at formulere den oprindelige tilladelse tilpas bredt, så burde du være sikret her.

Brinaldo:

3. Er det lovligt, at give et sites bruger mulighed for at opsætte reminders, som skal sendes til familie. Uden modtageren har bedt om det?
Eksempel: Jeg bruger en web-kalender på nettet, hvor det kun er mig i familien, som benytter denne kalender. Men jeg vil gerne huske et familie-medlem på at sende mig en invitation 3 uger før jeg ved at vedkommende skal holde en house-warmning? I dette tilfælde har jeg selv anmodet systemet om at sende en mail til familie-medlemmet 3 uger før. Det er sitet der sender reminderen på min opfordring. Men det er ikke mig selv som trykker "send"

Du må gerne opsætte reminders og sende mails til familie og venner. Dog må disse mails ikke være marketing mails, så du skal være rimelig forsigtig med, hvad du putter i dem.

Igen - ovenstående er min forståelse af loven. Jeg er ikke jurist og jeg kan ikke garantere, at tingene stadig er som beskrevet - så hvis du vil være sikker, så find en jurist.

Tilmeldt 14. Jan 06
Skrevet kl. 00:07
Tak for svar. 1. Det er ikke en mulighed for mig. Det skal ske automatisk ved tilmeldingen. Hvis det er lovligt. Så må brugeren afmelde nyhedsbrevet igen, hvis de ikke ønsker det. Men er det lovligt. Hvis blot brugeren har accepteret det i vilkårene? 2. Det har du ret i. Så det er nok for mig, at vide om punkt 1 er ok. 3. Invitationer til FaceBook osv sendes direkte fra en bruger til en anden - Uden forsinkelse.. Så den sammenligning mener jeg ikke, at man kan bruge. I det fiktive eksempel anmoder en bruger systemet om, at sende en "reminder" til sin ven på en pågældende dato.
Tilmeldt 14. Jan 06
Skrevet kl. 00:09
Nøj. Det ser grimt ud, når man skriver et indlæg fra en iPhone :)
Fra Skørping
Tilmeldt 29. Sep 07
Indlæg ialt: 668
Fra  X-Cite ApS Skrevet kl. 07:31
Side 1 ud af 1 (6 indlæg)