Husk også at tage højde for at modregne momsbeløb når du returnere vare som du har købt (din købsmoms bliver mindre) og når du selv modtager vare retur fra dine kunder (din salgsmoms bliver mindre).
Husk også at hvis du køber vare/andet fra andre EU lande, så skal du oplyse sælger om dit CVR nr. og så slipper du for at skulle betale moms, til gengæld skal du så oplyse det som dansk moms til SKAT. og modsat hvis du sælger til andre registrerede virksomheder fra andre EU lande sal du heler ikke tilføje moms men blot oplyse tallene til SKAT.
Husk også at hvis du køber vare fra private (uden moms) og så sælger dem videre (med moms) så skal/kan du gøre brug af reglerne ang. brugtmoms.
Okay, nu driller jeg dig bare moms reglerne er ikke helt enkle, men man kan lære meget på et kort kursus
Jeg ville bare helst holde det meget simpelt, da der har været meget lidt aktivitet. Dvs. undgå flere kontoer, med hver deres regnskab. Dette kan påbegyndes, ved større regnskabsmæssig aktivitet.
Er det slet ikke muligt at holde det simpelt, ligesom i linket længere oppe i denne tråd? (så længe aktiviteten er meget lav).
Hej
Jo, det kan godt holdes så enkelt.
Men bemærk at linket slet ikke viser nogen bogføring. det viser blot en opgørelse over kontierne købsmoms, salgsmoms og momsafregning (momsafregning kalder de for indberetning).
Hvis du vælger at holde det på denne simple måde i starten (og det kan jeg godt forstå hvis du gør), så er den mest enkle mde at "bogføre" spøgsmålet ang. penge tilbage fra SKAT ved blot at bogføre beløbet i venstre side på bank kontoen (som beskrevet i mit eks.) og så blot skrive Penge modtaget ud for 1. kvartal Indberetning. (der hvor der i linket står kr. (5.195,20))
Mvh.
Benjamin
Hej Benjamin,
Mange tak for din gennemgang. Den værtsætter jeg meget!
For at holde det simpelt og overskueligt ville jeg gøre følgende:
Bogføre købsmomsen på i debet i september (i dit ex) og når momsen så kommer retur i oktober så krediterer du beløbet her - så går det hele op. Se nedenstående excel eksempel. Man kan også som foreslået ovenfor overføre salgs og købs moms til en afregningskonto hvor man ultimo hvert kvartal "nulstiller" salgs- og købs moms. Men i dit tilfælde burde nedenstående række. Jeg kan forøvrigt være behjælpelig med bogføringsassistance når og hvis du får behov for det. Evt. bare hjælpe med afsteming og opgørelsen af momsen en gang i kvartalet.
Husk også at tage højde for at modregne momsbeløb når du returnere vare som du har købt (din købsmoms bliver mindre) og når du selv modtager vare retur fra dine kunder (din salgsmoms bliver mindre).
Husk også at hvis du køber vare/andet fra andre EU lande, så skal du oplyse sælger om dit CVR nr. og så slipper du for at skulle betale moms, til gengæld skal du så oplyse det som dansk moms til SKAT. og modsat hvis du sælger til andre registrerede virksomheder fra andre EU lande sal du heler ikke tilføje moms men blot oplyse tallene til SKAT.
Husk også at hvis du køber vare fra private (uden moms) og så sælger dem videre (med moms) så skal/kan du gøre brug af reglerne ang. brugtmoms.
Okay, nu driller jeg dig bare moms reglerne er ikke helt enkle, men man kan lære meget på et kort kursus
Mvh.
Benjamin
Hej,
Heldigvis har ovenstående ikke været aktuelt.
Et kursus kan altid være behjælpelig, uanset om det er mig eller ej, der kommer til at lave regnskabet fremover. Så jeg kigger nok forbi sådan et på et tidspunkt.
For at holde det simpelt og overskueligt ville jeg gøre følgende:
Bogføre købsmomsen på i debet i september (i dit ex) og når momsen så kommer retur i oktober så krediterer du beløbet her - så går det hele op. Se nedenstående excel eksempel. Man kan også som foreslået ovenfor overføre salgs og købs moms til en afregningskonto hvor man ultimo hvert kvartal "nulstiller" salgs- og købs moms. Men i dit tilfælde burde nedenstående række. Jeg kan forøvrigt være behjælpelig med bogføringsassistance når og hvis du får behov for det. Evt. bare hjælpe med afsteming og opgørelsen af momsen en gang i kvartalet.
Når momsen så kommer retur (du har indberettet kr. 25 i indgående moms IKKE UDGÅENDE MOMS) skal denne bogføres kredit 25 på indgående moms og kr. 25 i banken, eller hvor du nu modtager pengene.
Gammel debat, I know.. Men håber lige på svar alligevel :-) Da vi lige er opstartet skulle vi have penge retur i moms - kr. 930,90. Da jeg indberettede dette skulle jeg angive tallene i hele tal, dvs. kr. 931,00. I regnskabet har jeg debiteret 931 i banken og krediteret i indgående moms. Problemet heri ligger, at regnskabet nu er upræcist med kr. 0,10 og at de øre bliver trukket fra moms af det næste kvartal.
Mit spørgsmål er så, om jeg skal se igennem fingre med dette da det er små penge, eller hvad skal jeg gøre ved det? :)