Hej,
Websites i flere sprog eller til flere lande er faktisk noget der kan få SEO folk til at dele sig i to lejre. Årsagen er, at søgemaskiner ikke er så glade for flere sprog|lande på samme domæne, de vil hellere have det adskilte på flere domæner, gerne ccTLD (country code Top Level Domains) såsom .se til Sverige, .at til Østrig, .au til Australien etc. Har man ikke adgang til ccTLDs så kan man benytte subdomæner, ex http://se.mitwebsite.com til Sverite http://au.mitwebsite.com til Australien.
Men i det øjeblik man gør det, så går man glip af muligheden for at samle sin PageRank på et domæne, og det sætter blandt andet krav til meget mere linkbuilding.
SEO Lejr 1 foretrækker at opsplitte sprog|lande på flere ccTLD'er eller subdomæner
SEO Lejr 2 foretrækker at kunne opbygge PageRank til et enkelt domæne
Jeg hører til lejr 1, jeg mener at det er langt bedre at splitte lande|sprog op i flere ccTLD'er eller subdomæner. Godt nok skal man arbejde hårdere på LinkBuilding for at opbygge PageRank og få fat i de gode linktekster - men det er ikke umuligt.
På min blog kan man læse mere om: Website til flere lande og sprog
Nu er det så imidlertid sådan at SPAMfighter.com er udviklet in-house og er skræddersyet til vores behov, og derfor kan det ikke bare sådan flyttes fra den nuværende løsning hvor sproglag er placeret i subfoldere og over på enten ccTLDs eller subdomæner. Derudover vil det også kræve ekstra produktion af indhold, da engelsk ikke bare er til alle engelsketalende lande. Vi vil skulle lave engelsk til Australien, New Zealand, USA, UK, Irland, Canada etc.
En meget dygtig SEO kollega Lisa D. Myers har testet og publiseret en ny teknik, hvor man kan udnytte Google XML sitemaps til at fortælle Google (vist nok eneste søgemaskine hvor dette p.t. er muligt) hvilke lande (ikke sprog, men lande) de enkelte sprog-subfoldere|lande-subfoldere henvender sig til.
Search cowboys: How to use multiple sitemaps on one domain for geo-targeting
Noget at det jeg arbejder hårdt på for øjeblikket er at færdigudvikle et internt værktøj som gør:
- at jeg kan finde alle siderne på spamfighter.com
- at jeg kan identifisere hvor meget de enkelte sider er oversat. Alt indhold på spamfighter.com fødes på engelsk, og hvis dele eller en hel side ikke er oversat, så fremvises de engelske tekster. Så jeg skal kunne måle om en side er 100%, 83,45% eller 34,84% oversat.
- at jeg kan måle om siderne svarer korrekt (status 200) eller om de er døde (status 404 eller 500) eller om de er redirectede (status 301)
- det skal jeg gøre på tværs af spamfighters nuværende 4 produkter fordelt på op til 20 sprog :)
Herefter har jeg en masse, helt nøjagtigt XML sitemaps som jeg kan uploade til vores Google Webmaster Tool konto, og her kan jeg så angive hvilket land de enkelte sprog-subfoldere henvender sig til. Jeg kan dog ikke gøre det for alle sprog-lag, ekstempelvis engelsk som jo henvender sig til mange lande, jeg kan heller ikke gøre det for fransk, spansk og tysk som ligeledes tales i flere lande. Men det er stadigvæk værd at gå efter at få placeret et land til de 15-16 øvrige sprog som spamfighter.com er oversat til.
HVIS du selv kaster dig ud i en ligende opgave for et website, hvor du benytter ovennævnte metode til at indikere et land for en sprog-subfolder eller en lande-subfolder, så skal du være HELT SIKKER på at du ikke har nogen indekseringsbarrierer på dit website, for det kan brugen af XML sitemaps nemlig godt lægge et slør ud over så du slet ikke opdager at du faktisk har et alvorligt problem på dit website:
Det kan du også læse om på min blog: Google XML sitemap = nødløsning
Mikkel deMib har også skrevet om det på sin blog og har også for nyligt indtalt et kapitel der omhandler brugen af XML sitemap:
Kaster du dig ud i sådan en opgave, så skal du vide hvad du gør, ellers bør du hyre en dygtig SEO'er der ved hvordan opgaven skal håndteres.
/Grosen Friis