Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Skal lån til opr. af Aps betales tilbage efter der er betalt skat eller ....?

Side 1 ud af 1 (7 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 11. Jun 08
Indlæg ialt: 3
Skrevet kl. 23:11
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg har lånt 125.000 af min mor til opstart af ApS. Vi har lavet et lånebevis. Jeg tilbagebetaler beløbet om et år + 6% i rente. Ialt 132.500 kr.

Min virksomhed giver overskud på 400.000 efter udgifter. Mit spørgsmål er: Skal jeg tilbagebetale de 125.000 + renter, så mit overskud er på 400.000-132.500=268.500. Altså jeg betaler skat af 268.500. Eller skal jeg betale skat af 400.000 og så derefter tilbagebetale min mor lånet + renter?

vh

Jens Petersen

Fra Århus
Tilmeldt 18. Feb 06
Indlæg ialt: 4322
Skrevet kl. 23:18

Eftersom det er dig der har lånt pengene til at stifte selskabet med, og ikke penge som selskabet har lånt af din mor er det naturligvis dig der skal betale lånet tilbage.

Og det kan kun ske med beskattede midler, så du skal have pengene ud af firmaet og dermed beskattet, før du kan betale din mor tilbage.

Safeticket - Dit enkle og fleksible billetsystem.

Tilmeldt 7. Sep 09
Indlæg ialt: 166
Skrevet kl. 23:19

Du hiver et beløb ud af virksomheden, som modsvarer de 132.500 kr. efter skat. Enten som udbytte eller alm lønudbetaling, alt efter, hvad der bedst kan svare sig udfra din indkomst.
De 125.000 kr. har du angiveligt lånt privat, og skal derfor også betales tilbage privat som frie midler.

Elbutik - Salg af Fuga Stikkontakter m.v.

Tilmeldt 29. Nov 10
Indlæg ialt: 0
Skrevet kl. 23:20

Jørgen K:
Eller skal jeg betale skat af 400.000 og så derefter tilbagebetale min mor lånet + renter?
Yes

Tilmeldt 30. Oct 09
Indlæg ialt: 5361
Skrevet kl. 23:23

Skat først desværre, men husk der kan udbetales udbytte som er lavere beskattet, og måske revisorerne her har en idé til om der kan udbetales andre ting, har du tilført selskabet noget viden eller et koncept?

Køb ren argan olie her

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 23:25

Jørgen K:

Jeg har lånt 125.000 af min mor til opstart af ApS. Vi har lavet et lånebevis. Jeg tilbagebetaler beløbet om et år + 6% i rente. Ialt 132.500 kr.

Min virksomhed giver overskud på 400.000 efter udgifter. Mit spørgsmål er: Skal jeg tilbagebetale de 125.000 + renter, så mit overskud er på 400.000-132.500=268.500. Altså jeg betaler skat af 268.500. Eller skal jeg betale skat af 400.000 og så derefter tilbagebetale min mor lånet + renter?

vh

Jens Petersen

Hej

Hvis jeg har forstået det rigtigt, har du lånt kr. 125.000 af din mor, som du herefter har brugt til indskud/stiftelse af et ApS.

Dette lån som du personligt skylder din mor, skal tilbagebetales om 1 år, hvor pengene skal komme fra selskabet. Det bevirker, at du skal hæve løn i selskabet på fuld normal vis med afregning af A-skat og AM-bidrag m.v, således der er netto kr. 132.500 til betaling af din moder om 1 år.

Herudover skal du formentlig også have noget at leve af, men tager du udgangspunkt i det beløb der skal betales tilbage som lån, så kan du bruge dit skattekort og regne "baglæns" for en beregning af, hvor meget der skal hæves i løn for at få kr. 132.500 udbetalt.

Jeg vil dog i sådan en situation overveje muligheden af, at tage et banklån om et 1 år med udgangspunkt i, at du har en fast lønindkomst fra dit selskab (baseret på det anførte overskud på kr. 400.000), og herefter få en fornuftig aftale med banken omkring renter og afviklingsperiode, så du kan hæve din løn på en mere lempelig måde, og uden at blive "flået" i skat det første år.

Håber dette kan bruges

Med venlig hilsen

Fra Farum
Tilmeldt 19. Jan 06
Indlæg ialt: 5951
Skrevet kl. 13:14

Lagersalg123 - JEN:

Skat først desværre, men husk der kan udbetales udbytte som er lavere beskattet, og måske revisorerne her har en idé til om der kan udbetales andre ting, har du tilført selskabet noget viden eller et koncept?

Nej - Hvis han havde tilført selskabet noget og kunne sælge det ind ville han også blive personligt beskattet af denne værdi. 

Hvorfor ikke lade din mor yde dig lånet som et rentefrit anfordringslån i stedet så du undgår rentetilskrivningen. Medmindre det er fordi hun ønsker denne renteindtægt og har behov for pengene medfører rentetilskrivningen blot en øget afgift når tid engang er. Hun kan også yde dig en årlig gave hvorved gælden kan nedskrives    

Skattekonsulenterne.dk Rådgivning til revisorer og advokater   Bent Zimmermann

Side 1 ud af 1 (7 indlæg)