Hvordan må jeg bruge plakater og forside covers fra film? Jeg er ved at sætte en mindre online film database op, mest for hyggens skyld, fordi jeg godt kan lide at udvikle på det og fordi mine venner og jeg alle interesserer os for film og kan dele vores interesser derigennem. Jeg har haft kontakt til Kulturministeriet (tror jeg nok det var) for at høre, om jeg måtte bruge faktuelle oplysninger som jeg har lyst til (medvirkende, spilletid, titel, osv), men jeg går ikke ud fra at plakater går ind under faktuelle oplysninger. Umiddelbart ville jeg tro der er copyright på og jeg ikke må bruge dem, men jeg har også læst mig til, at der er noget der hedder fair-trade(?), hvor hvis det kan være i ejerens interesse, så må jeg som udgangspunkt godt, sådan som jeg forstod det. Så jeg er lidt i tvivl om, jeg bare kan hente dem ned fra www.movieposterdb.com. Siden indeholder intet ulovligt, jeg vil ikke opkræve penge for at få udleveret ovenstående oplysninger og køres som en hobby. Hvis det har betydning, vil der højst være økonomi i forbindelse med reklamer eller salg af andre ting på siden som ikke påvirker ovenstående. Der er altså tale om gratis videreformidling af filmene med henblik på at folk kan opdage nye film de ikke kendte. |
Hvis det skal være helt efter bogen, så må du faktisk ikke bare hive plakat og film-forsider ned og bruge dem på din side - uanset hvilket formål siden konkret har. Materialet er beskyttet under copyright og derved ikke må videregives/kopieres uden accept.
- Men hvor vidt filmdistributørerne har lyst til at dunke dig i nakken, hvis du bruger billeder i forbindelse med omtale af deres film, er så nok noget tvivlsomt.
Men for at have det helt på det rene, så ville jeg da forsøge at tage fat i det Danske Filminstitut. Det er måske lidt en omvej, men de ved med stor sandsynlighed hvor du skal spørge om lov i forbindelse med sådan et projekt. Det er formentenlig ikke direkte hos produktionsselskaberne, men derimod hos den danske distributør.
/Jesper