Jeg er ved at fastsætte hvad virksomheden skal tage for et stykke arbejde og hvad den ansatte skal have, men syntes det er svært, så mangler nogle cirka tal, hvis man kan det :) |
Forholdet mellem virkomhed løn og ansatte løn
Side 1 ud af 1 (6 indlæg)
- 1
Den ansattes timeløn 150 kr +25% 37,50 kr I alt 187,50 kr De 25% er et tal som jeg har fået engang, man kan regne med i en løn, det skulle gå til pension, feriepenge osv. ved ikke om det er realistisk. Hvis det er kan man på nogen måde blive fritaget for de ting ? De skal lige siges den ansatte er freelancer og altså ikke en fast ansat. Jeg arbejder engang et sted hvor vi bare fik udbetalt pengene, og så var det vores eget problem at få betalt skal af dem. Hvis man gør det på den måde, er der så nogle ting man bliver fritaget for ? Vores konsulent time løn kunne så feks være 400 kr Så er der 212,50 kr tilbage som vi så skal betale moms af. Så der 159,50 tilbage rundt regnet. Er det et realistisk bud. |
Husk på at du skal tjene noget på medarbejderen - for montører og den slags regner man med at de første 35-40% går til feriepenge, pensioner, sygeløn osv. Hvis medarbejderen ikke får pension, rammer du ca. 25-30%. Derudover skal der være plads til at du kan give rabatter, afslag i tidsforbrug osv. Samt at du har jo garantiforpligtelser, serviceforpligtelser overfor kunden. Til sammenligning, lægger statsautoriserede revisorer ca. på det tre-dobbelte af medarbejderens løn, it-ansatte lægger på 2,5-3-dobbelte i større firmaer. De bogholderivirksomheder, jeg kender til ligger på 1,75 - 2. Grunden til at de to første ligger så højt, er at de samtidig skal betale for kurser, uddannelser og certificeringer. Der er ikke meget sjov i ikke at have nogen fortjeneste for medarbejdere - det skal være sjovt både for medarbejderen og virksomheden, ellers varer showet ikke særlig længe. |
Det lyder godt og vi ligger ikke langt fra hiandenes tal kan jeg se, så takker, jeg vil prøve at gå lidt vidre med det :-) |
Du tager selvfølgelig det maksimale som kunden vil betale ![]() |
På universitetet lærer vi, at prisen for en ydelse skal dække dine langsigtede omkostninger hvis du vil overleve på lidt længere sigt. Dvs. du lægger alle de omkostninger sammen som du har ved at yde en ydelse. Dette er inklusiv de faste omkostninger du har til strøm, husleje, og den slags. Disse udregninger kan godt være lidt vanskelige fordi man skal fordele sine faste omkostninger. Men her er et eksempel som måske kan forklare hvad jeg mener lidt bedre: Hvis du sælger varen X, så skal du have dækket alle dine produktionsomkostninger og fraktomkostninger. Lad os antage, at du har givet 7000kr for varen samt 500 for frakt fra producenten og det vil koste dig yderligere 200kr at sende den til kunden. Desuden har du som chef for virksomheden selv brugt 10 timer på denne ordrer og du vil gerne have 300kr i timen for dette stykke arbejde.(10 x 300 = 3000kr) Hvis du evt også har brugt en revisor eller forventer at bruge en revisor skal de omkostninger på en eller anden måde også blive delvist dækket af dit salg. Lad os sige, at du vurderer denne vares andel af de samlede faste omkostninger til at være 1000kr. Så alt i alt koster det dig 7000 + 500 + 200 + 3000 + 1000 = 11700kr at producere. Når du har de omkostninger og hvis du ikke forventer yderligere omkostninger som følge af salg af varen, laver man typisk en "mark up" værdi. Det kan være 10% eller 100% (eller noget andet) det bestemmer du og antallet af kunder der vil betale den højere pris. Sidst - husk at påregne Moms ;-) Hvis det ikke giver mening, skal jeg prøve at uddybe det senere. |
Side 1 ud af 1 (6 indlæg)