Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Hvordan føres kørebog

Side 1 ud af 1 (10 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 8. Dec 09
Indlæg ialt: 36
Skrevet kl. 15:16
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej,

Jeg påregner at benytte min private bil et par gange om måneden til erhvervsmæssige kørsler.

Hvordan fører jeg kørebog efter lovens regler - nærmere bestemt: skal der føres kørebog de mange dage, hvor jeg ingen erhvervsmæssig kørsel har?

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 15:34
Hvor mange stjerner giver du? :
Tilmeldt 8. Dec 09
Indlæg ialt: 36
Skrevet kl. 15:48
Hvor mange stjerner giver du? :

Okay - hvor går grænsen?

For de skriver jo "For at et kørselsregnskab skal kunne kræves lagt til grund ved skatteansættelsen, må kørebogen være ført dagligt med angivelse af:"

Jeg kan ikke afvise, at det nogle gange vil være flere gange om ugen måske...

Jeg synes det er irriterende, hvis jeg skal notere noget de dage, hvor jeg bare kører privat. Men reelt set skal jeg måske?

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 15:57
Hvor mange stjerner giver du? :

kpm:

Okay - hvor går grænsen?

For de skriver jo "For at et kørselsregnskab skal kunne kræves lagt til grund ved skatteansættelsen, må kørebogen være ført dagligt med angivelse af:"

Jeg kan ikke afvise, at det nogle gange vil være flere gange om ugen måske...

Jeg synes det er irriterende, hvis jeg skal notere noget de dage, hvor jeg bare kører privat. Men reelt set skal jeg måske?

Hej

Det der et det vigtigste er, at start kilometertælleren ved den erhvervsmæssige kørsel noteres og igen ved afslutningen.

Der kan således godt være spring imellem slut kilomterne og startkilometerne næste gang, som så vil være private. Derfor kan du så med fordel netop notere slutkilometerne og startkilomterne og skrive privat.

Problemet med en kørebog er, at den skal være ført meget nøjagtig, i modsat fald vil der være overvejende sandsynlighed for, at SKAT fuldstændig afviser kørebogen som dokumentation.

Derfor følg i videst muligt omfang de anførte retningslinier for kørebog og kørselsregnskab.

Hilsen

Fra København
Tilmeldt 14. Dec 05
Indlæg ialt: 624
Fra  Teambuilding Skrevet kl. 09:42
Hvor mange stjerner giver du? :

Det kommer helt an på om du er selvstændig eller ansat. Hvis du er selvstændig og bruger din privatbil til erhvervskørsel (og derfor skal have skattefri kørselsgodtgørelse udbetalt af din virksomhed), så skal du køre dokumentation for alle dine kilometre, også dine private kilometre. Og kørebogen skal stemme overens med din kilometertæller.

Er du derimod ansat (og ikke i din egen virksomhed), så er det kun erhvervskilometrene du skal notere, og der er ingen krav om synkronisering med kilometer-tælleren.

I din kørebog skal du notere: startadresse,stopadresse,km kørt, dato, og yderligere er det en god ide at notere formålet med erhvervsturen (til senere hvis du har glemt det). Yderligere skal du notere kilometer-tællerens stand hvis du er selvstændig.

Nyt projekt: polterabend .  Eller prøv teambuilding.dk

Tilmeldt 8. Dec 09
Indlæg ialt: 36
Skrevet kl. 09:57
Hvor mange stjerner giver du? :

Okay - jeg er selvstændig.

Det vil altså sige, at jeg skal dokumentere alle de private kilometre også. Men der håber jeg så, at det er nok at skrive på én linie mellem to erhvervsmæssige linier i kørebogen.

Hvis jeg nu har noget erhversmæssigt d. 1/1 og igen d. 14/1 - må det vel være nok at skrive én linie mellem disse to kørsler der dækker privat kørsel fra 2/1 til 13/1....

Men det skulle ikke undre mig, at det ikke er nok. Er der nogle, der har nogle praktiske eksempler? 

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 10:03
Hvor mange stjerner giver du? :

kpm:

Okay - jeg er selvstændig.

Det vil altså sige, at jeg skal dokumentere alle de private kilometre også. Men der håber jeg så, at det er nok at skrive på én linie mellem to erhvervsmæssige linier i kørebogen.

Hvis jeg nu har noget erhversmæssigt d. 1/1 og igen d. 14/1 - må det vel være nok at skrive én linie mellem disse to kørsler der dækker privat kørsel fra 2/1 til 13/1....

Men det skulle ikke undre mig, at det ikke er nok. Er der nogle, der har nogle praktiske eksempler? 

Hej igen

Det vigtigste er, at kørebogen føres kontinuerligt, og ja det er nok med en linie til de private kilometre, når der går flere dage mellem den erhvervsmæssige kørsel.

Det vil endvidere være en fordel, hvis du kan dokumentere den erhvervsmæssige kørsel i form bilag, kalender med aftaler m.v., som stemmer overens med de anførte kørselsdage med erhvervsmæssigt formål.

Med venlig hilsen

Fra Farum
Tilmeldt 19. Jan 06
Indlæg ialt: 5951
Skrevet kl. 10:16
Hvor mange stjerner giver du? :

Tobias G:

Er du derimod ansat (og ikke i din egen virksomhed), så er det kun erhvervskilometrene du skal notere, og der er ingen krav om synkronisering med kilometer-tælleren.

Det er ikke rigtigt. Arbejdsgiveren har en forpligtelse til at føre kontrol med de opgivne kilometer, herunder afstemme bilens kilometerstand.  Det handler i alle henseender om kontrol og attestation.

Der er ikke krav om at man skal kunne dokumentere den private kørsel hverken for lønmodtagere eller selvstændigt erhvervsdrivende, men det er en god ide at man via aflæsninger kan vise omfanget af den samlede kørsel i bilen.  

De anvisninger som der henvises til gælder hvor man i vidt omfang bruger bilen til erhvervsmæssig kørsel. Hvis du soim virksomhed  kun bruger bilen af og til så er det vigtigste at du kan specificere og sandsynliggøre omfanget af den erhvervsmæssige kørsel som berettiger til fradrag (med godtgørelsessatserne). Nogle - særligt konsulenter - viderefakturerer kørsel til deres kunder hvorved de får en indtægt svarende til godtgørelsen. I disse tilfælde er det ret let at sandsynliggøre den erhvervsmæssige kørsel. I hvertfald den del der viderefaktureres.

Skattekonsulenterne.dk Rådgivning til revisorer og advokater   Bent Zimmermann

 

Tilmeldt 17. Jun 10
Indlæg ialt: 20
Skrevet kl. 20:13
Hvor mange stjerner giver du? :

Med fare for at få på snuden for at rykke op i en gammel tråd, så sad jeg idag og ledte efter præcis samme oplysninger..!

Jeg fandt forskellige vejledninger på nettet, som jeg blot ville dele med jer.

Det første link er til SKATs vejledning:

http://www.skat.dk/SKAT.aspx?thisId=2061754.209795

Det næste link er de fradragssatser man kan anvende hvis man ønsker at køre efter udokumenterede udgifter:

https://www.retsinformation.dk/Forms/R0710.aspx?id=158894

Jeg håber det kan hjælpe andre i deres søgen på at blive klogere på emnet.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46436
Fra  John Hannover Skrevet kl. 22:06
Hvor mange stjerner giver du? :

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Side 1 ud af 1 (10 indlæg)