Mon ikke der skulle sidde folk med juridisk forstand eller erfarne iværksættere som kender lidt til denne problemstilling :-)
Udfordring: Jeg har et enkeltmandsfirma som hyres af et andet firma til at varetage deres salg af et bestemt produkt som er et anerkendt brand inden for tekstilbranchen. I den forbindelse afregner vi udelukkende efter no cure - no pay princippet, ved at jeg fakturer det provisionsbeløb som jeg optjener ved salg. Alt er selvfølgelig aftalt i en kontrakt.
Der er så tale om, at jeg udadtil benævnes med en stillingsbetegnelse fra dette anerkendte firma, men i virkeligheden er jeg ikke ansat. Stillingsbetegnelsen og dennes indhold tages naturligvis i anvendelse under arbejdet for dette tekstilfirma.
Kan denne salgsprovisionsaftale efter no cure - no pay princippet vs. stillingsbetegnelsen afstedkomme nogle juridiske problemstillinger ?? Jeg handler og beslutter jo nogle ting på et firmas vegne, men der er måske sikkerhed nok i, at jeg i kontrakten får fuldmagt til at træffe beslutninger - men uden ansvar for følgerne, medmindre jeg har handlet forsætligt ??
Du skal være opmærksom på at når du kun har en kunde at sende faktura til, så vil skat kunne underkende dette arrangement, og betragte dig som ansat i firmaet, og det vil sige at hvis skat gør dette så bliver du beskattet efter samme regler som en lønmodtager.
Med hensyn til sygedagpenge og feriepenge, mv. kan firmaet faktisk ikke fraskrive sig disse forpligtelser gennem en sådan aftale, men det er en helt anden sag.
Hvis du har fuldmagt og du holder dig indenfor fuldmagtens begrænsninger er der ingen problemer med hensyn til ansvar. Problemerne opstår hvis du går udenfor fuldmagtens begrænsninger, idet kunden ikke kender til omfanget af din fuldmagt.
Derfor er det vigtigt for begge parter at få lavet en korrekt fuldmagt og en juridisk gyldig aftale.
Du skal som selvstændig som minimum have en erhvervansvars forsikring der kan dække det ansvar du kan pådrage dig hvis du gør skade på andre personer eller Deres ejendom i forbindelse med dit erhverv.
Lidt off topic, hvor i landet befinder du dig, og sælger du kun tekstiler? - Prøvede og se om jeg kunne sende dig en PB , men det kan man ikke på din profil - har du ikke en mail mn kan skrive til?
Tak for dit fine svar. Jeg har dog flere kunder, så her kommer SKAT til KORT for en gangs skyld :-)
Jeg ville heller ikke selv mene, at man skulle kunne få problemer ved indgåelse af en gyldig juridisk fuldmagt med præcise afgrænsninger samt en samarbejdskontrakt, men selvfølgelig skal man tænke sig om.
Og en erhvervsansvarsforsikring har jeg naturligvis allerede. Men altid rart med noget god feedback, så man ikke brænder rumpen :-)
er det ikke bare et spørgsmål om at du sammen med din "arbejdsgiver" får aftalt rammerne for hvor priserne skal ligge, leveringstid, periode for salget af hvert emne samt hvornår du må give kredit.. og så ellers bruge firmaet standard vilkår for skades behandling og lignende..
er det ikke bare et spørgsmål om at du sammen med din "arbejdsgiver" får aftalt rammerne for hvor priserne skal ligge, leveringstid, periode for salget af hvert emne samt hvornår du må give kredit.. og så ellers bruge firmaet standard vilkår for skades behandling og lignende..
Hej Brian,
Well, bare og bare... du har helt sikkert ret i det som du nævner. Men man kan jo aldrig sikre sig nok og der er nu engang ikke noget som kan hamle op med erfaringer høstet af iværksættere som har prøvet tingene på sin egen krop :-)
Men jo, en god aftale er essentiel - men også en sådan skal godkendes af en advokat. Som Anders også nævnte, er det ikke alt man kan skrive sig ud af - selvom man tror det.
Lidt off topic, hvor i landet befinder du dig, og sælger du kun tekstiler? - Prøvede og se om jeg kunne sende dig en PB , men det kan man ikke på din profil - har du ikke en mail mn kan skrive til?