Jeg har nu været på den del af Iværksætterkurset, der skulle have gjort mig meget klogere vedr. min kommende virksomheds juridiske struktur. Men ak, nu er jeg ikke længere inkompentent, men "bevidst inkompetent". Så langt så godt.
Min situation er som følger:
Jeg låner 300.000 i banken, som tager sikkerhed i vores hus (Vi er gift!. Huset står i begges navn. Bilen i hans ...).
Jeg har altså de 125.000 der skal til for at starte et Aps, men der er vel ingen årsag til det når jeg alligevel selv kautionerer for lånet. Vel?
Min ide er, at jeg starter som enkeltmandsvirksomhed og så snart det hele er oppe og kører får jeg lavet det om til et Aps og får banken til at nedsætte eller fjerne kautionskravet. Lyder det rigtigt?
Beslutningen om at starte som enkeltmandsvirksomhed og senere omdanne til ApS, hvis behovet viser sig, er efter min mening utroligt fornuftigt
Nu ved jeg ikke helt, om du med kaution mener sikkerheden i huset? Så er det ikke kaution, men pant. Din virksomheds økonomi skal være mere end almindeligt sund, hvis du kan få banken til at nedsætte eller droppe sikkerheden for lånet. Det er tæt på at være helt utopisk. I den forbindelse gør det ingen forskel, om du har en enkeltmandsvirksomhed eller et ApS, for det er stadig dit personlige lån.
Så alt i alt er du godt på vej, men du skal ikke nære noget håb om at banken slækker på sine krav. Og skulle det ske, vil det under alle omstændigheder afføde en højere rente på lånet.
Nu ved jeg ikke helt, om du med kaution mener sikkerheden i huset? Så er det ikke kaution, men pant.
Præcis. Det er tale om et ejerpanterbrev. Vi har en pæn friværdi.
Så alt i alt er du godt på vej, men du skal ikke nære noget håb om at banken slækker på sine krav. Og skulle det ske, vil det under alle omstændigheder afføde en højere rente på lånet. [/QUOTE]
Fidusen er vel at kommer af med lånet; altså at man husker at få det lukket, så det ikke bare kører automatisk år efter år, som en husholdningskassekredit ... Så ja, sund økonomi skal der til.
Man kunne måske også forestille sig, at lånet blev mindre med tiden.
Men tak for svar. Er der et parameter for hvornår det er fornuftigt at skifte selskabsform?
Som enkelmandsvirksomhed har du mulighed for at fratrække underskud(ved ikke om du regner med overskud første år, og hvad det er du skal handle med!!) i den skat du har betalt. Hvis du selv er "ansat", kan underskudet fratrækkes i din mands indkomst(så kan han jo også bruges til noget)... Når forretningen giver overskud, kan du lave det om til aps..
Ja det lyder som en fornuftig løsning, men af andre grunde end dem du nævner.
Underskud: Hvis virksomheden giver underskud i starten vil underskuddet kunne modregnes i anden lønindkomst eller i din ægtefælles skattepligtige indkomst. I et ApS kan underskuddet kun gemmes til senere tider hvor der bliver overskud.
Kaution: De fleste banker vil kræve kaution for et selskabs gæld hos anpartshaveren medmindre vi taler meget konsoliderede virksomheder.
De 125.000 kr. du skal indskyde i anpartskapital vil du først kunne få tilbage den dag du lukker selskabet eller sælger anparterne.
Derimod vil du senere kunne omdanne en personlig virksomhed til anpartsselskab ved en såkaldt skattefri omdannelse. Herved skal du ikke stille med kontant 125.000 kr. hvis der er aktiver i virksomheden for det samme.
Ved at anvende virksomhedsskatteordningen kan du opspare indkomst til 28% beskatning og senere ved en omdannelse fjerne dette opsparede overskud ved at lade det fragå på anparternes ansk.sum. Hvor meget der kan opspares afhænger naturligvis af hvor meget overskud du har og hvad du hæver, men teknikken er her at det lån du optager indgår i virksomhedsskatteordningen hvorved afdrag og renteudgifter på lånet ikke betragtes som hævninger, men opsparing/udgifter i virksomhedsordningen.