I forgårs valgte jeg at offentligegøre en e-mail, jeg havde modtaget fra produktionsselskabet BLU, som er i gang med at producere en dansk udgave af Hell's Kitchen. Mailen var ikke personligt stilet til mig, så jeg betragter/betragtede den som massekommunikation, som -- så vidt jeg kan læse mig til & forstå -- gerne må publiceres.
Casen kan ses her -- og jeg er interesseret i de juridiske aspekter, ikke de kommunikationsfaglige eller personlie domme lige pt -- Hell's Kitchen & sprogligt møveri.
Piratebay.org - en af de meste sagsøgte sider på nettet - offentliggør f.eks. også mail på nettet fra sure pladeselskaber osv, dog er der ingen som har sagsøgt dem for det ihvertfald :-)
Så længe beskeden er sendt til dig, så har du ret til at offentliggøre den. Det ville bokvære noget andet at offentliggøre beskeder som var sendt til en anden person en dig. Der er heller ikke nogle følsome oplysninger, for god ordens skyld kunne det måske være en ide at skjule hende kontaktpersonens nummer, udover det kan jeg ikke se andre oplysninger som skulle være personfølsome
I forgårs valgte jeg at offentligegøre en e-mail, jeg havde modtaget fra produktionsselskabet BLU, som er i gang med at producere en dansk udgave af Hell's Kitchen. Mailen var ikke personligt stilet til mig, så jeg betragter/betragtede den som massekommunikation, som -- så vidt jeg kan læse mig til & forstå -- gerne må publiceres.
Casen kan ses her -- og jeg er interesseret i de juridiske aspekter, ikke de kommunikationsfaglige eller personlie domme lige pt -- Hell's Kitchen & sprogligt møveri.
Hej
Hvis mailen er stilet direkte til dig, betragtes den ligesom alt andet korrespondance, som du har lov at behandle som du ønsker.
Hvis du har modtaget den ved en fejl, kan der være en tilføjelse i mailen omkring fortrolighed m.v., men selv i dette tilfælde vil jeg tro, at afsenderen stadig vil få svært ved at rejse en sag eller lignende, så der skulle ikke blive problemer.
Hvis mailen er stilet direkte til dig, betragtes den ligesom alt andet korrespondance, som du har lov at behandle som du ønsker.
Jeg vil anbefale at spørgsmålet vendes med en juridisk sagkyndig. Juraen omkring offentliggørelsen af breve og mails er lidt af en
gråzone. Som modtager ejer man selve brevet / mailen, men man må ikke
offentliggøre det, hvis afsenderen kan påberåbe sig ophavsret.
Jeg har kendskab til konkrete sager, hvor dette har givet anledning til juridisk slagsmål. I begge sager er det endt med udenretligt kompromis, hvor de der har offentliggjort korrespondancen har betalt et beløb. Argumentet har været bygget op omkring ophavsretten.
Jeg har ikke selv dyrket sagerne yderligere og de underliggende argumenter. Så uden juridiske problemer vil jeg ikke sige det er....
Jeg er dig tak skyld for din kommentar, som gaar et par spadesik dybere ift. de tidligere svar. Umiddelbart finder jeg ophavsretargumentet en anelse soegt i denne sag, men paa den anden side, saa er der jo ogsaa store, staerke kraefter bag tv-programmet, saa jeg har indtil videre valgt at fjerne mailen.
Jeg er dig tak skyld for din kommentar, som gaar et par spadesik dybere ift. de tidligere svar. Umiddelbart finder jeg ophavsretargumentet en anelse soegt i denne sag, men paa den anden side, saa er der jo ogsaa store, staerke kraefter bag tv-programmet, saa jeg har indtil videre valgt at fjerne mailen.
Tak for indspark!
Hej
Virker fornuftigt på baggrund af de svar, du har modtaget