Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Ny virksomhed - behøver jeg angive forventet overskud til SKAT allerede nu?

Side 1 ud af 3 (27 indlæg)
Fra Vanløse
Tilmeldt 20. Jan 10
Indlæg ialt: 7
Skrevet kl. 12:55
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Amino'er

Jeg er nystartet selvstændig og har efterhånden fundet svar på de fleste af mine spørgsmål og er kommet godt fra start. Men jeg har et enkelt uafklaret spørgsmål, som jeg ikke rigtig kan finde en afklaring på.

Jeg er momsregistreret og har styr på den del, men jeg synes alt hvad der vedrører skat er svært at gennemskue. Jeg er stadig delvist lønmodtager i Q1 2010, samtidig med at min indtjening i min enkeltmandsvirksomhed er støt stigende. Fra 1. april 2010 er min eneste indtægtskilde min virksomhed. Jeg kan forstå på SKATs hjemmeside, at jeg bør angive på min forskudsopgørelse, hvor meget mit forventede overskud i 2010 bliver. Derefter vil de beregne min forventede skat og jeg vil modtage 10 girokort til indbetaling.

MEN mit spørgsmål er nu, om jeg ikke kan undlade at angive denne forventede indkomst, da det hele er så nyt for mig at jeg ikke har den fjerneste anelse om hvor meget det bliver i løbet af det kommende år. Jeg er meget struktureret og har ikke noget problem med at sætte ca 50% til side, hver gang jeg hiver penge ud af min virksomhed til min private konto og dermed tænker jeg, at jeg blot kan afregne B-skatten frivilligt senest 31.12.2010.

Kan det lade sig gøre på den måde - og skal jeg i så fald alligevel kontakte SKAT og angive en forventet nul-indkomst, så de ikke begynder at rykke mig for løbende indbetaling !?

Jeg håber nogen af Jer andre kloge iværksættere efterhånden kender systemet så godt, at jeg kan få nogle afklarende svar på min tvivl:-)

Mange hilsner, Pia

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 15:47

Hej!

Det kan du godt.......her det første år!

Gå ind på din skattemappe.....og ændre forskudsopgørelsen...!

Hvis du ikke er registreret med virksomhedsindkomst.....vent til sidst på året.

/peter

Tilmeldt 20. Apr 07
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 15:58

Peter - Revisor:

Hej!

Det kan du godt.......her det første år!

Gå ind på din skattemappe.....og ændre forskudsopgørelsen...!

Hvis du ikke er registreret med virksomhedsindkomst.....vent til sidst på året.

/peter

Helt enig Yes

I december kan du så få opgjort virksomhedens overskud og skattetilsvar, som du kan indbetale inden 31. december 2010, hvorved du tillige sparer rentetillæg på en restskat.

Med venlig hilsen

Tilmeldt 30. Oct 09
Indlæg ialt: 5361
Skrevet kl. 16:14

Er det ikke sådan at du bør indbetale et aconto beløb hver måned?

For de penge du lever for, såfremt det er penge der kommer fra indtægter fra virksomheden, skal jo beskattes.

Jeg har selv f.eks. anslået et overskud i min personlige virksomhed, og der indbetaler jeg så hver måned aconto skat.

Køb ren argan olie her

Tilmeldt 20. Apr 07
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 16:17

Måske efter en årrække, hvor der er angivet beskedne overskud.

Men ikke de første på år.

/peter

Tilmeldt 30. Oct 09
Indlæg ialt: 5361
Skrevet kl. 16:24

Peter - Revisor:

Men hvis hun bruger 10,000 per måned som er kommet via indtægt fra virksomheden, skal hun så ikke løbende indbetale skat af det? Er det ikke formålet med forskudsopgørelsen?

Altså at man opgiver et forskud på hvad ens forventede indtjening er?

Ellers kan nystartede jo bare angive 0, men med mindre de er formuende, hvad skal de så leve af?

Køb ren argan olie her

Tilmeldt 20. Apr 07
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 18:18

Hej igen!

Principielt har du ret..........!

Dog vil man de første par år kunne argumentere for, at et evt. overskud er svært at asnslå mv.

/peter

Tilmeldt 20. Apr 07
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 19:03

Lagersalg123 - JEN:

Peter - Revisor:

Men hvis hun bruger 10,000 per måned som er kommet via indtægt fra virksomheden, skal hun så ikke løbende indbetale skat af det? Er det ikke formålet med forskudsopgørelsen?

Altså at man opgiver et forskud på hvad ens forventede indtjening er?

Ellers kan nystartede jo bare angive 0, men med mindre de er formuende, hvad skal de så leve af?

Hej

Du har, som Peter også anfører ret i dit indlæg, idet dette alt andet lige også er SKAT's anbefaling.

Derfor er det også med en vis disciplin at kunne sætte skatten til side løbende, og så enten indbetale denne sidst på året eller investere i aktiver til virksomheden.

Derfor skal man også være opmærksom på, at hæver man eks. kr. 10.000/måned, så skal der samtidig sættes mellem kr. 4.000 og kr. 5.000 til side stil SKAT.

Iøvrigt vil denne fremgangsmåde hurtigt blive stoppet af SKAT, særligt hvis der indbetales et engangsbeløb på frivillig skat i størrelsesordenen kr. 50.000 ultimo året.

Med venlig hilsen

Fra Vanløse
Tilmeldt 20. Jan 10
Indlæg ialt: 7
Skrevet kl. 20:18

Tusinde tak for Jeres svar. Dejligt at høre jeg ikke er helt galt på den... Men jeg bliver nødt til lige at have skåret det ud i pap... I skriver "hvis jeg ikke er registreret med virksomhedsskat"... Det ved jeg ærligt talt ikke om jeg er. Sker det automatisk, eller hvor kan se om jeg er registreret med virksomhedsskat ?

-Og så tager jeg selvfølgelig også selv udgangspunkt i at det kun er her første år, jeg ikke angiver forskudsskat. Men Peter - du skriver at jeg skal gå ind i min skattemappe og ændre min forskudsopgørelse. Hvad jeg skal helt præcis ændre den til hvad, hvis jeg ikke har i sinde at betale skat før den 31.12.2010 ?

Tilmeldt 20. Apr 07
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 21:36

Hvis du er nystartet, tror jeg næppe at du er registreret med B-skat.

Du skal nok lige checke din forskudsreg.......ved ikke, om din A-indkomst muligvis skal ændres.

B-indkomsten kan du jo bare sætte meget lavt, hvis ikke endda til 0 kr.

/peter

Side 1 ud af 3 (27 indlæg)