Hej Amino'er Jeg er nystartet selvstændig og har efterhånden fundet svar på de fleste af mine spørgsmål og er kommet godt fra start. Men jeg har et enkelt uafklaret spørgsmål, som jeg ikke rigtig kan finde en afklaring på. Jeg er momsregistreret og har styr på den del, men jeg synes alt hvad der vedrører skat er svært at gennemskue. Jeg er stadig delvist lønmodtager i Q1 2010, samtidig med at min indtjening i min enkeltmandsvirksomhed er støt stigende. Fra 1. april 2010 er min eneste indtægtskilde min virksomhed. Jeg kan forstå på SKATs hjemmeside, at jeg bør angive på min forskudsopgørelse, hvor meget mit forventede overskud i 2010 bliver. Derefter vil de beregne min forventede skat og jeg vil modtage 10 girokort til indbetaling. MEN mit spørgsmål er nu, om jeg ikke kan undlade at angive denne forventede indkomst, da det hele er så nyt for mig at jeg ikke har den fjerneste anelse om hvor meget det bliver i løbet af det kommende år. Jeg er meget struktureret og har ikke noget problem med at sætte ca 50% til side, hver gang jeg hiver penge ud af min virksomhed til min private konto og dermed tænker jeg, at jeg blot kan afregne B-skatten frivilligt senest 31.12.2010. Kan det lade sig gøre på den måde - og skal jeg i så fald alligevel kontakte SKAT og angive en forventet nul-indkomst, så de ikke begynder at rykke mig for løbende indbetaling !? Jeg håber nogen af Jer andre kloge iværksættere efterhånden kender systemet så godt, at jeg kan få nogle afklarende svar på min tvivl:-) Mange hilsner, Pia |
Hej!
Det kan du godt.......her det første år!
Gå ind på din skattemappe.....og ændre forskudsopgørelsen...!
Hvis du ikke er registreret med virksomhedsindkomst.....vent til sidst på året.
/peter