Hej Amino'er Jeg er igang med at undersøge om det kan betale sig at lade min arbejdsgiver købe en computer som han stiller til rådighed mod at jeg går computerens pris ned i løn. Jeg har kigget i denne pjece fra skat og er usikker på om jeg har forstået teksten korrekt. Mit regnestykke ser således ud: Computer koster 8000 kroner, så jeg vælger at gå 8000 ned i løn og arbejdsgiver køber computeren til virksomheden og stiller den til rådighed for mig. Hvis jeg valgte at få de 8000 udbetalt, så vil det give mig 4800 i hånden (40% skat og meget forsimpelt opstillet). Det vil sige at jeg før en gevinst på 3200,- (8000-4800), da jeg jo får værdi for 8000,- Jeg skal derfor betale 480,- i multimedieskat (40% af 1200) i de år hvor jeg har computeren stillet til rådighed, men i og med at man kan straksafskrive aktiver under 12.300,- så kan computeren afskrives til 0,- i første regnskabsår og jeg kan dermed købe computeren af virksomheden til markedsværdien (i pjecen fra skat står der at computeren skal sælges til markedsværdien) som er 0,- ved slutningen af år 1 og jeg skal derfor kun betale multimedieskat i år 1. Den samlede gevinst vil derfor være 2720,- (3200-480). Men spørgsmålet er om man kan gøre det på denne måde? For så er det jo en ganske god fidus at "påtage" sig multimedieskatten. På forhånd tak. Hilsen Jacob |
En markedsværdi er ikke lig med den regnskabsmæssige værdi men den værdi som computeren ville have ved køb i fri handel.... Du for næppe SKAT til at acceptere at computer indkøbt til 8.000 kr er 0 kr værd efter 1 år.