Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Billig computer med ny multimedieskat?

Side 1 ud af 2 (17 indlæg)
Fra Århus
Tilmeldt 13. Feb 08
Indlæg ialt: 337
Skrevet kl. 20:21
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Amino'er

Jeg er igang med at undersøge om det kan betale sig at lade min arbejdsgiver købe en computer som han stiller til rådighed mod at jeg går computerens pris ned i løn. Jeg har kigget i denne pjece fra skat og er usikker på om jeg har forstået teksten korrekt.

Mit regnestykke ser således ud:

Computer koster 8000 kroner, så jeg vælger at gå 8000 ned i løn og arbejdsgiver køber computeren til virksomheden og stiller den til rådighed for mig. Hvis jeg valgte at få de 8000 udbetalt, så vil det give mig 4800 i hånden (40% skat og meget forsimpelt opstillet). Det vil sige at jeg før en gevinst på 3200,- (8000-4800), da jeg jo får værdi for 8000,-

Jeg skal derfor betale 480,- i multimedieskat (40% af 1200) i de år hvor jeg har computeren stillet til rådighed, men i og med at man kan straksafskrive aktiver under 12.300,- så kan computeren afskrives til 0,- i første regnskabsår og jeg kan dermed købe computeren af virksomheden til markedsværdien (i pjecen fra skat står der at computeren skal sælges til markedsværdien) som er 0,- ved slutningen af år 1 og jeg skal derfor kun betale multimedieskat i år 1.

Den samlede gevinst vil derfor være 2720,- (3200-480). Men spørgsmålet er om man kan gøre det på denne måde? For så er det jo en ganske god fidus at "påtage" sig multimedieskatten.

På forhånd tak.

Hilsen Jacob

Tilmeldt 29. Nov 10
Indlæg ialt: 0
Skrevet kl. 20:33

En markedsværdi er ikke lig med den regnskabsmæssige værdi men den værdi som computeren ville have ved køb i fri handel.... Du for næppe SKAT til at acceptere at computer indkøbt til 8.000 kr er 0 kr værd efter 1 år.

Fra Århus
Tilmeldt 13. Feb 08
Skrevet kl. 20:35

Henrik Krogh:

En markedsværdi er lig med den regnskabsmæssige værdi men den værdi som computeren ville have ved køb i fri handel.... Du for næppe SKAT til at acceptere at computer indkøbt til 8.000 kr er 0 kr værd efter 1 år.

Hej Henrik

Tak for dit svar. Jeg går ud fra du mangler et IKKE i din første sætning. Det er faktisk lige præcis det jeg regnede med ville blive problemet. Men hvordan skal man så opgøre markedsværdien?

Tilmeldt 29. Nov 10
Skrevet kl. 20:43

Jacob W:
Men hvordan skal man så opgøre markedsværdien

Ud på nettet og se hvad en tilsvarende brugt maskine vil koste. Find et par priser der minder om den maskine du har købt og læg den pris til grund. Det vil altid være et skøn.....

Henrik

Fra Århus
Tilmeldt 13. Feb 08
Skrevet kl. 20:52

Henrik Krogh:
Ud på nettet og se hvad en tilsvarende brugt maskine vil koste. Find et par priser der minder om den maskine du har købt og læg den pris til grund. Det vil altid være et skøn.....

Okay, men på den måde kan det desværre ikke betale sig at "påtage" sig skatten. Computeren vil i hvert fald være de 2720,- værd og dermed æde gevinsten op. Og hvis man lader den løbe et par år mere, så vil skatten hurtigt æde gevinsten op.

Tilmeldt 29. Nov 10
Skrevet kl. 20:59

Præcis. Du har den fejl i dit regnestykke at du skal betale medieskatten på 3000 x 40% = 1200 kr.

Fra Århus
Tilmeldt 13. Feb 08
Skrevet kl. 21:03

Henrik Krogh:

Præcis. Du har den fejl i dit regnestykke at du skal betale medieskatten på 3000 x 40% = 1200 kr.

Nåh ja, godt fanget. Der kom jeg lige til at tage 40% af tallet to gange :)

Men så er gevinsten bare 2000 (3200-1200) istedet for. Og så bliver det bare en endnu dårligere fidus :)

Fra Herning
Tilmeldt 8. Dec 09
Indlæg ialt: 585
Skrevet kl. 22:28

Hej nHenrik.

Der er et par ting du har misforstået, for det første skal betyder multimedieskatten at din personlige indkomst bliver forhøjet med 3.000,- kr.  Dvs. hvis skatter er 40% skal du betale kr. 1200,- ekstra i skat

men betaler du topskat bliver skatten endnu højere, vær opmærksom på dette.

Dernæst er der noget der hedder genvundne afskrivninger som dit firma skal betale skat af når de sælger PC`en til dig til markeds værdien som ikke vil blive accepteret til at være 0,- kr.

jeg kunne forestille mig en markedspris omkring kr. 2.000,- som du skal betale til dit firma, og firmaet skal så betale skat af de genvundne afskrivninger på kr. 2.000,-.

Vil du vide mere om multimedieskatten eller afskrivninger er du velkommen til at ringe til mig.

God weekend

Anders Mikkelsen

Nr1 Økonomikontoret

Tilmeldt 23. Aug 06
Indlæg ialt: 360
Skrevet kl. 23:00

Hej

Jeg vil da lige gøre opmærksom på at der jo ikke er nogen grund til at stoppe ved computeren.. Hvad med også at få internet ind i handlen, dette kan jo ske uden at du bliver beskattet ydeligere.

et lille eks. :

Computer til 8.000 kr. (efter 3 år må den mere eller mindre anses som værdiløs og du kan derfor overtage den uden skattemæssig betydning for hverkan dig selv eller virksomheden). så det bliver 8.000/3 = 2.666 kr. pr. år

Internet: lad os sige at du lader virksomheden betale for dit internet og det koster 200 kr. pr. måned = 2.400 kr. pr. år.

Virksomhedens omkostninger (som bliver modsvaret ved at du går ned i løn) bliver altså på 7.200 kr. til pc (1.600 kr. af de 8.000 er jo moms og da det er virksomheden der foretager købet til en ansat kan de trække 50% af moms omkostningerne fra i deres momsregnskab, så de 800 kr. betaler de slet ikke) + 2.160 kr. til internet (igen 50% af moms omkostningen skal ikke tages med).

I de efterfølgende år er det kun internet omkostningen som regnes med.

Jeg ved ikke hvor meget du tjener (og dermed om du betaler topskat), men lad os sige at du betale 40% i skat.

Din lønnedgang de 3 år er så hhv. på:

år 1 = 60% af (7.200+2.160) = 5.616 kr. (60% da det jo er denne del du betale, når du skulle betale 40% i skat)

år 2 = 60% af 2.160 = 1.296 kr.

år 3 = 60% af 2.160 = 1.296 kr.

Herudover bliver du beskattet af 3.000 kr. ekstra pr. år

3 år af 40% af 3.000 = 3.600 kr.

Dine samlede omkostninger er altså = 5.616+1.296+1.296+3.600 = 11.808 kr.

Hvis du selv skulle afholde omkostningerne uden om virksomheden (og dermed uden mm-skat) ville det blive 8.000 kr. til pc + 3 år med internet til 2.400 kr. pr. år = 15.200 kr.

Din givindst efter 3 år er altså 15.200-11.808 = 3.392 kr.

Ikke voldsomt meget, men hvad med også at tilføje omkostningerne til din telefon. 3 års telefon regning.

Mvh.

Benjamin

Tilmeldt 29. Nov 10
Skrevet kl. 23:26

Anders Mikkelsen, Nr1:
Der er et par ting du har misforstået, for det første skal betyder multimedieskatten at din personlige indkomst bliver forhøjet med 3.000,- kr.  Dvs. hvis skatter er 40% skal du betale kr. 1200,- ekstra i skat

ØHHH det var vist også det jeg skrev..... 3000 kr. x 40% =1200 ( i min verden altså)Confused

Anders Mikkelsen, Nr1:
men betaler du topskat bliver skatten endnu højere, vær opmærksom på dette.

Udgangspunktet var de forudsætninger som blev i tråden......

Anders Mikkelsen, Nr1:
Dernæst er der noget der hedder genvundne afskrivninger som dit firma skal betale skat af når de sælger PC`en til dig til markeds værdien som ikke vil blive accepteret til at være 0,- kr

Pjat!!! Efter 3-4 år vil en PC være værdiløs og uden værdi for virksomheden. Alternativt kan sættes en symbolsk pris på maskinen.

Side 1 ud af 2 (17 indlæg)