Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Udtrædelse af Aps.

Side 1 ud af 1 (7 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 28. Jan 10
Indlæg ialt: 2
Skrevet kl. 11:36
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Alle.

Jeg er en af tre ejere af et anpartsselskab der beskæftiger sig med detailhandel. I løbet af det sidste års tid har vi oplevet en del problemer med den ene anpartshaver og det er ved at gå over gevind. Hun bryder aftaler, opfylder ikke forpligtelser, handler bag vores ryg og både jeg og den sidste anpartshaver har hende mistænkt for også at tage af kassen. Vi har holdt flere møder for at få rettet op på situationen, men det har hver gang kun nyttet i ganske få dage. Det skal siges at vores mistanke om tyveri ikke er blevet kommunikeret.

Vores indbyrdes anpartskontrakt er meget standard og definerer hverken sanktioner eller retningslinjer ved misligholdelse. Vi har forsøgt at antyde at det er vores ønske at hun udtræder af firmaet, men det har hun åbenlyst ingen intentioner om. 

Spørgsmålet er nu: Hvilke muligheder har vi for at få hende ud, selvom det er mod hendes ønske?

Situationen er meget slem og er årsag til enorm frustration, både på arbejdspladsen og i fritiden, så vi ville sætte meget stor pris på et svar, eller blot et bud på hvad vores muligheder er.

På forhånd tak, Lars.

Fra Bredsten
Tilmeldt 3. Dec 09
Indlæg ialt: 989
Fra  FlexPOS Aps Skrevet kl. 11:48

Hey
Lars. det lyder som en slem klemme du er havner i der.
jeg ved ikke hvad muligheder er foreligger for at "smide" en ud. men da der jo er tale om et eger forhold hun har på en andel af firmaet er den bedste måde vel at "købe" hende ud

hvis i kan bevise evt. svind har samme kilde kan i jo trække det fra det sum hun evt skal ha for at trække sig ud...

men mun ikke der er nogle jurister/advokater der kan svare bedere på dette spørgsmål end mig.

Fra Voorhout, Holland
Tilmeldt 19. Jun 07
Indlæg ialt: 27
Skrevet kl. 11:49

Hej Lars

Alt i alt kommer det helt an på hvor hårdt I ønsker at sætte ind, men det kommer også an på hvordan jeres indbyrdes forhold er ejermæssig og arbejdsmæssig i selskabet.

Har du mulighed for at kaste lidt lys over det?

mvh.

Kasper

Tilmeldt 28. Jan 10
Indlæg ialt: 2
Skrevet kl. 11:46

Forsøger lige at gøre opmærksom på problemstillingen igen. Ethvert input eller løsningsforslag ville være meget velkomment.

Tak, Lars.

Fra Hillerød
Tilmeldt 20. Nov 07
Indlæg ialt: 180
Skrevet kl. 11:52
Hun ejer jo en andel. Hvis hun skal ud af den andel skal hun enten overdrage den til jer kvit og frit ellers må I punge ud. Jeg ved ikke om der evt. kan gøres noget juridisk, hvis man kan påvise kriminalitet fra hendes side. Jeg vil nok anbefale dig at gå til en advokat og få rådgivning der. Det er trods alt en mere sikker metode end, hvilket som helst svar du kan få på et åbent debat forum.
Tilmeldt 23. Aug 06
Indlæg ialt: 360
Skrevet kl. 17:34

Hej

Du skriver at det er et Aps. og hun er jo dermed anpartshaver, jeg antager at hun derudover også er ansat i virksomheden? Hvis hun ikke er det (der ikke er en ansættelseskontrat) er det utroligt nemt, for så har hun intet at gøre i på virksomhedens adresse (undtagent til generalforsamlingen).

Hvis hun er ansat kan hun naturligvis også fyres. så se i hendes ansættelseskontrat og fyr hende efter reglerne. (jeg antager her at hun ikke er ansat som direktør, hvis hun er det skal hun fyres på generalforsamlingen, eller evt. på en ekstraordinær generalforsamling).

Hvis hun efter at være blevent fyret ønsker at sælge sine anparter kan hun naturligvis det, enten til jeg eller til en anden part (det kan være at jeres oprettelses kontrat nævner noget med at i har første ret til anparterne).

Mvh.

Benjamin

Tilmeldt 23. Aug 06
Indlæg ialt: 360
Skrevet kl. 17:52

Den her situration er iøvrigt en af grundene til at vælge Aps frem for I/S, i et I/S kan du nemlig ikke fyre en dårlig medejer på samme måde. Og det er også derfor at en meget omfattende intrasentkontrat er så utrolig væsentlig ved oprettelse af et I/S.

nå, det var et sidespring.

Jeg skal i øvrigt lige nævne at i vil kunne få proplemer med at komme af med hende i jeres Aps hvis hun ejer over 50% af de stemmegivende anperter. Men jeg har i mit ovenstående svar antaget at I (når I er to ud af tre ejere) ejer anparts majoriteten.

Mvh.

Benjamin

Side 1 ud af 1 (7 indlæg)