Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Ulovligt webdomæne?

Side 1 ud af 1 (9 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 12:35
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Alle :)

Jeg går og roder med en masse ideer til webshops og den slags kræver jo et godt domæne. Så mit spørgsmål lyder som følgende:

Er det ulovligt at hede noget hvor der indgår store virksomheders navne/produkter?

Det kunne f.eks være OpelVectra.dk (kun et eksempel - ikke det navn jeg har i tankerne)

Min shop skulle så sælge tilbehør til Opel Vectra og muligvis også Opel biler - så det er ikke en konkurrent til Opel men nærmere en forhandler. Der ud over skal der være information og guides til hvordan man bruger Opels produkter, dvs. jeg løser faktisk noget af deres kundeservice.

Der hvor problemet kommer ind, er dog at Opel også selv sælger produkter og tilbehør på nettet!
Jeg måtte selvf. ikke kalde mig Opel og begynde at sælge mine egne biler, men det her eksempel er en smule mere komplekst da Opel jo både taber OG vinder på at jeg er på markedet. 

Jeg er meget i tvivl og synes ikke det er så nemt at finde information om det. 

Håber der er nogen, der kan hjælpe :)

mvh René

Fra Århus
Tilmeldt 18. Feb 06
Indlæg ialt: 4322
Skrevet kl. 12:42
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Hvis du bruger et varemærke/firmanavn der ikke er dit eget krænker du kort sagt den pågældende virksomheds rettigheder.

Hvis du bruger navnet opel i dit domæne og opel er uenig i at det er en god idé har de meget nemt ved at tage domænet fra dig.

Så hvis du bruger en anden virksomheds varemærke/firmanavn uden at have fået tilladelse fra dem, så er du ude hvor du sandsynligvis risikerer ikke at kunne bunde.

Og det vil jo være surt at bruge tid og kræfter på at bygge en lækker shop op, for derefter at miste domænet fordi nogen er uenige med dig i hvordan varmemærket skal bruges.

Safeticket - Dit enkle og fleksible billetsystem.

Tilmeldt 20. Apr 07
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 13:07

Tak for det hurtige svar Anders :)

tænkte bare at man tit ser shops, som hedder et eller andet som indeholder et produktnavn - for at holde fast ved Opel eksemplet så kunne det fx være vectrashop.dk eller opelshop.dk

Den slags ser man mange af - men hvis opel skulle blive utilfreds så kan de nemt lukke den slags ned eller hvad?

Jeg kommer til at ligge rigtig meget energi i opbygning af shoppen men det er jo også godt at have et navn der fortæller om de produkter man sælger...

Fra Århus
Tilmeldt 18. Feb 06
Indlæg ialt: 4322
Skrevet kl. 13:21

Wellejus:

tænkte bare at man tit ser shops, som hedder et eller andet som indeholder et produktnavn - for at holde fast ved Opel eksemplet så kunne det fx være vectrashop.dk eller opelshop.dk

Den slags ser man mange af - men hvis opel skulle blive utilfreds så kan de nemt lukke den slags ned eller hvad?

Ja, både opel og vectra er ganske givet registrerede varemærker, og dem krænker du ved at bruge dem uden rettighedsindehaverens tilladelse.

Ved f.eks. bestilling af et .dk domæne indestår du for at du ikke krænker andres rettigheder ved at registrere navnet, og hvis du så skulle krænke nogen alligevel har de en nem sag i klagenævnet.

Ved sin ansøgning indestår Registranten for, at Registrantens reservation, registrering og/eller
aktive anvendelse af det ansøgte domænenavn ikke krænker tredjeparts varemærkerettigheder,
navnerettigheder eller øvrige kendetegnsrettigheder, og at Registranten ikke er bekendt med,
at reservation, registrering og/eller aktiv anvendelse i øvrigt strider mod denne Aftale eller
dansk ret, herunder reglen om god domænenavnsskik i lov om internet-domæner § 12, stk. 1.

Safeticket - Dit enkle og fleksible billetsystem.

Tilmeldt 20. Apr 07
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 13:33

Det er ganske rigtig som Anders skriver, at så snart du benytter et firmanavn eller et varemærke, krænker du i teorien virksomheden eller dens produkter. I nogle tilfælde er virksomheden dog ligeglad med at du benytter deres navn, hvis det kan gavne salget af deres produkter, mens andre virksomheder kræver at du lukker domænet.

I dit eget eksempel, vil det altså være en rigtig god ide at få et skriftligt tilsagn fra Opel, om at du må benytte domænenavnet. Hvis de kan se et øget salg af deres biler eller produkter til bilerne, vil de formentlig heller ikke have noget imod det. Men det er jo bedre at være sikker, end blot at antage.

Et godt eksempel er colapriser.dk der før hed cocacolapriser.dk (eller noget i den dur). Coca Cola krævede at siden først og fremmest fjernede Coca Colas logo fra siden, og efterfølgende forbød de at man benyttede deres navn i domænet. Indholdet på siden var dengang udelukkende hvor der var tilbud på Coca Cola, hvilket jo også gavnede deres salg. Men de valgte altså at gå ind og lukke det ned.

Derfor skal du også huske på at domænenavnet ikke er det eneste, men f.eks. også virksomheders logo skal du have tilladelse til at bruge.

Fra Aars
Tilmeldt 15. Apr 06
Indlæg ialt: 602
Skrevet kl. 13:48

Hej Wellejus,

Svaret er ikke helt så entydigt endda.

Der findes et firma i Viborg som hedder Hovwdiaudi A/S (www.hovwdiaudi.dk) - og ja, de sælger uoriginale reservedele til VW og Audi. De er i hvert fald sluppen udenom navnesnylteri-problematikken.

Man kan jo så diskutere om navnet er godt eller ej Wink

Tilmeldt 20. Apr 07
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 14:04

Hvad er det dog jeg har rodet mig ud i her hehe - Tak for de gode svar alle sammen

Sagen er den at jeg har registret to domæner som kunne krænke et meget trademark-bevidst firma: Apple

Men jeg har lige sendt en mail afsted til deres afdeling, der tager sig af copyright osv. og så må vi se om de kræver det lukket eller om jeg få lov at lave en webshop på domænet... Eller måske får jeg et meget velformuleret brev fra deres advokater Moon

Hvis de besvarer min mail med at "det er i orden" - er det så nok til at jeg ikke skal bekymre mig mere om det? eller skal man have en advokat til at formulere en skriftlig aftale? For det holder mit studie-budget ikke til :/

igen - mange tak for hjælpen!

Tilmeldt 20. Apr 07
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 15:50

Først og fremmest, så findes der jo et hav af sider omhandlende Apples produkter, og en lang række af dem gør brug af Apples produkter. Derfor tror jeg heller ikke du vil få nogle problemer med at benytte deres navn, så længe det giver omtale og et evt. øget salg af deres produkter.

Men, siden det nu er en så stor virksomhed (ja det var eksemplerne med Coca Cola og Opel også), så selvom du får en mail tilbage med "ja det må du godt", og de sidenhen ændre mening, kan du nok ikke stille meget op.

Dels fordi det ikke er en direkte aftale, og dernæst ville du ikke kunne stille meget op hvis du endelig havde en aftale. De er store, Amerikanske og har masser af penge. Derfor hvis du sætter en advokat på sagen når de beder dig fjerne domænet, vil de stå med 10 advokater, og kan køre dig rundt indtil du ikke har flere penge.

Men alt i alt, vil det jo være godt at få denne bekræftelse fra firmaet. Men jeg tror ikke du kan gøre hverken fra eller til, for at sikre dig betydeligt fremover. Derfor ville jeg bare kaste mig over det, og komme i gang med shoppen.

Tilmeldt 20. Apr 07
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 12:47

Mads Stampe:

Først og fremmest, så findes der jo et hav af sider omhandlende Apples produkter, og en lang række af dem gør brug af Apples produkter. Derfor tror jeg heller ikke du vil få nogle problemer med at benytte deres navn, så længe det giver omtale og et evt. øget salg af deres produkter.

Men, siden det nu er en så stor virksomhed (ja det var eksemplerne med Coca Cola og Opel også), så selvom du får en mail tilbage med "ja det må du godt", og de sidenhen ændre mening, kan du nok ikke stille meget op.

Dels fordi det ikke er en direkte aftale, og dernæst ville du ikke kunne stille meget op hvis du endelig havde en aftale. De er store, Amerikanske og har masser af penge. Derfor hvis du sætter en advokat på sagen når de beder dig fjerne domænet, vil de stå med 10 advokater, og kan køre dig rundt indtil du ikke har flere penge.

Men alt i alt, vil det jo være godt at få denne bekræftelse fra firmaet. Men jeg tror ikke du kan gøre hverken fra eller til, for at sikre dig betydeligt fremover. Derfor ville jeg bare kaste mig over det, og komme i gang med shoppen.

Ja har det også sådan at det er nemmere at be om forladelse end tilladelser - men ville godt nok være træt af hvis de krævede biksen lukket! Jeg har sendt en mail til en af de copyright folk så nu må vi se om de går amok over min idé inden jeg går alt for langt med det ;) Ellers har jeg noget andet i støbeskeen, der bare venter på at få en chance :)

Side 1 ud af 1 (9 indlæg)