Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Dublicate content / med eller uden moms

Side 1 ud af 1 (9 indlæg)
  • 1
Fra Stouby, Vejle
Tilmeldt 19. Sep 09
Indlæg ialt: 201
Skrevet kl. 13:55
Hvor mange stjerner giver du? :

I min dandomain shop er det, for kunden, muligt at vælge, om de ønsker at se prisen med eller uden moms.

Nu har jeg hørt, at dette skulle medføre dublicate content, da der er to url'er til samme side (siden uden moms får tilføjet "?RefreshShowBasket=0&togglevat=1"). Har jeg så dublicate content på alle mine varer?

Jeg har skrevet til dandomain, som afviser at der skulle være et problem - hvilket jeg egentlig tror, de har ret i, men jeg vil gerne have det bekræftet af nogle af jer dygtige aminoer.

Skulle svaret fra jer være at det faktisk er et problem, er der så en der kan fortælle hvordan pokker jeg slår valgmuligheden fra.

venlig hilsen
Anja

Fra Pompano Beach, Florida, USA
Tilmeldt 19. Apr 06
Indlæg ialt: 3762
Fra  Concept Interest TCON Services LLC Skrevet kl. 14:02
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 3 person

Desværre kan du ikke regne med de svar, du får fra DanDomain vedr. SEO relateret stof. Og de tager fejl - for det er et DC problem, du har. Det er en skam, de svarer sådan - men det er der ikke noget at gøre ved.

Løsningen er heldigvis nem (og grundigt beskrevet i SEO-TUNING): Styr det via robots.txt, så søgemaskiner ikke indekserer noget med "togglevat" i.

Eller styr det med Google Webmaster Tools - der kan du også bede Google (og kun Google) om at undlade at indeksere URL'er med givne parametre i.

Fra Stouby, Vejle
Tilmeldt 19. Sep 09
Skrevet kl. 14:14

Tak Thomas Yes - jeg finder Turning frem igen, må ha overset det afsnit første gang jeg læste den Smile

Fra Greve
Tilmeldt 21. Sep 09
Indlæg ialt: 553
Fra  dymagic Skrevet kl. 14:44

Som bonus-info har jeg også lige en kommentar Skype-Smile

Det ville være problematisk for dig, hvis en forbruger klikkede på et link i fx Google og landede på en side med priserne excl. moms, da forretningsdrivende er forpligtede til at vise priser incl. moms til private.  Det er uanset, hvor tydeligt man angiver om priserne er med eller uden moms (og det er faktisk ikke ret tydeligt i din shop, hvad der er valgt...)

Læs evt. mere her: http://www.retssal.dk/?page=emne&id=393&indexid=392 (ikke vanvittig pænt formatteret, men søg evt. efter "moms")

Fra Stouby, Vejle
Tilmeldt 19. Sep 09
Skrevet kl. 15:01

Tak Jimmy - det havde jeg ikke tænkt på.

Jeg har helt valgt at fjerne muligheden for at vælge (fandt endelig ud af hvordan) - synes det blev lige lovlig meget at skulle lave robot.txt på alle varer i shoppen.

Fra Lyngby
Tilmeldt 26. Mar 05
Indlæg ialt: 9731
Fra  DEMIB HOLDINGS ApS Waimea Digital Skrevet kl. 15:04

Jeg må give Thoms ret i, at du meget vel kan løbe ind filtreringsproblemer med søgemaskinerne - for teknisk set ER det duplicate content.

Løsning med udelukkelse via robots.txt er dog ikke den bedste løsning - men muligvis den eneste du sådan lige kan bruge.

Problemet er to ting:

1) Udelukkelse på parameter niveau er ikke en del af den godkendte de-.facto standard (selve robots.txt er faktisk ikke engang en rigtig standard). Så det er ikke alle søgemaskiner der nødvendigvis understøtter det

2) Ved at udelukke sider, som brugerne kan tilgå med en unik URL, er der risiko for at du spilder vigtig linkpopularitet. For hvis brugerne linker til de sider du udelukker giver de ingen linkværdi.

En bedre løsning ville f.eks. være, at lave dise valg session-baseret - således at der ikke genereres en ny URL. Men det kan du nok ikke selv lave med din standardiserede løsning fra DanDomain - det skal du have overbevist dem om at gøre på systemniveau.

Der findes også andre varianter af kreative løsninger, der både sikrer mod DC og tab af linkværdi, men de kræver alle adgang til det bagvedliggende system.

Fra Hillerød
Tilmeldt 22. Mar 06
Indlæg ialt: 1711
Fra  Cygnet Skrevet kl. 18:28

Hej Beck,

Husk at få skrevet på varekortet at priserne er med moms så - lige nu kan man ikke se det nogle steder.

Kristian Deiborg

ROI-hunter for Bodylab

Fra Stouby, Vejle
Tilmeldt 19. Sep 09
Skrevet kl. 20:01

Kristian Sørensen - cygnet:

Hej Beck,

Husk at få skrevet på varekortet at priserne er med moms så - lige nu kan man ikke se det nogle steder.

Det havde jeg da lige glemt - er tilføjet med det samme :) Tak fordi du gjorde mig opmærksom på det.

Fra Vester Skerninge
Tilmeldt 12. Jun 08
Indlæg ialt: 514
Skrevet kl. 20:19

Hej!

Jeg bumper lige denne tråd, da jeg har samme problem.

Hvordan kan man smartest lave en disallow på denne problemstilling. Skal man ind og lave én på hvert enkelt produkt. Eller kan man lave noget a la denne:

Disallow: /shop/*.html&togglevat=*

Har ikke særlig meget forstand på robots.txt, vil bare gerne slippe for at skulle skrive en disallow til hvert enkelt produkt.

Side 1 ud af 1 (9 indlæg)