hejsa, Jeg har lige to spørgsmål. 1) jeg har en kunde hvor 2 af medarbejderne har fået kørselsgodtgørelse hjemmefra og til arbejdspladsen 1 dag om ugen hele 2009 - og fortsætter med det i 2010 - Må man det? Hvis ikke hvad er konsekvensen heraf? 2) jeg har en anden kunde som refunderer udlæg for køb af benzin - må man det? Hvis ikke hvad er konsekvensen så heraf? Tak for hjælpen Flemming Bach |
1. Nej, det må man ikke. Eller rettere: Hvis det er den høje sats: 3,56 kr./km. må man ikke. Hvis det er den lave sats 1,90 er det OK, men så må medarbejderne ikke samtidig skrive denne befordring mellem hjem og arbejde ind på selvangivelsen og få fradrag dér også. Jeg ved ikke, hvad konsekvensen af at gøre det er ud over, at medarbejderne vil blive beskattet af det overskydende beløb. Men det er vel også nok, hvis de har været i god tro, er det jo nogle ærgerlige penge.
2. Det er lidt sværere: Hvem får refunderet og i forbindelse med hvilken kørsel? Det er ikke en almindelig måde at gøre det på, og hvis ikke der er en direkte sammenhæng mellem udgiften (benzinen) og en kørsel, kunne man få den tanke, at medarbejderne får et skattefrit tillæg til lønnen. I så fald er det ikke lovligt. Hvis der er tale om dækning af udgifter vedrørende kørsel for firmaet, kan man derimod skattefrit udbetale kilometergodtgørelse med 3,56 kr./km. for de første 20.000 km. og en lavere sats herefter. Konsekvensen er igen, at medarbejderne kommer til at betale skat af beløb, som de selv har anset som skattefri. Hvis medarbejderne havde været orienteret om forholdene, havde de måske takket nej til ordningen.
Dbh
Anette Sand
http://anettesand.dk