Jeg har i et enkelt tilfælde købt varer pr. efterkrav. Jeg har følgende bilag:
Bon fra posthuset på i alt kr 21.585,93 heraf varer for kr 21.444,93
købt ved leverandør, kr 125,00 i efterkravsgebyr fra leverandøren og
16,00 kr i gebyr fra Postdanmark. De 16 kr i gebyr er uden moms.
Foruden bonen fra posthuset foreligger der også en faktura fra
leverandøren på kr. 21.569,93 dvs. hele beløbet minus de 16 kr i
postgebyr.
Hvordan posteres det hele korrekt på kassekladden? Håber der er nogen der kan hjælpe - tak!
Sådan havde jeg også gjort først, men kom så i tvivl om det var korrekt. Måske har jeg bare stirret mig blind på den, men leverandøren skal vel også hhv. krediteres/debiteres eller hvad? Faktisk foreligger der jo juridisk set to regninger på de samme varer - nemlig bonen fra Postdanmark og fakturaen fra leverandøren. Rent teknisk varetager PostDanmark jo opkrævning af betalingen dvs.der er egentlig følgende poster i bogføringen hvis man splitter den op:
Tror selv jeg har fikset den - den skal bare deles i to omgange. Somme tider hjælper det, at forklare ens problem for andre , men lad mig høre om det ser fornuftigt ud:
Tror selv jeg har fikset den - den skal bare deles i to omgange. Somme tider hjælper det, at forklare ens problem for andre , men lad mig høre om det ser fornuftigt ud:
Trin 1)
K bank 21.585,93
D Postdanmark 21.585,93
K Postdanmark 21.585,93
D leverandør 21.569,93
D gebyr u. moms 16,00
Trin 2)
K leverandør kr. 21.569,93
D varekøb kr. 21.444,93
D gebyr med moms kr. 125
Hej
Der er jo ikke nogen grund til at bogføre beløbet flere gange på samme konti, så de overflødige posteringer, har jeg overstreget.