Ja hvis virksomheden har fast driftssted i DK (og den vurdering er kompliceret når vi snakker om websider og internetbaserede virksomheder) men lad os bare forudsætte at det ikke er tilfældet.
Hvis du ser deres hjemmeside og læser tråden for starten - så er der intet som indikerer at der skulle være noget der kunne give den mindste antydning af fast driftssted....
Så svarer jeg dansk moms af det vi tjener i Sverige pga. reglerne om fjernsalg, men hvis jeg omsætter for mere end 350.000 kr, så skal jeg lave et svensk selskab.
Det er ikke nødvendigt at du laver en svensk selskab. Du skal "bare" lade dit danske selskab momsregistrere i Sverige. Det vil betyde at for den del du sender til Sverige skal du afregne moms til Sverige på.
Der er ingen grund til at gøre det mere kompliceret ved at stifte et svensk selskab med mindre du har tænkt dig at lægge fysisk aktivitet ind i det. En momsregistrering i Sverige vil heller ikke betydning for om du skal betale skat til Sverige eller ej.....
Og husk at beløbsgrænsen for registrering i Sverige er i svenske kroner.....
Man kan vel sende alt det man vil til de lande man vil, så længe man sender fra Danmark, og betaler sin moms i Danmark. Den danske stat vil ikke gå glip af den moms du hermed betaler i DK, og den svenske (hvis det er det land man sender til) har ikke en skid at skulle have sagt. Længere er den vel ikke, eller hva?!
Der findes da massere af virksomheder i udlandet du kan bestille varer fra som privat person, som ikke svarer moms eller er registeret i DK.
Problemet Henrik er jo at man netop for sådanne type virksomheder vil hense til forhold som, hvor serveren står placeret, hvor administrationen m.v. ligger og hvor personerne bag virksomheden befinder sig. Jeg sikker ikke at det er et problem her (og det kan uanset hvad løses) men det er noget man skal have fokus på
Vi er enige i den principielle diskussion. Den har vi været omkring mange... Serverargumentet er et svagt bevis for driftssted, da mange ikke engang ved hvor deres servere rent fysisk er placeret. Du køber et webhotel hos en dansk udbyder og så ved du ikke om har lejet serverplads i Australien. Det flytter ikke din aktivitet til Australien.
Jeg forholder mig alene til trådens konkrete situation. En hjemmeside drevet af et dansk ApS vil næppe flytte driftssted til Sverige bare fordi de tilfører et sprogmodul eller en svensk oversættese af hjemmesiden.
M.h.t placering, så står vores server i Odense, og vi er registreret i Danmark som ApS og vi arbejder i Århus. Jeg ved godt det her ikke har noget med sagen at gøre, men jeg er bare nød til at udtrykke min begejstring for dette forum. Det er et dejligt sted at være, mange tak for jeres tid og interesse.
Enig Henrik. Der er næppe nogen tvivl her men i andre sager hvor man ikke har kunnet fastlægge driftstedet entydigt har man lagt vægt på serverplacering m.v.