Jeg har en stærk mistanke om, at collinexxon@yahoo.com står bag misbrug af kreditkort, da han (collin exxon) 5 gange har forsøgt at bestille hos os (dog uden held) i tre forskellige navne fra USA, men alle med leveringsadresse i Frankrig.
Har du haft samme oplevelse med collin exxon, hører jeg gerne fra dig. Også hvis du har haft en god oplevelse med ham. Under alle omstændigheder, så er her en opfordring til at være meget påpasselig med at handle med manden. PBS har i hvertfald rådet mig til dette.
Vi kunne nævne 25 personer i Holland, 10 i Polen, 5 i Frankrig mm der har forsøgt det samme... Men er det ik lidt umoralsk, at hænge personer ud (ved godt mailen er fiktiv, og kun lavet med det formål at svindle), når der hverken er dom eller andet, som beviser at vedkommende er skyldig?
Jeg har overvejet, om det er moralsk korrekt, men efter at have diskuteret det med bl.a. PBS er jeg kommet frem til den konklussion, at det synes jeg, det er. Jeg ville da rigtig gerne have at vide, hvis der er andre man er 99% sikker på, man skal tage sig i agt for. I sidste ende mister forretninger hver dag masser af penge på svindlere som ham, og jeg er ærlig talt lidt træt af at miste penge på den måde. Essensen af Amino synes jeg er netop, at vi iværksættere skal holde sammen, støtte hinanden og dele erfaringer. Desuden er hans email, som du selv skriver, højst sandsynligt koblet til en falsk identitet.
Jeg har overvejet, om det er moralsk korrekt, men efter at have diskuteret det med bl.a. PBS er jeg kommet frem til den konklussion, at det synes jeg, det er. Jeg ville da rigtig gerne have at vide, hvis der er andre man er 99% sikker på, man skal tage sig i agt for. I sidste ende mister forretninger hver dag masser af penge på svindlere som ham, og jeg er ærlig talt lidt træt af at miste penge på den måde. Essensen af Amino synes jeg er netop, at vi iværksættere skal holde sammen, støtte hinanden og dele erfaringer. Desuden er hans email, som du selv skriver, højst sandsynligt koblet til en falsk identitet.
Vi er enige om, at det er surt at miste penge. Men med de rette værktøjer, og forbehold, så kan man altså eliminere den risiko ualmindeligt meget!
Selvom det evt er en svindler, så er vedkommende ik dømt for den pågældende ting, og derfor er det umoralskt, at hænge vedkommende ud som svindler. PBS er ingen dommer, og det er du heller ik, hvorfor man skal overlade sådanne sager til politiet og retssystemet. Det er derfor man lever i et retssamfund!
Du kan sagtens advare andre uden at hænger nogen ud...
Undskyld hvis du føler, jeg hænger nogen ud, men hvordan er det alles du vil have, jeg skal advare om præcis denne "person"? Desuden vil politiet ikke bruge ressourcer på den slags "småting" (- har oplevet det før), og så er det jo ikke meget, man kan gøre... Andet end at advare - mod en emailadresse. Det er jo ikke sådan at jeg hænger personen ud med navn, adresse osv. Men fint vi alle har holdninger. Er bare glad for hvis dette indlæg bare forhindrer én i ikke at blive narret.
Tak for advarslen. Jeg finder det helt fint at vi hjælper hinanden og advarer om potentielle svindler. Det er ikke rart at blive hængt ud som sådan, men på den anden side er det absolut heller ikke rart at miste penge fordi, den moralske fane skal holdes så højt at vi mister fodfæstet. jeg vil selv gøre lige så hvis jeg bliver advaret mod en person, især når det er af en institution som PBS. De må have nogle meget uheldige erfaringer med personen ellers ville de ikke hænge ham ud. At få ham dømt er jo nærmest umuligt idet han handler over landegrænserne og sikkert skjuler sig under dæknavne og dækadresser.
Måske man kunne diskutere disse i et lukket forum oprettet til formålet - jeg ved ikke om man kan lave en lukket gruppe eller lign. som ikke kan besøges af udefra kommende - så kunne folk passende melde sig på gruppen og følge med.
Så udelukker man ihvertfald at det ikke indekseres i google og vises i fuld offentligthed, og så kun vises til et minimalt publikum med interesse i fraud prevention?
Når jeg bliver mistænksom, er det første jeg gør at google personen for at se, om der viser sig noget mistænksomt så som f.eks. at der er nogle, der har skrevet om personen i forvejen eller om emaila dressen f.eks. optræder på facebook (så kan man i det mindste koble det sammen med en person af kød og blod)... Derfor synes jeg egentlig, det er det rigtige at skrive, så man kan se det på google. På den anden side, ville jeg selvfølgelig ikke selv bryde mig om at blive "hængt ud" men omvendt har jeg heller ikke forsøgt at svindle med kort, og hans navn fremgår ikke. Desværre er det heller ikke alle, der kender til Amino, så de ved, hvor de skal gå hen for at få sådan en "liste", hvis det kunne lade sig gøre at lave et lukket forum...
Jeg synes, den er rigtig svær og hører gerne andres mening før jeg evt. tager opslaget af. Men som sagt, så ville jeg selv blive glad over at blive advaret.