Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Privat Franchise

Side 1 ud af 1 (2 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 21. Oct 06
Indlæg ialt: 37
Fra  LifePlan Kajak & Friluftsliv Skrevet kl. 22:51
Hvor mange stjerner giver du? :
Nu er det at jeg lige bliver nødt til at blande mig debatten om franchise. I trådene er der er mange gode bud på mange forskellige franchiseforetagender og modeller, -men ingen nævner privat franchise, som jeg vælger at kalde den mulighed som nogle af de seriøse MLM-selvskaber giver.

En af de bedste beskrivelser om traditionel franchise kommer fra Mogens Thomsen som sidste år skrev:

Et hurtigt overblik over konceptet "franchise".

Franchising er en metode til markedsføring af varer og tjenester, hvor franchisegiverens evner, erfaring, systemer og ejendomsret blandes med en franchisetagers arbejdskraft, ressourcer og iværksætterevner.

Franchisekonceptet har to hovedaktører:

• Franchisegiver - den person/virksomhed som ejer forretningskonceptet
  • Franchisetager - den person som har købt sig adgang til forretningskonceptet

Franchising er mest udbredt inden for detailbranchen, men det er afgjort ikke kun inden for detailbranchen, at franchising er succesfuld.
Mange af udfordringerne er de helt samme uanset branche og virksomhedstype.

Et par fordele:

• Man køber et brand/forretningskoncept

• Man bliver oplært

• Med i faglig netværk
  • Nemmere at låne penge til franchise end at starte fra bunden

Den største ulempe er franchisegiver. Hvad nu hvis forretningskonceptet ikke lever op til forventningerne? Desuden skal man indordne sig under konceptet, det kan godt være svært for mange.

Det Mogens Thomsen ikke skriver, er 1) at man ofte skal lægge et større beløb i opstartsomkostninger, 2) at man i virkeligheden arbejder på franchisegivers (opfinderen af konceptet) drøm og rammerne kan være ret rigide og indtjeningsmulighederne begrænsede. Man er i virkeligheden, efter min mening, ikke rigtig iværksætter, da man blot kobler sig op på et koncept som i forvejen ofte er velkørende og især indbringende for franchisegiver. Selvfølgelig er der så også en vis tryghed forbundet med at blive franchisetager. Efter min bedste overbevisning er man blot endnu endgang blevet ejer af et job, hvor man atter "sælger sin tid", -altså lønmodtager.

Har nogen af Jer læst nogle af Robert Kiyosakis (RF) bøger? F.eks. "Rich Dad, Poor Dad", "The Cash Flow Quadrant", "The Business School, for People Who Want To Help People" eller "Before You Quit your Job", for bare at nævne nogle få af de meget anbefalelsesværdige beskrivelser af hvordan man investere sin tid frem for at sælge sin tid! Alle Amino´er burde læse disse bøger for at blive klædt ordentlig på til iværksætteri! Jeg tror jeg starter en tråd om hans bøger (hvis det ikke allerede er gjort?). RF fokuserer på, at ingen stor forretning er nogensinde blevet opbygget uden, at man først, ydmygt fokuserer på andre menneskers behov for derigennem at opfylde sine egne.

I modsætning til traditionel franchise, hvor strukturen er "flad", -en slags single-level-marketing (SLM), -er privat franchise på multi-level-marketing niveau, -altså MLM. Denne, ofte forkætrede og misforståede forretningsopbygning er i virkeligheden den mest perfekte og frie form for forretningsopbygning som findes. Det, der ofte misforståes, især fremprovokeret af den aggressive form for markedsføring nogle MLM-folk udøver og som pisser folk af, er, at dem, der står højere oppe i "pyramiden", som jeg vælger at kalde netværket, tjener flere penge, end dem i bunden. Det er helt forkert! Hvis man derimod, først og fremmest fokuserer på andre menneskers behov i sin markedsføring af sit koncept, vil man opnå en langt større succes end den d
Tilmeldt 13. Aug 05
Indlæg ialt: 214
Skrevet kl. 19:15
Hvor mange stjerner giver du? :

Genial beskrivelse af privat franchise og Network Marketing.

Robert T. Kiyosaki's bøger er et MUST for iværksættere.

Han har i øvrigt lige skrevet en ny bog sammen med Donald J. Trump:

Why We Want You To Be Rich: Two Men, One Message.

Side 1 ud af 1 (2 indlæg)