Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Beskatning ved salg af kunder - lukning af virksomhed. (Evt. overfør til virksomhedsordningen??)

Side 1 ud af 1 (6 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 21. Jan 10
Indlæg ialt: 5
Skrevet kl. 14:46
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Alle

Jeg har et par spørgsmål, som jeg håber at kunne få svar på herinde.

Jeg har siden år 2001 drevet selvstændig virksomhed. Virksomheden var en mindre enkeltmandsvirksomhed, men gav en god og solid indtjening. For at søge nye udfordringer valgte jeg i sommeren 2009 at sælge ca. 80 % af min virksomheds forretningsområder fra. Der blev udarbejdet en salgskontrakt af et advokatfirma. Jeg fik mine penge og køberen overtog mine kunder, service-kontrakter etc. Jeg bogførte salget, som et ganske almindeligt varesalg, dog med den undtagelse at overdragelsen var momsfri ifølge vejledning fra Skat og advokat. Der var kun mindre aktiver og intet varelager. Mit spørgsmål drejer sig derfor udelukkende om beskatning af fortjeneste ved salg af "goodwill", "kundekontrakter" etc.

I oktober måned valgte jeg at sælge de sidste forretningsområder fra, da jeg nu var sikker på, at min fremtid lå indenfor et andet felt. Jeg solgte den resterende del til en ny køber, og lukkede derefter mit momsnr. ned.

Begge de 2 salg står nu bogført, som ganske almindelige varesalg, og kommer derfor til almindelig beskatning for år 2009.

Jeg ønsker i år 2010 at starte en ny virksomhed op indenfor en helt anden branche, og har i den forbindelse brug for at købe nogle nye aktiver, varelager etc. Mit spørgsmål er derfor:

- Kan jeg overføre hele eller dele af salgssummen til den nye virksomhed og således bruge salgssummen i den gamle virksomhed til at købe aktiver og varelager i den nye. Jeg har hørt om muligheden for at overføre penge til virksomhedsordningen, men er i tvivl om hvad dette indebærer og hvordan det udføres i praksis?

På forhånd tak for hjælpen.

 

Mvh. Vendelboen

 

Fra Farum
Tilmeldt 19. Jan 06
Indlæg ialt: 5951
Skrevet kl. 22:41
Hvor mange stjerner giver du? :

Du bliver avancebeskattet af salget men i og med at du ikke har nogen anskaffelsessum for kunderne, goodwill o.l. bliver det en ren beskatning af salgssummen.

Det du gør er at du vælger at anvende virksomhedsordningen, lader pengene stå i "virksomheden" og opsparer til en foreløbg skat på 25%. Disse opsparede overskud kan videreføres når du opstarter selvstændig virksomhed efterfølgende, senest ved udgangen af året efter salget af den sidste virksomhed/virksomhedsdel.  

Skattekonsulenterne.dk Rådgivning til revisorer og advokater   Bent Zimmermann

 

Tilmeldt 21. Jan 10
Indlæg ialt: 5
Skrevet kl. 11:21
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej

Mange tak for svaret. Det var super. Det gør jeg. Jeg havde en ide om, at dette kunne lade sig gøre, men var lidt i tvivl.

 

God weekend.

 

 

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 12:02
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 1,0 stjerner givet af 1 person

Skattekonsulenterne:

Du bliver avancebeskattet af salget men i og med at du ikke har nogen anskaffelsessum for kunderne, goodwill o.l. bliver det en ren beskatning af salgssummen.

Det du gør er at du vælger at anvende virksomhedsordningen, lader pengene stå i "virksomheden" og opsparer til en foreløbg skat på 25%. Disse opsparede overskud kan videreføres når du opstarter selvstændig virksomhed efterfølgende, senest ved udgangen af året efter salget af den sidste virksomhed/virksomhedsdel.  

Hej Bent

Meget præcist Yes

Hilsen

Tonny

Tilmeldt 21. Jan 10
Indlæg ialt: 5
Skrevet kl. 19:04
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej igen

Endnu en gang, tak for dit svar. Jeg har lige et uddybende spørgsmål.

I forbindelse med mit salg, bestod aktiverne overvejende af "goodwill". Ligeså, som salg af "goodwill" beskattes, har jeg forstået, at der er fradrag på tab af "goodwill" ved salg. Hvorledes fungerer dette?

Hvis jeg mener, at min egen optjente "goodwill" bestående i kundekontrakter, gode navn etc., var mere værd end salgssummen ved selve salgstidspunktet, kan jeg så fradrage forskellen? Jeg skal naturligvis udarbejde et dokument, der kan sandsynliggøre forskellen. Jeg har ikke tidligere afskrevet på goodwill.

På forhånd tak for svar.

Mvh. Vendelboen

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 19:19
Hvor mange stjerner giver du? :

Vendelboen:

Hej igen

Endnu en gang, tak for dit svar. Jeg har lige et uddybende spørgsmål.

I forbindelse med mit salg, bestod aktiverne overvejende af "goodwill". Ligeså, som salg af "goodwill" beskattes, har jeg forstået, at der er fradrag på tab af "goodwill" ved salg. Hvorledes fungerer dette?

Hvis jeg mener, at min egen optjente "goodwill" bestående i kundekontrakter, gode navn etc., var mere værd end salgssummen ved selve salgstidspunktet, kan jeg så fradrage forskellen? Jeg skal naturligvis udarbejde et dokument, der kan sandsynliggøre forskellen. Jeg har ikke tidligere afskrevet på goodwill.

På forhånd tak for svar.

Mvh. Vendelboen

Hej

Nej du kan ikke fratrække en beregnet goodwill. Det der menes her, er goodwill som du har betalt for, og som på slagstidspunktet endnu ikke måtte være fuldt afskrevet. Sad

Med venlig hilsen

Side 1 ud af 1 (6 indlæg)