Jeg er flere gange blevet tilbudt et engelsk selskab med nominel direktør, sekretær og aktionær, men et sted synes jeg at det lyder risikabel. Kan disse ikke stikke af med alle pengene og selskabet? Er nongen som har erfaring med denne type selskab? Både gode og dårlige.
Hvad siger din mavefornemmelse dig ? Vil du overade den bestemmende indflydelse i dit selskab til disse - Hvis ikke og de forsikrer dig om at du fortsat har den bestemmende indflydelse så kan du jo næsten kun nå til den konklusion at det er proforma.
Hvad vil du iøvrigt opnå ved det. Hvis aktiviteten drives her i landet skal selskabets virksomhed beskattes her alligevel og du opnår så bare at skulle lave et ekstra regnskab for selskabet til de engelsk myndigheder. Hvad siger dine kunders mavefornemmelse til det ?
Jeg vil nu ikke være så usikker på det med en Nominee Director / shareholder, så længe det er en solid og ældre konsulent virksomhed du køber de services fra og som du måske også kan finde nogle referencer på, så er det bestemt reelt nok at benytte sig af den slags, der er masser af virksomheder og personer der gør det.
Det er helt klart at du ikke får en dansk revisor eller advokat til give grønt lys for den slags og jeg vil anbefale at du konsulterer et af de større Revisor eller Advokat kontorer i udelandet eller finder en virksomhede du kan stolre på i det pågeældende land.
Jeg kender en hel del der bruger det og har gjort det i årevis, godt nok ikke lige mest brugt i England men nærmere Cypern og Malta, men det er det samme, og hvis du vil opnå hvad jeg tror du er ude efter så kan det bestemt lade sig gøre også helt lovligt.
Det forhold at mange har gjort det er ikke ensbetydende med at det er lovligt. Reelt vil det aldrig blive medmindre man vitterligt afgiver den bestemmende indflydelse i selskabet til disse personer. I visse situationer er det helt reelt : hvor man ønsker at drive en aktivitet i bestemte lande og den nationale lovgivning siger at selskabets ledelse skal være som er undergivet ordinary resident beskatning i pågældende land. Men taler vi om et selskab der driver sin virksomhed og i alle henseender er dansk er man ikke i nærheden at noget der er reelt.
Nu er det jo 2 forskellige situationer du beskriver her, generalt må det jo konstateres at det er lovligt at være aktionær i et udenlands selskab og så blive beskattet af evt. aktie udbytte...
Det er klart for rigtig mange virksomheder som driver forretning og er afhængig af at drive forretningen på en fysisk address i Danmark der er det ikke en option.
Men der er rigtig mange forretnings områder hvor det sagtens kan lade sig gøre at køre efter en model hvor man udelukkende er aktionær og afgiver sin indflydelse til nominees og dette uden at man behøver at frygte noget misbrug eller lignende, såfremt det er et velkonsolideret konsulent firma i udelandet man hyrer til denne opgave.
Men jeg forventer bestemt ikke at nogen Dansk Revisor eller Advokat som ikke har et internationalt bagland kan tilstemme dette.
Du glemmer bare at der ikke er nogle med fornuften i behold som reelt set vil afgive deres indflydelse på selskabets forhold til andre, herunder en nominee, og i virkelighedens verden afgiver de ikke nogle former for indflydelse overhovedet.
Som sagt jeg forventer ikke at du forstår eller vil forstå det, desuden er det nok et lidt varmt emne at gå i dybten med her på et forum..... faktum er at der er tusind vis af professionelle og meget kompetente forretningsfolk der direkte eller indirekte har sådan et setup, det er kun noget for de dyre drenge, så lad os bare holde den her...