Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Forbrug af trafik - hvad er normalt?

Side 1 ud af 2 (15 indlæg)
Tilmeldt 5. Jun 12
Indlæg ialt: 0
Skrevet kl. 20:10
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg har brug for lidt hjælp eller blot en rettesnor...

Hvor mange GB vil i tro en shop som min trækker pr måned?

Jeg har fået tilbud ved et shopskifte på 100 GB trafik pr. måned - og hvad man bruger derudover skal man så betale for. Jeg kan være nervøs for om de månedlige udgifter pludselig stiger umotiveret meget. Men jeg har ikke tjek på om 100 GB er lidt, mellem eller meget plads.

Findes der en rettesnor? Eks antal besøgende gange tidsforbrug... eller lign...?

Og hvor stor betydning har det om man har flash, video osv.?

Eller er der nogen som vil fortælle hvor meget de bruger på deres shops - eller som ved hvor meget nogle af de større shops i dk trækker?

Mange hilsener Helle

Fra Haslev
Tilmeldt 16. Feb 09
Indlæg ialt: 582
Fra  DirectHost Skrevet kl. 20:13

Flash- og videoelementer er med til at trække trafikforbruget gevaldigt op.

Generelt også hvis du har mange billeder.

Det vil dog være de færreste webshops der har brug for 100gb trafik, medmindre du har videoer liggende på siden som du streamer til kunden.

Ellers burde det være muligt at få fat i din nuværende udbyder og høre hvor meget trafik du bruger der, så har du da noget at gå efter Smile

Tilmeldt 5. Jun 12
Skrevet kl. 20:34

Hej Frederik

Tak for dit svar. Sikkert et blondie spørgsmål - men hvad betyder streamer helt præcist? Er det hvis noget ligger så kunderne kan downloade det - eller er det blot hvis det ligger så de kan afspille det?

Har du nogen ide om nogle webshops som du vil tro bruger over 100 GB?

Mange hilsener Helle

Fra Ribe
Tilmeldt 24. Mar 05
Indlæg ialt: 2069
Fra  ActiveWebs A/S Skrevet kl. 20:36
Tidsforbruget er som udgangspunkt irrelevant for hvor meget trafik dine besøgende vil trække, hvis du vil prøve at gange nogle faktorer op ville det mest relevante være at finde den gennemsnitlige størrelse af en side (f.eks. en produktoversigt eller produktsides størrelse + størrelsen på de billeder der vises) og gange dette ud med antallet af sidevisninger pr. måned.

For en gennemsnitlig shop vil 100GB trafik pr. måned være mere end rigeligt, størstedelen af de webshops vi hoster bruger i hvert fald mindre. Vi har dog også shops der trækker fra flere hundrede GB pr. måned og opefter, her kan video som du selv nævner være et af de trafikslugende elementer ligesom nogle shops henter data/billeder fra deres leverandører automatisk en gang i døgnet eller lignende, hvilket hurtigt kan få forbruget til at løbe løbsk.
Fra Haslev
Tilmeldt 16. Feb 09
Fra  DirectHost Skrevet kl. 22:04

Helle - houseofkids.dk:

[...] hvad betyder streamer helt præcist? Er det hvis noget ligger så kunderne kan downloade det - eller er det blot hvis det ligger så de kan afspille det? [...]

Streaming betyder at det ligger så brugeren trykker play, og dermed ser filmen i sin browser på din hjemmeside.

Dette gælder dog ikke ved youtube videoer du har lagt ind på din side med deres embed funktion, eftersom de så vil blive afspillet fra youtubes servere.

Helle - houseofkids.dk:

[...] Har du nogen ide om nogle webshops som du vil tro bruger over 100 GB? [...]

Umiddelbart må jeg melde pas på denne her, men kan forestille mig at godt besøgte webshops godt kan komme deropad, især hvis man har videoer eller store flashfiler liggende.

Som Sune rigtig nok siger, er det ligemeget hvor lang tid dine besøgende bruger på siden - det vigtigste er hvor mange gange de skifter side mens de er inde på din shop.

Puha, det er nok svært at forstå (og forklare) uden det bliver alt for teknisk, men håber du får lidt ud af det alligevel Smile

Til et par eksempler kan jeg sige at min egen private blog bruger 6MB trafik med 21 unikke besøgende pt. her i Januar måned, så det er jo lidt lavt Smile

Til gengæld bruger mit community, der har haft 1228 unikke besøgende i Januar indtilvidere, kun 1,51GB trafik, så det er jo heller ikke slemt på nogen måde. Dog har siden været helt oppe at bruge 60GB på en måned, men der er stadig et godt stykke vej til de 100GB.

Så tag du roligt imod det tilbud, medmindre du somsagt vil streame video Smile

Tilmeldt 5. Jun 12
Skrevet kl. 07:58

Et spørgsmål mere Smile Det bliver lavet sådan i shoppen at kunderne kommer til at kunne søge på størrelser. Eks Vis mig alt tøj til pige i str. 4 år. Vil sådanne søgninger trække meget? Jeg forestiller mig nemlig at langt de fleste vil benytte dette.

Derudover har vi nogle korte flash film på ca. 50 varer - plus der kommer en 4 minutters video som kunderne kan vælge at se fra forsiden.

Vi har pt ca 160.000 besøgende pr måned og tallet stiger hele tiden (heldigvis :·).

Hvad er så vurderingen nu - bare sådan ca....?

Mange hilsener Helle

Fra Haslev
Tilmeldt 16. Feb 09
Fra  DirectHost Skrevet kl. 08:20

Med 160.000 besøgende pt. og hvis bare halvdelen af dem vælger at se videoen, så er vi vidst ved at være godt oppe omkring de 100GB ville jeg mene.

Søgningen du omtaler kan muligvis godt trække lidt mere trafik til databasen, men det burde ikke være noget problem.

Tilmeldt 11. Jun 09
Indlæg ialt: 321
Skrevet kl. 08:21

det er da ikke urealistisk at hver besøgende bruger ½ - 1  MB.... og hvis du har 160.000 besøgende så har de jo hver ca. 0,625 MB hver...

Har din nuværende host ikke noget statistik over dette?

Alternativt kan der skæres en stor del af forbruget ved de fleste websites ved optimering via fx. Pagespeed !

mvh. Anders Holm
Arbejder med Konverteringsoptimering, brugervenlighed, troværdighed, omsætningsforøgelse og hastighedsoptimering.

Tilmeldt 5. Jun 12
Skrevet kl. 17:12

Hej igen

Et spørgsmål til - hvad er markedsprisen på 1 GB? Altså - hvis man eks har de første 100 GB som er inklusiv - hvad vil så være normalt at tage derefter?

Og i øvrigt tak for alt hjælp til nu Smile

Mange hilsener Helle

Fra Vallensbæk Strand
Tilmeldt 13. May 05
Indlæg ialt: 3475
Skrevet kl. 18:30

Hej Helle 

Hvis du logger ind på dit kundecenter i Dandomain og klikker over på dit abonnement så kan du få adgang til serverstatistikken. I denne vil du kunne se det aktuelle trafikforbrug per måned. Det er langt bedre end at begynde at gætte sig frem, sandsynligheden for at dit gæt rammer skævt er ret stor. 

Side 1 ud af 2 (15 indlæg)