Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Er det her skattesnyd?

Side 1 ud af 2 (15 indlæg)
Tilmeldt 5. Jun 12
Indlæg ialt: 0
Skrevet kl. 19:01
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg har netop modtaget en forsendelse af noget tøj købt på nettet. Når jeg læser fakturaen er det altså et eller andet som siger mig at noget er galt. Men jeg kan næsten ikke tro det da det drejer sig om en meget stor virksomhed. Kan nogen se om dette er lovligt - eller om der foregår en smule snyd:

Virksomheden tilbyder fri fragt ved køb over 600 kr. - ellers er fragten fast 39 kr.

Vare        650 kr.

Online rabat     -57 kr.

Total inkl. moms    593 kr.

Fragt      57 kr.

Denne online rabat står der intet om på deres hjemmeside... Derudover står online rabat og fragt som 57 kr.

For mig privat er det jo ligegyldigt og jeg betaler det samme. Men som virksomhed og momsregnskab - er det her så ikke noget fusk? Fragten er jo momsfri da den er til privat modtager - plus de undgår at betale moms af varens fulde pris pga online rabatten.

Er det mig der ikke fatter noget - eller er det her noget skattesnyd?

Tilmeldt 5. Jun 12
Skrevet kl. 20:12

Er der virkelig ikke en frisk revisor eller bare en med nogenlunde økonomisk sans tilstede som kan eller tør svare på dette? Vi snakker en netshop med omsætning på langt over 100 mio om året...

Tilmeldt 10. Aug 08
Indlæg ialt: 979
Skrevet kl. 20:18

Hej

Jeg kan faktisk ikke rigtigt få øje på problemet?

Som jeg ser det, belønnes du med gratis fragt når du køber for mere end 600 kr. i Dit tilfælde er fragten 57 kr. som fratrækkes din købspris således at resultatet for dig er neutralt.

Firmaet fragtregnskab er midlertidig 57 kr. og bogføres som sådan.

Firmaet øvrige varer har en ens fragtpris på 39 kr. - hvor nogle varer koster 21 kr. og andre varer 57 kr. at sende -  det er en kalkulation som firmaet har fundet givtigt i henhold til deres varegruppe(r). Fragt kontoen kan så balancere, give overskud eller tab som jo kan bogføres som det det er, nemlig udgift til fragt.

Men måske misforstår jeg dit spørgsmål?

Michael

Tilmeldt 5. Jun 12
Skrevet kl. 20:25

Hej Michael

Altså - det som jeg tænker er, at de omgåes momsafregningen. I stedet for at betale moms af den fulde vare, betaler de kun moms af den nedsatte vare. Men fragt til privat er jo uden moms - så derved undgår de moms af de 57 kr.

De skal derfor svare moms af 593 kroner i stedet for 650 kr. (dermed 57 kr der ikke svares moms af)

Fragten er lavet til 57 kr. som der så heller ikke svares moms af.

Hvis de sender fragtfrit - skal de jo ikke tage penge for fragt - dvs. den skal stå til 0 kr. og de skal dermed svare moms af varens fulde pris - nemlig 650 kr.

Kan du følge mig? Hvis du omsætter for flere hundrede millioner årligt - så er det da en pæn slat penge. Jeg tænker bare at dette ikke er lovligt. Posterne på fakturaen kaldes jo noget andet end de reelt er - og hvad der står i betingelserne... nemlig at man sparer fragten som er 39 kr.

Noget er galt....?

Fra Korsør
Tilmeldt 26. Feb 09
Indlæg ialt: 5072
Fra  Sliknet Thai-invest aps Skrevet kl. 20:28

Kan sagtens se problemet Helle, men ved ikke om de lovligt må ændre.

Lyder mærkeligt...

Men bortset fra det - er det ikke kun hvis de benytter PD det er momsfrit ?

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 20:31

Helle - houseofkids.dk:

Jeg har netop modtaget en forsendelse af noget tøj købt på nettet. Når jeg læser fakturaen er det altså et eller andet som siger mig at noget er galt. Men jeg kan næsten ikke tro det da det drejer sig om en meget stor virksomhed. Kan nogen se om dette er lovligt - eller om der foregår en smule snyd:

Virksomheden tilbyder fri fragt ved køb over 600 kr. - ellers er fragten fast 39 kr.

Vare        650 kr.

Online rabat     -57 kr.

Fragt      57 kr.

Denne online rabat står der intet om på deres hjemmeside... Derudover står online rabat og fragt som 57 kr.

For mig privat er det jo ligegyldigt og jeg betaler det samme. Men som virksomhed og momsregnskab - er det her så ikke noget fusk? Fragten er jo momsfri da den er til privat modtager - plus de undgår at betale moms af varens fulde pris pga online rabatten.

Hej Helle

Som jeg forstår det omposteres en rabat til fragt, som herefter dækker en omkostning i sælgers regnskab. Hvorfor er det store spørgsmål, men kan hænge sammen med en videre rapportering af omkostninger, som mange steder gerne skulle holdes nede. Rabatter er derimod et godkendt forhold, og den givne rabat er inden for de udstukne rammer.

Hvis fragten derimod er momsfri, kan der være tale om at omgås momsreglerne, men det tvivler jeg alligevel stærkt på at SKAT ikke har opdaget. Jeg kunne godt forestille mig, at der også er moms på fragten, og så er der ingen problemer. Hvis virksomheden hovedsagligt sælger til private, er det ofte en bedre måde at gøre det på, idet private ikke hæfter sig ved moms, men derimod hvor meget de skal betale i sidste ende.

Det er dog uheldigt, at dette ikke klart fremgår af leverings- og handelsbetingelserne.

Med venlig hilsen

Tilmeldt 5. Jun 12
Skrevet kl. 20:36

Jesper Laugesen:
Men bortset fra det - er det ikke kun hvis de benytter PD det er momsfrit ?

Jo, men det er sendt med PD som privatpakke...

Tilmeldt 5. Jun 12
Skrevet kl. 20:40

Helle - houseofkids.dk:

Vare        650 kr.

Online rabat     -57 kr.

Fragt      57 kr.

Reg. Revisor TSP:

Hej Helle

Som jeg forstår det omposteres en rabat til fragt, som herefter dækker en omkostning i sælgers regnskab. Hvorfor er det store spørgsmål, men kan hænge sammen med en videre rapportering af omkostninger, som mange steder gerne skulle holdes nede. Rabatter er derimod et godkendt forhold, og den givne rabat er inden for de udstukne rammer.

Hvis fragten derimod er momsfri, kan der være tale om at omgås momsreglerne, men det tvivler jeg alligevel stærkt på at SKAT ikke har opdaget. Jeg kunne godt forestille mig, at der også er moms på fragten, og så er der ingen problemer. Hvis virksomheden hovedsagligt sælger til private, er det ofte en bedre måde at gøre det på, idet private ikke hæfter sig ved moms, men derimod hvor meget de skal betale i sidste ende.

Det er dog uheldigt, at dette ikke klart fremgår af leverings- og handelsbetingelserne.

Med venlig hilsen

Hmmm - det undrer mig dog stadig at der står 39 kr. i deres leveringsbetingelser - men 57 kr. på fakturaen. Derudover undrer det mig at fragten rent faktisk står under beløbet som er angivet som inkl. moms. Hvis de vil lade fragten være en vare der svares moms af - så burde den jo stå lige under varen, og være medregnet i momsen.....

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 20:44

Ja, det virker unægteligt lidt underligt, men mon ikke de alligevel har fået denne fremgangsmåde godkendt. I modsat fald vil SKAT snart få henvendelser herom, om ikke andet fra konkurrerende, som gerne vil have samme ordning.

Med venlig hilsen

Tilmeldt 5. Jun 12
Skrevet kl. 20:48

Reg. Revisor TSP:

Ja, det virker unægteligt lidt underligt, men mon ikke de alligevel har fået denne fremgangsmåde godkendt. I modsat fald vil SKAT snart få henvendelser herom, om ikke andet fra konkurrerende, som gerne vil have samme ordning.

Med venlig hilsen

Ja, det må man da håbe.... derudover ved jeg at firmaet i det hele taget ikke er rene i kanten, både hvad angår markedsføringsmetoder samt diverse andre sager der kører pt.

Side 1 ud af 2 (15 indlæg)