Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Dansk virksomhed, sælger ydelse i Sverige: hvad med moms og ydelsesmoms?

Side 1 ud af 2 (11 indlæg)
Fra Kolding
Tilmeldt 23. Oct 05
Indlæg ialt: 900
Fra  WORDPRESSKONSULENT ApS Skrevet kl. 17:11
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg åbner snart Tasks i Sverige, og har derfor behov for lige at få et par ting på plads.

Tasks er en webapplikation, og varen, eller måske snarere ydelsen, er et abonnement på denne. Salgsstedet er Danmark, men via et svensk site. Den svenske kunde ved ikke nødvendigvis at han faktisk handler med en dansk virksomhed, medmindre han bemærker kontaktoplysninger m.v.

Før man kan købe abonnement, er det påkrævet at man indtaster sit momsnummer (ORG-nr i Sverige) og at dette kan valideres i EUs virksomhedsregister. Så når kunden skal betale, har jeg allerede sikret mig at han er svensk erhvervsdrivende.

Givet disse omstændigheder skal jeg jo opkræve moms af salg til svenske kunder, men jeg er alligevel lidt i tvivl:

- Skal jeg operere med dansk eller svensk moms, uagtet at det er 25% i begge lande?
- Og hvad med den nye EU-ydelsesmoms? Har den noget at sige, i og med at der netop er tale om salg af ydelser indenfor EU?

--
Uffe Fey, WordPress-konsulent på fuld tid

Tilmeldt 30. Oct 09
Indlæg ialt: 5361
Skrevet kl. 17:13

Det er momsfrit når du har org.nr.

God vind Smile

Køb ren argan olie her

Fra Kolding
Tilmeldt 23. Oct 05
Fra  WORDPRESSKONSULENT ApS Skrevet kl. 17:26

Der er ikke tale om en fysisk vare som passerer landegrænsen, så det er vel ikke helt korrekt..

--

Tilmeldt 23. Aug 06
Indlæg ialt: 360
Skrevet kl. 18:00
Fra Kolding
Tilmeldt 23. Oct 05
Fra  WORDPRESSKONSULENT ApS Skrevet kl. 18:18

Linket redirecter til forsiden.

--

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 19:18

Hej Uffe!

Idet der er tale om omvendt betalingspligt, skal du ikke momse ydelsen men køberen, i det land hvor han bor,

altså Sverige

Der indføres ny hovedregel for leveringssted for ydelser, der handles mellem to afgiftspligtige personer i EU (se punkt 2). Ændringen medfører, at ydelserne bliver omfattet af omvendt betalingspligt, hvormed momsen skal betales af købsvirksomheden i det land, hvor den har etableret sin økonomiske virksomhed eller sit faste forretningssted. Reglen findes i stort omfang allerede i dag, men gøres altså nu til hovedregel. Der findes særregler, der fastlægger leveringsstedet efter andre kriterier, se punkt 3.

Hovedreglen medfører, at udenlandske virksomheder ikke skal momsregistreres i Danmark, hvis de udelukkende sælger de omfattede ydelser til afgiftspligtige personer her.

/peter

Tilmeldt 29. Nov 10
Indlæg ialt: 0
Skrevet kl. 19:25

Når vi taler om levering af elektroniske tjenesteydelser fristes man til at sige "same procedure as last year".

Salg uden moms til de svenske kunder. Angiv omsætningens størrelse på momsafregningen og husk den væsentligste ændring ,at der nu skal listeangives også for ydelser...

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 19:32

Tja...listeangives........det skal nok blive sjovt!

/peter

Fra Kolding
Tilmeldt 23. Oct 05
Fra  WORDPRESSKONSULENT ApS Skrevet kl. 19:48

Så jeg skal ikke opkræve moms ved salg til svenske virksomheder, og det er alene op til den svenske kunde SELV at indberette og betale momsen i Sverige? Jeg har ingen pligt til at oplyse kunden om at han skal huske/gøre dette?

Og hvad i alverden menes der med "listeangives"?

--

Fra København K
Tilmeldt 8. Jan 06
Indlæg ialt: 3643
Fra  Regnskabsskolen ApS Skrevet kl. 20:28

Nej, du skal ikke opkræve moms af dine svenske b2b-kunder, men du skal påføre fakturaen en note om, at den er omfattet af "reverse charge".

Listeangivelse: Det vil sige, at du i forbindelse med din momsafregning skal oplyse til SKAT, hvilke virksomheder i Sverige (eller andre EU-lande), du har solgt til, og for hvor stort et beløb. I den forbindelse skal du bruge det svenske momsnummer.

Du kan se et eksempel på en listeangivelse her: http://anettesand.dk/listeangivelse.pdf, men det er bare en illustration, for det er den listeangivelse, som man indtil nu har brugt vedrørende varesalg (ikke ydelsessalg), så den kommer nok til at se lidt anderledes ud fremover.

Dbh
Anette Sand
http://anettesand.dk

Side 1 ud af 2 (11 indlæg)