Jeg har i forbindelse med mit personligt ejede enkeltmandsfirma to primære aktiviteter, dels en konsulentbix, hvor jeg yder implementerings, programmerings- og projekledelsesservices i forbindelse med Dynamics NAV/Navision. Dels er har står min virksomhed for driften af et community website hvor folk kan få hjælp med Navision og Axapta (m.m.). I forbindelse med websitet har jeg nu fået et tilbud fra et andet firma, der gerne vil overtage 50% af det. Dette har de tilbudt mig 20000 Euro for, hvilket jeg har tænkt mig at sige ja til, da de vil hjælpe mig med at udvikle websitet til en god forretning. Idag har jeg et forholdsvis lille overskud, men sitet har potentiale til meget meget (vi har over 40000 medlemmer og et nyhedsbrev med 25000 modtagere). Men derfor vil jeg gerne have sitet lavet op til et anpartsselskab. Jeg er dog meget i tvivl om hvordan jeg gør det bedst, således at jeg ikke skal betale skat af de 20000 Euro. Som det er lige nu har jeg ikke selv de 125000 kr. som jeg skal bruge for at stifte et ApS. Kan jeg med købstilbuddet i hånden få registeret firmaet med websitet som "indskud"? Og kan jeg så efterfølgende få det andet firma som medejer i form af en kapitaludvidelse (eller sådan noget lignende)? |
Erik P. Ernst:Jeg har i forbindelse med mit personligt ejede enkeltmandsfirma to primære aktiviteter, dels en konsulentbix, hvor jeg yder implementerings, programmerings- og projekledelsesservices i forbindelse med Dynamics NAV/Navision. Dels er har står min virksomhed for driften af et community website hvor folk kan få hjælp med Navision og Axapta (m.m.).
I forbindelse med websitet har jeg nu fået et tilbud fra et andet firma, der gerne vil overtage 50% af det. Dette har de tilbudt mig 20000 Euro for, hvilket jeg har tænkt mig at sige ja til, da de vil hjælpe mig med at udvikle websitet til en god forretning. Idag har jeg et forholdsvis lille overskud, men sitet har potentiale til meget meget (vi har over 40000 medlemmer og et nyhedsbrev med 25000 modtagere).
Men derfor vil jeg gerne have sitet lavet op til et anpartsselskab.
Jeg er dog meget i tvivl om hvordan jeg gør det bedst, således at jeg ikke skal betale skat af de 20000 Euro. Som det er lige nu har jeg ikke selv de 125000 kr. som jeg skal bruge for at stifte et ApS. Kan jeg med købstilbuddet i hånden få registeret firmaet med websitet som "indskud"? Og kan jeg så efterfølgende få det andet firma som medejer i form af en kapitaludvidelse (eller sådan noget lignende)?
Hej
Her skal du tænke skatteplanlægning, og gerne hurtigt.
Du skal have gang i skattefri virksomhedsomdannelse, hvorved dit enkeltmansfirma omdannes til et ApS. Dette kan gøres med 6 måneders tilbagevirkende kraft, dog ikke længere end til sidste regnskabsafslutning, som er 31/12.
Herved bliver det lettere at sælge en del af anparterne, men det kan ikke gøres uden skatteafregning. Det der i givet fald skal ske, er gennem en skattefri aktieombytning at stifte et holdingsselskab. Når holdingselskabet har ejet anparterne i 1 år, vil det være muligt at få et skattefrit udbytte fra datterselskabet.
De skattefrie konstruktioner er desværre ikke skattefrie, men kun en udskydelse af beskatningstidspunktet.
Håber dette giver lidt mening, ellers må du vendee tilbage.
Med venlig hilsen