Hej Jeg ejer nogle andele af en virksomhed (vi er to ejere - men min andel er mindst). Jeg er ansat i samme virksomhed og får en almindelig månedsløn. Nu overvejer jeg at sige min stilling op og evt. sælge mine andele. I denne forbindelse står jeg over for et par udfordringer. 1) I den anpartsoverdragelses kontrakt vi har skrevet, kan jeg kun få købssummen tilbage hvis jeg vælge at sælge indenfor en periode på små 3 år. Dette vile være ok, jeg kunne godt bare holde på andelene i et par måneder endnu inden jeg solgte andelene tilbage til min kompagnon. Men til gengæld er der næste udfording: 2) Der står at hvis jeg selv siger op (indenfor ovenstående periode), så skal jeg også sælge mine anparter til min kompagnon til købsprisen. Denne er lidt mere irriterende, da jeg så reelt ikke kan opsige min stilling uden at miste en del grunker (vi har en fin egenkapital). Jeg har muligvis været lidt naiv da jeg skrev under på denne aftale, så mine spørgsmål er: - Må man gerne lave en sådan aftale (at jeg skal sælge mine andele såfremt min ansættelse ophører?), eller er der en eller anden lov som forbyder dette? - Kan I umiddelbart se nogen smuthuller (uden at se kontrakten selvfølgelig) hvor jeg kan få en fornuftig pris for mine andele og trække mig ud af selskabet? |
Hej
Nu har jeg ikke set kontrakten, så derfor kan det kun blive et vejledende svar.
Jeg vil mene at du er bundet af den kontrakt sum du har indgået. Den kontrakt du har indgået forekommer at være af den type hvor du ikke løber nogen risiko indenfor de første 3 år (du vil få indskuddet tilbage ved afhændelse) til gengæld har du så heller ikke mulighed for at score en gevinst indenfor disse 3 år. Der er ikke noget ulovligt heri!