Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Min revisor har sendt mig til inkasso - hvad er mine rettigheder?

Side 1 ud af 1 (8 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 1. Jun 09
Indlæg ialt: 6
Skrevet kl. 09:40
Hvor mange stjerner giver du? :

Min revisor har sendt mig til inkasso - og jeg ved ikke hvilke rettigheder jeg har, eller hvad jeg bør gøre.

Efter jeg indgav en indsigelse mod inkasso firmaets første krav, har de nu sendt brev om afvisning af indsigelse og hvis jeg ikke betaler inden 3 dage vil det overgå til retlig behandling, og mine omkostninger stige.

En revisor kan sende en hvilken som helst regning,

1) Hvordan er man beskyttet mod at få en alt for store regninger?

Jeg har skrevet til Købmandsstandens Inkasso (KIS), at jeg er syg (jeg ligge pt i sengen og får stærk medicin) men gerne vil have vejledning før jeg beslutter mig for hvad jeg gør, og har spurgt om de kan sætte det i bero til jeg er rask.

2) Skal de sætte sagen i bero under sygdom?

Jeg fik en regning på kvartalsregnskab fra min revisor som jeg var uenig i, jeg betalte ca. 1/4 del af den. 

Jeg havde følgende argumenter til begrundelse. 1) Jeg skulle betale det samme for et kvartalsregnskab, som for at årsregnskab, det kan ikke tage lige lang tid at lave  2) Eftersom jeg selv var nød til at lave det samme regnskabe (fordi revisoren nægtede at sende mig mine kvitteringer og jeg iøvrigt ikke mendte hans arbejde var korrekt ift hvad jeg havde oplyst ham) - kunne jeg se hvor lang tid det burde tage. Det tog mig under en time at lave det. 3) Min revisors oplyste timepris ift det antal timer det burde have taget, stemte ikke overens.

Jeg har betalt ham for 3 timer, og har skrevet til inkasse at jeg kan være villig til at betale for 2 timer mere, men at alt andet er fuldstændig uhørt, da jeg mener det er mig der har en sag imod ham. Han mødte op på min bopæl uden aftale og overtalte mig til at han give ham mit regnskab det skulle nok blive billigt, og blive præcist som jeg ville have det. Jeg selv uddannet til at lave regnskab. Dagen efter fortryder jeg og vil selv lave regnskabet, men han er ikke til at få fat i og er flyttet fra sin adresse. Da jeg får fat i ham er han igang med arbejdet og jeg beslutter mig så for at fortsætte samarbejdet. Efter 2. regning som jeg klager over, nægter han at udlevere mit regnskab tilbage til mig. Jeg skriver til ham adskillige gange, og understreger at jeg skal bruge mit regnskab, og at det koster mig penge at jeg ikke har kvitteringerne. Da jeg skal bruge dem i en forsikringssag. Der går et par måneder før jeg får mine papirer, kun pga jeg skriver mange sms'er og tilsidst lover at betale resten af hans regning. 

Håber I kan hjælpe mig, da jeg ikke lige har råd til ekstra omkostninger og føler mig meget uretfærdigt behandlet.

Mvh

Tilmeldt 29. Jan 08
Indlæg ialt: 56
Skrevet kl. 10:04

Mener bestemt ikke at en revisor eller for den sagens skyld andre har lov til, at tilbageholde dine papirer selvom du skylder dem penge.

Jeg har meget svært ved at se, hvorfor han skal lave et kvartalsregnskab til dig, hvem bogfører egentlig dine bilag, er det dig selv eller gør revisoren ??

Du skriver intet om din virksomhedsform, er det et selskab eller en personlig drevet virksomhed du har ??

Tilmeldt 29. Nov 10
Indlæg ialt: 0
Skrevet kl. 10:08
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 2 person

Hej!

Desværre går verden ikke  i stå selv om du er syg. Så jeg tvivler på at nogen sætter sagen i bero for dig af den grund. En "revisor" er efterhånden et bredtfavnende begreb, der dækker over en bredt udsnit af folk der arbejder med regnskaber og så til de mere velkendte revisorer - den registrerede og den autoriserede revisor. Din historie melder intet om hvor vi finder din revisor - så nedenstående er blot lidt stikord over dine muligheder.

Den lette løsning vil altid være at søge juridisk hjælp hos en advokat for at dit materiale udleveret.

Hvis der er tale om en ikke registreret eller autoriseret revisor vil en uoverensstemmelse omkring regningen være et retsligt anliggende. I første omgang byretten og sidenhen fogedretten.

Hvis din revisor hører til blandt de registreret og autoriserede revisorer kan du indsende en klage til Revisorforeningernes responsumudvalg om honoraeret. Hvis din modpart går videre med deres retlige tiltag kan du evt. skrive til retten at du beder om at sagen stilles i bero indtil Revisorforeningernes responsumudvalg har afgivet deres svar.

Hvis du vil klage over det udførte arbejde - eller måske mangel på udført arbejde - kan du klage til Revisornævnet.

En gang imellem skal du overveje hvilke slagsmål du skal tage og hvilke slagsmål du skal lade passere. Uanset hvilken løsning du vælger skal du være opmærksom på at det vil koste dig penge. Hvis du skal have en chance for at vinde en klagesag koster det penge til professionel hjælp og hvis tvisten går i byretten koster det penge til advokat.

Spørgsmålet er om ikke disse penge er bedre brugt på at få afklaret dit mellemværende med den gamle revisor og så komme videre med dit liv.

Måske var ovenstående dig ikke til megen hjælp - men desværre lever vi i et samfund, hvor det at få ret som ofte koster penge.

Henrik

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 10:26

Hej

Henrik har helt ret i sit indlæg.

Du har krav på at få fremsendt en timespecifikation fra din revisor, som er grundlaget for den foretagne fakturering. Hvis denne er i åbenbar modstrid med din opfattelse, kan du, som Henrin beskriver, vælge at indbringe klage over vederlaget til responsumudvalget for hhv. Statsautoriserede Revisorer (FSR) eller Foreningen Registrerede Revisorer (FRR), men det betinger, at din revisor er med i en af disse organisationer.

Hvis dette ikke er tilfældet, så er der kun domstolene tilbage, hvilket kræver en meget stærk vilje og penge, hvorfor det må tilrådes at forsøge at få et forlig med din revisor om betaling m.v..

Med venlig hilsen

Tilmeldt 1. Jun 09
Skrevet kl. 13:34

Kære Henrik,

Tak for dit svar. Det er ikke en statsautoriseret revisor, eller registreret, og jeg ønsker ikke at gå i retten, så jeg prøver at indgå et forlig.

Er der forskel på inkasso firmaer, er nogle ikke lidt ufine i kanterne? det er deres klient i hvert fald. Kender di "KIS" - gør det en forskel hvem inkasso firmaet her? Hvem som helst kan vel kalde sig et "inkasso" firma - ligeså vel som "revisor".

Med venlig hilsen

Amanda

Tilmeldt 29. Nov 10
Skrevet kl. 13:48

Hej AmandaMaya,

En fornuftig beslutning som du vil blive glad for i længdenYes

Der er stor forskel på inkassofirmaerne i  Danmark. Området er heldigvis lovreguleret og prøver så vidt muligt at beskytte såvel kreditorerne som debitorerne. Købmandsstandens Inkasso Service er så vidt jeg ved en af de større firmaer med lange historie tilbage i tiden. Det er mit indtryk at de er topprofessionelle.

Indled en dialog med dem og prøv at få en ordning som du finder acceptabel og som du også økonomisk kan holde. Som sagt kan det være at du føler dig urimeligt behandlet mv., men prøv at have i baghovedet at advokatbistand i en evt. retsag hurtigt kan løbe op i 2-3.000 kr i timen.

Uagtet at der er mange dygtige revisorer som ikke nødvendigvis er registreret eller autoriseret så er det et minefelt at bruge revisorer uden at have en god aftale om hvad der skal laves og ikke mindst prisen.

Jeg håber, at du kommer videre fra denne dårlige oplevelse og ikke mister modet til at være selvstændig.

Henrik

Tilmeldt 1. Jun 09
Skrevet kl. 14:09

Tak Henrik, det gør jeg bestemt ikke! Der skal mere til.... :-)

Tilmeldt 29. Nov 10
Skrevet kl. 14:10

AmandaMaya:

Tak Henrik, det gør jeg bestemt ikke! Der skal mere til.... :-)

Yes

Side 1 ud af 1 (8 indlæg)