Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Sælger motorcykler privat. Hvad må jeg?

Side 1 ud af 1 (9 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 18. Jan 10
Indlæg ialt: 17
Skrevet kl. 05:09
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Amino!

 

Jeg har en hobby. Jeg køber motorcykeldele hjem fra hele verden og samler nye 'cykler fra bunden af. Nogle beholder jeg til min samling, andre sælger jeg igen. Jeg betaler mine afgifter hvis delene kommer fra et ikke EU-land.

 

Eksisterer  der en maks-grænse for hvor mange penge jeg må tjene privat pr. år?

Det jeg tjener på at sælge cyklerne skal vel opgives til skat, men findes der en bargatelgrænse?

Har i noget øvrig information som i tror jeg kan bruge så skriv det endelig! Jeg vil gerne være helt afklaret omkring lovligheden af det jeg gør.

Fra Kolding
Tilmeldt 9. Aug 07
Indlæg ialt: 296
Fra  boxs.dk Skrevet kl. 17:18
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg kan ikke svare dig konkret, men tag knoglen og ring til SKAT.. De bider ikke! WinkOg så er du sikker i din sag bagefter..

Dbh

Henrik V,

Tag på Photoshop kursus i Vejle

Fra Odense
Tilmeldt 2. Aug 08
Indlæg ialt: 2966
Skrevet kl. 17:28
Hvor mange stjerner giver du? :

mener det er 5 køretøjer om året man må sælge uden det bliver betragtet som "bilforhandler"

 

er ikke 100% sikker men mener det bestemt er sådan.

Tilmeldt 18. Jan 10
Indlæg ialt: 17
Skrevet kl. 19:43
Hvor mange stjerner giver du? :

Er det unikt for køretøjer eller har man de samme begrænsninger på alle slags produkter, f.eks. elektronik eller måske fødevarer?

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 20:06
Hvor mange stjerner giver du? :

Bautik:

mener det er 5 køretøjer om året man må sælge uden det bliver betragtet som "bilforhandler"

 

er ikke 100% sikker men mener det bestemt er sådan.

Hej

Der forefindes ikke nogen deciderede grrænser for salg af varer/udstyr m.v. som privat, men SKAT har følgende en løbende vurdering af, hvorvidt der er tale om næring. Herved forståes, hvornår der er tale en skattepligtig omsætning, eller med andre ord, hvornår hobbyvirksomheden overgår til reel virksomhedsdrift med overskud for øje.

Under alle omstændigheder er der en grænse for omsætningen på kr. 50.000 i en periode på 12 måneder, hvor momspligten indtræder. Dermed ikke sagt, at der ikke kan statueres virksomhedsdrift og skattepligt tidligere.

Ved hobbyvirksomhed er det derfor vigtigt at gemme alle bilag, således man er i stand til at opgøre et korrekt resultat af sin hobbyvirksomhed, hvis SKAT skulle henvende sig. Husk endelig, at SKAT også læser eks. DBA, og  andre markeder, hvor der sælges varer.

Håber dette hjælper Big Smile

Med venlig hilsen

Tilmeldt 18. Jan 10
Indlæg ialt: 17
Skrevet kl. 20:38
Hvor mange stjerner giver du? :

Mange tak, TSP, det var vel nok et fyldestgørende svar!

Så det du siger er, at hvis man som privatperson omsætter for mindre end 50.000 årligt så skal man ikke henvende sig til SKAT, men hvis SKAT vurderer at der er tale om "næring" og at der ikke længere en hobbyvirksomhed skal man have sine papirer i orden. Hvis det sker at man "uagtsomt" har tjent, lad os sige, 20.000 mere end 50.000-grænsen, får man så bøde eller bliver man blot pålagt at betale skat af de overskydende 20.000?

Tak igen

Mvh

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 20:52
Hvor mange stjerner giver du? :

SxN:

Mange tak, TSP, det var vel nok et fyldestgørende svar!

Så det du siger er, at hvis man som privatperson omsætter for mindre end 50.000 årligt så skal man ikke henvende sig til SKAT, men hvis SKAT vurderer at der er tale om "næring" og at der ikke længere en hobbyvirksomhed skal man have sine papirer i orden. Hvis det sker at man "uagtsomt" har tjent, lad os sige, 20.000 mere end 50.000-grænsen, får man så bøde eller bliver man blot pålagt at betale skat af de overskydende 20.000?

Tak igen

Mvh

Ja, under alle omstændigheder ved passage af kr. 50.000 klapper "fælden", idet momspligten indtræder og dermed også virksomhed. Du skal også være opmærksompå, at et overskud i denne form alt andet lige er skattepligtigt, idet det kun er salg af private effekter, der vil være skattefrit.

Derfor bør du i egen interesse have styr på dine bilag/regnskab Sad Det kan udmærket være som notater, som er understøttet/dokumenteret ved bilag.

Unddragelse af skat og moms er meget dyrt, se evt. www.skat.dk og søg på skatteunddragelse.

Typisk er bøden det dobbelte af den unddragne skat, som også skal betales Crying

Hvis du forventer at omsætte op mod grænsen, kan der være fordele ved at lade sig registrere eller i det mindste føre et korrekt regnskab, og selvangive sit overskud/underskud i forbindelse med din personlige selvangivelse. Hermed signalerer du tillige, at dette kører efter reglerne.

Med venlig hilsen

Fra Faxe
Tilmeldt 23. Mar 06
Indlæg ialt: 1418
Fra  Avalance Entertainment & Dansk Party Service Skrevet kl. 01:34
Hvor mange stjerner giver du? :

Reg. Revisor TSP:

Mange tak, TSP, det var vel nok et fyldestgørende svar!

Så det du siger er, at hvis man som privatperson omsætter for mindre end 50.000 årligt så skal man ikke henvende sig til SKAT, men hvis SKAT vurderer at der er tale om "næring" og at der ikke længere en hobbyvirksomhed skal man have sine papirer i orden. Hvis det sker at man "uagtsomt" har tjent, lad os sige, 20.000 mere end 50.000-grænsen, får man så bøde eller bliver man blot pålagt at betale skat af de overskydende 20.000?

Tak igen

Jeg synes at der bliver blandet nogle begreber sammen, så jeg er i tvivl om du helt har forstået sammenhængen.
- 50.000 kroners grænsen vedr. KUN moms, ikke skat. Omsætter du for over 50.000 kr. årligt skal du momsregistreres og betale moms.

- Du skal kontakte skat uanset hvor lidt du tjener. Alle virksomheder, også hobbyvirksomheder, skal svare skat af overskud

- Du må sælge private ejendele uden at betale skat. Dvs. de motorcykler du har købt til eget brug, må du naturligvis sælge igen. Men udfra din beskrivelse lyder det meget som om, at du reelt driver virksomhed. Dette kan afklares ved at kontakte Skat.
Groft sagt vil jeg anslå (min subjektive vurdering) at hvis du har overskud på salget af motorcyklerne, du sælger flere stk. om året og/eller du sælger motorcykler som reelt aldrig har været tiltænkt eget brug, så er det skattepligtigt salg.
Det kan sammenlignes lidt med antikvitetshandlere der "privat" køber og sælger antikviteter. Dem er SKAT meget på udkig efter på Lauritz, DBA osv. da flere af sælgerne omsætter ret meget årligt, men officielt blot sælger deres egne private ting.

Jeg er ked af at være en lyseslukker, men sådan er det altså :-)

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 01:50
Hvor mange stjerner giver du? :

Allan.:

Reg. Revisor TSP:

Mange tak, TSP, det var vel nok et fyldestgørende svar!

Så det du siger er, at hvis man som privatperson omsætter for mindre end 50.000 årligt så skal man ikke henvende sig til SKAT, men hvis SKAT vurderer at der er tale om "næring" og at der ikke længere en hobbyvirksomhed skal man have sine papirer i orden. Hvis det sker at man "uagtsomt" har tjent, lad os sige, 20.000 mere end 50.000-grænsen, får man så bøde eller bliver man blot pålagt at betale skat af de overskydende 20.000?

Tak igen

 

Jeg synes at der bliver blandet nogle begreber sammen, så jeg er i tvivl om du helt har forstået sammenhængen.
- 50.000 kroners grænsen vedr. KUN moms, ikke skat. Omsætter du for over 50.000 kr. årligt skal du momsregistreres og betale moms.

- Du skal kontakte skat uanset hvor lidt du tjener. Alle virksomheder, også hobbyvirksomheder, skal svare skat af overskud

- Du må sælge private ejendele uden at betale skat. Dvs. de motorcykler du har købt til eget brug, må du naturligvis sælge igen. Men udfra din beskrivelse lyder det meget som om, at du reelt driver virksomhed. Dette kan afklares ved at kontakte Skat.
Groft sagt vil jeg anslå (min subjektive vurdering) at hvis du har overskud på salget af motorcyklerne, du sælger flere stk. om året og/eller du sælger motorcykler som reelt aldrig har været tiltænkt eget brug, så er det skattepligtigt salg.
Det kan sammenlignes lidt med antikvitetshandlere der "privat" køber og sælger antikviteter. Dem er SKAT meget på udkig efter på Lauritz, DBA osv. da flere af sælgerne omsætter ret meget årligt, men officielt blot sælger deres egne private ting.

Jeg er ked af at være en lyseslukker, men sådan er det altså :-)

Hej Allan

Jeg er helt enig i dit indlæg Yes, som jeg også i flere omgange netop har været inde på.

Omsætningsgrænsen på kr. 50.000 i en 12 mdr. periode gælder kun momspligten. Hobbyvirksomheder er skattepligtige af overskud, men får ikke fradrag for underskud. Vurderer SKAT at der er tale om næring, og ikke kun salg af private effekter, er der ligeledes fuld skattepligt. Derfor også min anbefaling om at føre et, om end simpelt regnskab over indtægter og udgifter), således der vil være mulighed for dokumentation i forbindelse med en henvendelse fra SKAT.

Jeg er også enig i din betragtning, at som det er fremstillet af trådstarter, så er der tale om virksomhed med regnskabspligt og skattepligt af overskud. Så derfor registrer virksomheden behørigt med CVR-nr., hvilket også kan give ret til fradrag af eventuelt underskud.

Med venlig hilsne

Side 1 ud af 1 (9 indlæg)