Hej Anna, først og fremmest skal du vælge et shopsystem. Der vil være en masse som har mange forskellige meninger til dette (jeg har også min, men skal prøve at være objektiv). Der er hovedsageligt 2 muligheder, hvis det skal være til et overkommeligt budget
Open Source: Hvor du vil kunne eje din shop 100%. I starten vil du ikke opleve de store fordele i dette, men din butik vokser, vil du blive glad for ikke at være låst i system du kun lejer. Her har du selv al ansvar for programmering og ændringer.
Closed Source: Her lejer du en webshop, du ejer selvfølgelig selv dit domæne, og opstår der begrænsninger i sådan et shopsystem, kan du senere skifte til et andet, da du jo vil eje dit domæne. Når du surfer rundt og kigge på "leje" systemer, så kan du som tommelfingerregel sige at du altid skal have den dyreste udgave på udbyderens hjemmeside; også fra starten. Vælger du ikke den, så har udbyderen ofte lukket for vigtige funktioner som fx nogle søgemaskine muligheder.
Jeg vil anbefale dig at starte med at leje din shop, og så senere, når alt kører, skifte hvis du ikke er tilfreds. Det kan lyde lidt af dobbeltarbejde, men det kan være langt mere risikabelt at købe rettigheden til din shop, for derefter at finde ud af at shoppen er noget værre l... Når du selv ejer din shop, så skal du også selv stå for fx sikkerhedsopdateringer, programmering når der kommer nye browsere og designer så begynder at se fjollet ud. Den pris det koster, kan nemt overgå hvad det koster at leje en shop. Som closed source system kan jeg anbefale Dandomain.dk og bgsys.dk
Få en proffessionel til at designe siden. Jeg ved af gode grunde ikke hvor stort dit budget er, men som min. skal du få designet dit topbanner, og få farvevalg til resten af siden.
Af betalingsmuligheder skal du have kreditkort gennem pbs. Du skal have både den danske og internationale pakke. Har du ikke dette, vil det være som at have en butik på strøget og kun lukke dem ind over 1.90 m. Det koster 3750,- i oprettelse, samt ca. 4000 om året, i fast gebyr til pbs og gateway. (afhængigt af gateway udbyder).
Det allerførste du skal sørge for når du får din shop er at få lagt koder ind fra google analytics. Dette vil være et uundværligt værktøj til at analyserer hvorfra du får dine besøgende og kunder. Du må ALDRIG lave markedsføring uden at måle på om du får noget ud af dine penge. Dette kan gøres i Google Analytics, som er gratis
Når du så kommer i gang, så sørg for ikke at bruge penge på markedsføring det første stykke tid, få en fornemmelse af hvad dine besøgende vil have, om du har nok varer, om du kan levere den rigtige service, etc. Der skal meget lidt til at online markedsføringspengene er spildte.
Jimmy