Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Hjælp til Joomla menuer

Side 1 ud af 2 (12 indlæg)
Fra Faxe
Tilmeldt 23. Mar 06
Indlæg ialt: 1418
Fra  Avalance Entertainment & Dansk Party Service Skrevet kl. 22:35
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg har sat mig for, at lære mig selv at lave simple websites i Joomla. Jeg har hidtil udelukkende arbejdet med Scannet webshops, så det er en helt ny verden :-)

Jeg har bøvlet lidt med menuer og er allerede blevet klogere, men har alligevel ikke helt gennemskuet Joomla.

Jeg vil gerne have en topmenu der indeholder 4-5 "faner".
Det skal så være således, at når man vælger punkt 1, så skal der komme en venstre menu, som er forskellig fra menuerne under fane 2,3,4 og 5. Altså hver side/afdeling i topmenuen, har hver sin hovedmenu.

Giver det mening? Hvordan opsætter jeg det?
Jeg har foreløbig leget lidt med mainmenu der er som standard (måske pga. den template jeg har brugt foreløbg) og derudover har jeg selv oprettet en menu som er placeret i toppen.

Derudover vil jeg høre, om der er nogle problemer i, at jeg sætter stort set hele siden op, inden jeg får en designer til at hjælpe mig med at lave den lækker grafisk?
Der er flere grunde til at jeg gerne vil vente, men omvendt vil jeg heller ikke lave molboarbejde.

På forhånd tak for svar :-)

Fra Odense
Tilmeldt 22. Aug 07
Indlæg ialt: 2539
Fra  redWEB ApS Skrevet kl. 22:39
Gennemsnit 4,0 stjerner givet af 1 person

lav 4 menuer ekstra.

gå ind og opret 4 ekstra moduler ud over dit main menu modul

sæt hver af de 4 moduler til hver sin ekstra menu

sæt hver enkelte af nu i alt 5 menu moduler til at blive vist på hver sit menupunkt på main menu

tada.wav - du har nu 5 menu moduler der skifter (juster selv modul position efter behov - f.eks. i left).

Ja hvis du skal have et unikt webdesign så kan du godt spilde en del tid nu - da modul positioner osv. typisk bliver lavet baseret på designet.

Fra Faxe
Tilmeldt 23. Mar 06
Fra  Avalance Entertainment & Dansk Party Service Skrevet kl. 21:38

Tak for svar.
Jeg kan dog ikke finde ud af, at tilføje menuerne til mainmenu. De kommer ikke frem i menuvalg.

Hvad gør man normalt, når man skal have unikt design til Joomla? Skal man så lave designet og dernæst have lavet det om til en template?

Fra Sønderborg
Tilmeldt 26. Dec 05
Indlæg ialt: 442
Fra  Prospeed.dk Skrevet kl. 21:56

Allan.:
Jeg har sat mig for, at lære mig selv at lave simple websites i Joomla.

Hvis du gerne vil lære Joomla! er hæftet "Gratis CMS med Joomla!" et rigtigt godt sted at starte.

Fra Viby J
Tilmeldt 7. Aug 09
Indlæg ialt: 578
Skrevet kl. 22:05
Gennemsnit 4,0 stjerner givet af 1 person

Hej Allan

Lad os sige du har 3 punkter i din top menu som hedder :  "BRØD"    "VAND"    "RUMENIEN". DIN TOPMENU hedder  TOPMENU.

Nu vil du gerne have at når du klikker på "BRØD", så skal der komme en venstremenu længere nede på siden, med menupunkterne FLUTES, PANDEKAGER, RUGBRØD.

Løsning:

Det første du gør i din admin backend er at klikke MENU - MENU MANAGER. Der er alle dine menuer listet. Du klikker nu NEW og opretter en ny menu som du kalder TYPER. Når du har oprettet BRØDTYPER går du ind i selve menuen og tilføjer menupunkterne FLUTES, PANDEKAGER, RUGBRØD.

Dernest går du ind i MODULE manager. Du krydser mod_mainmenu /Main menu af og klikker kopier. Når du har en kopi af Main_menu går du ind og rediger kopien ved at klikke på den (vi er stadig i module manager). Når du er inde på kopiens redigeringsside ændre du TITLE til TYPER. I højre side kan du se en box som hedder MODULE PARAMETERS - i den er der en felt som hedder MENU NAME. Du klikker på listen og vælger TYPER fra listen. FELTET under som hedder menu style, der vælger du bare LIST.

Nu vender du blikke mod højre igen, og så kigger nedad på siden. Der er der en overskrift som hedder MENU ASSIGNMENT. Der klikker du SELECT MENU ITEMS FROM THE LIST.  Du finder TOPMENU som står med fed skrift. Under den er der menupunkterne BRØD, VAND OG RUMENIEN. Du markerer punktet BRØD. PS. du kan markere flere punkter ved at holde CTRL tasten nede.

Du kører siden op igen, sikrer dig at POSITION er sat til oftest LEFT, eller din ønskede position for din venstre menu.  SHOW TITLE og ENABLED . krydser du YES/JA af. Derefter trykker du SAVE.

Du går også lige ind i din MENU MANAGER og sikrer dig at de brugte menuer er publiceret osv.

Hvis du godt kan lide standard opsætningen, så er der ikke noget i vejen at sætte det op. Det kan da endda gøre det lettere når du skal lave et nyt design, altså med hensyn til en korrekt CSS osv. Det kræver selvfølgeligt at du godt kan lide grundopsætningen i den standard template du benytter.

Hilsen Dino

Webdesign, CMS, SEO, DTP - Webarena.dk

Tilmeld linkkatalog, det er gratis - kun kvali :-)

Fra Viby J
Tilmeldt 7. Aug 09
Skrevet kl. 22:10

Kunne måske godt have valgt nogle andre produkter end brød og rumenien. Det var bare lige det som var der i øjeblikket Big Smile

Fra Viby J
Tilmeldt 7. Aug 09
Skrevet kl. 22:14

Og Rumenien er ikke et produkt men et land

Fra Faxe
Tilmeldt 23. Mar 06
Fra  Avalance Entertainment & Dansk Party Service Skrevet kl. 00:58

Tak for det udførlige svar. Jeg har lavet det en smule anderledes end din beskrivelse, men det var alligevel til god hjælp.

Mit problem var egentlig, at jeg oprettede menuerne først i modulmanager, og de menuer kunne man åbenbart ikke tilføje menu-items til.

Fra Aarhus
Tilmeldt 13. Nov 08
Indlæg ialt: 1450
Fra  Hoeks.dk Skrevet kl. 06:43

Dino:

Og Rumenien er ikke et produkt men et land

Big Smile

Fra Odense
Tilmeldt 4. Mar 09
Indlæg ialt: 754
Fra  Codemagic (Sitemagic CMS) Skrevet kl. 07:54

Hej Allan.

Nu siger du selv, at du ønsker at udvikle simple sider baseret på Joomla. Når der nu er tale om simple løsninger, vil jeg opfordre dig til at tage et kig på Sitemagic CMS. Det er meget nemt at lave design-skabeloner til systemet. Der ligger også et par ekstra design-skabeloner til download, som du med sandsynlighed nemt vil kunne gennemskue og bygge videre på.

Hvis du allerede er fast besluttet på at du vil designe til Joomla, så kan du naturligvis ikke bruge denne kommentar til meget, men hvis dit mål er at producere simple websider, så tror jeg du kommer hurtigere i gang med Sitemagic CMS.

Held og lykke, hvad end du vælger :-)

Side 1 ud af 2 (12 indlæg)