Hej Aminoer,
Min gode ven gennem mere en 20 år har efter et alvorligt færdselsuheld i 2003 haft nogle hårde år, både med at komme over det psykiske, men også med at komme tilbage på arbejdsmarkedet igen, Har hjulpet ham igennem mange svære perioder, bla. med sag mod forsikring, hjælp fra komunen og nu er han så i fast arbejde ( 20 timers skånejob) hvilket har været en stor hjælp for ham. Nu kommer vi så til sagens kerne, han har for meget gæld
MEN renten er høj, boliglån og forbrugslån ~300.000kr er til 10,5% og de synes de kæmper for at kunne få pengene til at slå til. Vi har kigget på ders økonomi og jeg har i den forbindelse hjulpet med en låneomlægning i huset så de nu har betydeligt biligere lån der. Hvis jeg nu bestemmer mig for at låne dem 300.000kr til at indfri de to dyre banklån, hvordan gør vi så det rent papirmæssigt, hvor lav rente må jeg give dem ?? Jeg er HELT klar over at jeg står med håret i postkassen hvis de går bankerot, men jeg har i høj grad indblik og styr over deres økonomi.
Håber der er et godt råd at få ?? |
Hej
Du beskriver meget godt situationen, men du skal være klar over, at penge mellem venner ofte resulterer i det modsatte.
Du vil låne dem kr. 300.000 til at indfri det dyre forbrugslån og boliglån? Så vil jeg anbefale, at du får et pantebrev i ejendommen for bare et minimum af sikkerhed. Husk endelig at lånet betinges af, at der indfries de omtalte lån, hvilket du passende kan sørge for selv eller gennem din rådgiver, advokat eller lignende.
Med hensyn til renten kan du til byde mindsterenten ifølge SKAT se link http://www.skm.dk/tal_statistik/satser_og_beloeb/354.html med tillæg af eks. 2-3%.
Mindsterenten af hensyn til, at modtageren af lånet ikke risikerer en gavebetragtning af SKAT. I realiteten kan du også gøre pantebrevet afdragsfrit i 10 år.
Så tror jeg ikke du kan gøre det meget bedre. Grunden til tillægget på renten er at du skal beskattes af renten som kapitalindkomst med ca. 40 % og måske 50 %, hvis du har positiv kapitalindkomst.
Håber dette hælper
Med venlig hilsen