Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Skat for 2009 i enkeltmandsvirksomhed.

Side 1 ud af 2 (17 indlæg)
Fra Århus
Tilmeldt 11. Sep 07
Indlæg ialt: 515
Fra  Blacksnow.dk Skrevet kl. 13:32
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Amino'er.

Jeg registrerede min virksomhed i Januar 2009 og det er derfor første gang jeg skal indberette og betale skat. Jeg har været i dialog med skat og forstået det sådan her:

Jeg skal udregne, indberette og derefter betale skat af mit overskud for året 2009. Dette skal jeg gøre via Tast-selv Borger på trods af at jeg er momsregistreret og har eget CVR Nr, samt kode til Tast-selv virksomhed.
Jeg skal indberette og betale skatten så hurtigt som muligt, da min "gæld" trækker renter for hver dag jeg venter.
Udover skat af mit overskud skal jeg også betale arbejdsmarkedsbidrag. Dette skal også gøres via Tast-selv borger.

Jeg udregner min skat ved at trække alle udgifter fra alle indtægter, alt sammen eksklusiv moms, da det ikke skal blandes sammen. 
Lad os sige jeg har indtægter på 10 kr. og udgifter på 5 kr. I sådan et tilfælde skal jeg betale skat af de 5 kr. som jeg har i overskud. Hvis min trækprocent er 40% skal jeg altså betale 2 kr. til skat.

Er alt dette rigtigt forstået?

Nu har jeg så også nogle mere konkrete spørgsmål: 

1) Medregner skat automatisk mit årlige fradrag på 4x.000 kr.? 
Jeg har været lønmodtager i en kort periode, men jeg har ikke opbrugt hele fradraget. 

2) Hvor store er de her renter som skattemanden snakker om? Hvad risikerer jeg at betale ekstra, hvis jeg venter med at indbetale skatten til f.eks. 01-06-2010.

3) Er der forskel på overskud som står på min virksomheds konto og overskud som jeg har trukket ud til privatforbrug, eller er samme trækprocent gyldig i begge tilfælde?

4) Er det rigtigt forstået at det skattepligtige beløb er mit overskud EKSKLUSIV moms? Jeg har aldrig fået dette bekræftet, men da moms bliver indberettet og betalt seperat fra skatten, skal det vel forhåbentlig ikke medregnes? 

Det var vidst alt for denne omgang. Det blev alligevel til en del spørgsmål, men jeg håber meget at der sidder en flink Amino med styr på skat, som har tid til at hjælpe. Så skylder jeg selvfølgelig én!

På forhånd tak.

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 13:51
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Lasse Kjær:

Hej Amino'er.

Jeg registrerede min virksomhed i Januar 2009 og det er derfor første gang jeg skal indberette og betale skat. Jeg har været i dialog med skat og forstået det sådan her:

Jeg skal udregne, indberette og derefter betale skat af mit overskud for året 2009. Dette skal jeg gøre via Tast-selv Borger på trods af at jeg er momsregistreret og har eget CVR Nr, samt kode til Tast-selv virksomhed.
Jeg skal indberette og betale skatten så hurtigt som muligt, da min "gæld" trækker renter for hver dag jeg venter.
Udover skat af mit overskud skal jeg også betale arbejdsmarkedsbidrag. Dette skal også gøres via Tast-selv borger.

Jeg udregner min skat ved at trække alle udgifter fra alle indtægter, alt sammen eksklusiv moms, da det ikke skal blandes sammen. 
Lad os sige jeg har indtægter på 10 kr. og udgifter på 5 kr. I sådan et tilfælde skal jeg betale skat af de 5 kr. som jeg har i overskud. Hvis min trækprocent er 40% skal jeg altså betale 2 kr. til skat.

Er alt dette rigtigt forstået?

Nu har jeg så også nogle mere konkrete spørgsmål: 

1) Medregner skat automatisk mit årlige fradrag på 4x.000 kr.? 
Jeg har været lønmodtager i en kort periode, men jeg har ikke opbrugt hele fradraget. 

2) Hvor store er de her renter som skattemanden snakker om? Hvad risikerer jeg at betale ekstra, hvis jeg venter med at indbetale skatten til f.eks. 01-06-2010.

3) Er der forskel på overskud som står på min virksomheds konto og overskud som jeg har trukket ud til privatforbrug, eller er samme trækprocent gyldig i begge tilfælde?

4) Er det rigtigt forstået at det skattepligtige beløb er mit overskud EKSKLUSIV moms? Jeg har aldrig fået dette bekræftet, men da moms bliver indberettet og betalt seperat fra skatten, skal det vel forhåbentlig ikke medregnes? 

Det var vidst alt for denne omgang. Det blev alligevel til en del spørgsmål, men jeg håber meget at der sidder en flink Amino med styr på skat, som har tid til at hjælpe. Så skylder jeg selvfølgelig én!

På forhånd tak.

Hej Lasse

Du skal udarbejde et regnskab med resultatopgørelse og balance, hvor resultatopgørelsen udviser dit overskud/underskud, og alle beløb er korrekt excl. moms. Af dette overskud skal der betales 8 % i arbejdsmarkedsbidrag, og det resterende overskud bliver herefter lagt sammen med øvrige indtægter og udgifter i din selvangivelse, hvorefter den samlede skat for 2010 beregnes. Alt dette sker automatisk. Det du skal betale i skat har ikke umiddelbart noget med din trækprocent at gøre, idet denne kun er beregnet i forbindelse med din forskudsopgørelse for 2009, hvor den anvendes til på grundlag af dine forskudsoplysninger at beregne din acontoskat for 2009.

Ved at anvende TastSelv hos SKAT vil der efter den 1. februar 2010 være anført alle øvrige indberettede oplysninger fra dit lønmodtagerforhold, banker m.v., så i princippet mangler du ku kun din virksomhed.

1) SKAT beregner automatisk alle forhold, også de forskellige personfradrag, beskæftigelsesfradrag m.v.

2) Efter de nye regler for indbetaling af restskatter kan du se oversigten på www.skat.dk , hvor der er et direkte link til Restskat 2009

3) Det er det opgjorte overskud jvf. din resultatopgørelse, der anvendes. Hvad der står på virksomhedskontoen og private hævninger har intet med dit overskud at gøre.

4) Ja, det er korrekt, som jeg også nævner ovenfor

Jeg håber du blev lidt bedre informeret.

Med venlig hilsen

Tilmeldt 16. Jan 06
Indlæg ialt: 535
Skrevet kl. 13:51
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

1. Skat har fuldstændig styr på hvor meget du skal betale, sålænge du bare på din udvidede selvangivelse, angiver hvor meget du har i overskud. Det er en rubrik oppe omkring 130 eller deromkring. "Overskud af virksomhed" Du har frem til 1 juli 2010, til at angive din overskud. Men du kan sagtens gøre det før, og så skal skat nok oplyse dig hvor meget du skylder.

2. Det er først efter fristen er udløbet at der kommer renter på. Så vidt jeg er orienteret.

3. I en enkeltmandsvirksomhed hæfter du personligt for indkomst både som privat og som virksomhedsejer. Det er kapitalindkomst som anden indkomst. Med mindre du kører med virksomhedsordningen, så er der nogle andre regler.

4. Moms skal du adskille helt fra dit overskud. købsmoms og salgsmoms giver et resultat som du enten betaler eller får tilbage, hvert kvartal eller hvert halvår. Dette angiver du også via Skats tast selv. Så ja, det er dit overskud, uden moms.

Det bør ikke være mere kompliceret end at du bare oplyser hvor meget du har i overskud/underskud. Kalder de dig så ind til samtale skal du have dit årsregnskab og bilag klar til inspektion.

For yderligere afklaring kan du kontakte skat igen, med de konkrete spørgsmål. Men håber det hjælper dig lidt.

Du kan for 2010 angive på forskudsopgørelsen hvor meget du forventer at tjene, og så betale skat løbende, istedet for det hele på engang.

Fra Bagsværd
Tilmeldt 30. Nov 05
Indlæg ialt: 121
Fra  GULDNUMRE Skrevet kl. 13:59

Thomas Sindberg:

1. Skat har fuldstændig styr på hvor meget du skal betale, sålænge du bare på din udvidede selvangivelse, angiver hvor meget du har i overskud. Det er en rubrik oppe omkring 130 eller deromkring. "Overskud af virksomhed" Du har frem til 1 juli 2010, til at angive din overskud. Men du kan sagtens gøre det før, og så skal skat nok oplyse dig hvor meget du skylder.

2. Det er først efter fristen er udløbet at der kommer renter på. Så vidt jeg er orienteret.

Der løber renter på pr. 1. januar  2010 - det er en ændring fra tidligere.

Mvh. Martin

www.Guldnumre.dk - Få dig et unikt mobilnummer. Et guldnummer huskes af alle!

Fra Århus
Tilmeldt 11. Sep 07
Fra  Blacksnow.dk Skrevet kl. 01:12

Tak for Jeres svar! Det har afklaret en masse for mig.

Jeg vil forsøge at indberette det hele en af de kommende dage og så krydser jeg fingre for at det hele er som det skal være.

Fra Århus
Tilmeldt 11. Sep 07
Fra  Blacksnow.dk Skrevet kl. 10:14

Hej igen.

Jeg har lige et lille tillægsspørgsmål.

- Er kontante indskud skattepligtige? 
Jeg har f.eks. på et tidspunkt købt nogle domæner med mit private kreditkort. Det er domæner som jeg vil trække over min virksomhed og derfor har jeg posteret det som en udgift i virksomheden og som et kontant indskud i virksomheden. Købet af bogen er en udgift som kan trækkes fra i skat, men det kontante indskud på samme beløb, er vel ikke skattepligtigt? 

Tilmeldt 20. Apr 07
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 10:28

Hej igen

Private indskud er beskattede midler, som ikke bliver beskattet igen. Private indskud posteres i kredit enten på dine private hævninger eller mellemregningskonto i passiverne.

Med venlig hilsen

Fra Århus
Tilmeldt 11. Sep 07
Fra  Blacksnow.dk Skrevet kl. 12:49

Hvad betyder denne sætning:

"Beregn skatten 2009 med registerdata åbner mandag den 1. marts 2010."

Er registerdata noget jeg kan bruge? 

Tilmeldt 20. Apr 07
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 13:08

Hej!

Det er alle data..som det offentlige har registreret på dig....vedr. skattemæssige forhold mv.

Du kan på det tidspunkt trække en såkaldt R75, som du kan bruge til afstemningsformål med dine data.

/peter

Tilmeldt 23. Aug 06
Indlæg ialt: 360
Skrevet kl. 13:10

Hej

Lasse Kjær:

Er registerdata noget jeg kan bruge? 

Nej, registerdata er de oplysninger som SKAT får om dig fra andre kilder. eks. hvor meget du har fået i rente indtægt (det oplyser banken dem om) osv.

Lasse Kjær:

"Beregn skatten 2009 med registerdata åbner mandag den 1. marts 2010."

Betyder altså, at du fra den 1. marts kan gå ind og beregne din restskat og bruge/se de oplysninger som SKAT får fra andre kilder i din beregning.

Mvh.

Benjamin

Peter var hurtigere :)

Side 1 ud af 2 (17 indlæg)