Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Beskatning af eftergivelse af gæld fra ApS

Side 1 ud af 2 (14 indlæg)
Tilmeldt 17. Mar 06
Indlæg ialt: 21
Skrevet kl. 12:23
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej

Jeg har et ApS som skylder en debitor 2-2,5 milion og jeg bliver nød til at lukke firmaet.

Gælden hæfter jeg også for personligt og jeg har hørt at en eventuelt eftergivelse af en del af gælden SKAL ske i ApS'et  for hvis det sker efter firmaet er lukket bliver jeg personligt beskattet af beløbet der er eftergivet.

Er det rigtigt?

På forhånd tak for jeres svar.

Tilmeldt 23. Aug 06
Indlæg ialt: 360
Skrevet kl. 14:24

Hej

Først så må du lige præcisere, er det dig (din virksomhed) der skylder 2-2,5 mio væk. eller har din virksomhed en debitor (en der skylder jeg penge) der skylder din virksomhed 2-2,5 mio??

Hvem ejer Aps'et? dig eller?

Mvh.

Benjamin

Tilmeldt 17. Mar 06
Skrevet kl. 20:55

Hej Benjamin.

Jeg ejere et Aps som skylder ca 2,5 mio væk til et firma. Det firma har tidligere sikret sig at jeg hæfter personlig også (Franchise).

Når nu jeg lukker mit Aps kommer jeg altså til at stå med en personlig gæld på ca 2,5 mio.

Hvis så firmaet jeg skylder penge eftergiver eks. 2 mio så jeg kun skylder 500k - bliver jeg så personligt beskattet af 2 mio som om de er "tjent"?

På forhånd tak for jeres svar :-)

Tilmeldt 23. Aug 06
Skrevet kl. 21:24

Hej igen

Nej, bare rolig. Eftergivelse af gæld bliver ikke betragtet som skattepligtig indkomst. så hvis de eftergiver en del af gælden vil du altså ikke blive beskattet ekstra. (Deres virksomhed kan dog trække tabet fra i skat som en udgift, men det har jo egentlig ikke noget med dig at gøre).

Mvh.

Benjamin

Tilmeldt 17. Mar 06
Skrevet kl. 21:45

Der faldt lidt tungt fra mine skuldre der ;-)

Jeg forstår bare ikke hvorfor min revisor så siger det... har du baggrund der bakker det op du siger?

Jeg kunne helt ærligt heller ikke forstå at SKAT skulle kræve det, men det er jo ikke alt de gør som kan forstås :-)

Tilmeldt 29. Nov 10
Indlæg ialt: 0
Skrevet kl. 21:53

Benjamin:
Nej, bare rolig. Eftergivelse af gæld bliver ikke betragtet som skattepligtig indkomst. så hvis de eftergiver en del af gælden vil du altså ikke blive beskattet ekstra.

Det afhænger vel af om fordringen bliver fanget af Kursgevinstlovens § 21.?

Tilmeldt 23. Aug 06
Skrevet kl. 21:57

Hej

Hvis det er din virksomhed som de eftergiver gælden overfor så vil det være en indtægt for denne og det vil udløse beskatning. men dette er ikke tilfældet hvis det er dig personligt at de eftergiver gælden.

Så jeg ville tjekke en ekstra gang om det er din virksomhed eller dig personligt at de har foreslået at de vil eftergive gæld overfor.

Jeg er også selv revisor uddannet, men jeg har jo ikke dine papire foran mig på samme måde som dig revisor, så der kan være en detalje som jeg bare ikke har oplysninger om.

Mvh.

Benjamin

Tilmeldt 23. Aug 06
Skrevet kl. 22:02

Hej igen

Jeg har indtil nu antaget at grundet til at de er villige til at eftergive en del af gælden er fordi at de kan se at du alligevel nok ikke kan betale den. og så blliver du ikke beskattet at eftergivelsen.

Men hvis de bare eftergiver gælden for at være flinke (i er gode venner og i bliver internt enige om at du så arbejder gratis for dem nogle timer eller sådan noget) så kunne de jo godt have fået pengene af dig og så bliver du beskattet af det eftergivede beløb.

Mvh.

Benjamin

Tilmeldt 17. Mar 06
Skrevet kl. 22:08

Det er mit firma der skylder nu og det lukker jeg - eller erhvervsstyrrelsen gør efter jeg melder mig fra som direktør - tvangsopløsning tror jeg det hedder.

Derefter vi dem mit firma skyldte penge til komme efter mig personligt da jeg har kautioneret for mit firma.

Jeg vil så stå uden firma, men med dem på nakken for at få de 2,5 mio - det er de klar over at jeg aldrig betaler, så derfor kunne en eftergivelse af 2 mio komme på tale.

Skal jeg personligt beskattes af dem?

Tilmeldt 29. Nov 10
Indlæg ialt: 0
Skrevet kl. 22:11

Benjamin:
Jeg har indtil nu antaget at grundet til at de er villige til at eftergive en del af gælden er fordi at de kan se at du alligevel nok ikke kan betale den. og så blliver du ikke beskattet at eftergivelsen.

Hvilken praksis bygger du det på??  Efter Kursgevinstlovens regler (§ 21) kan du du vel kun få et skattefrit nedslag for den del af fordringen  som bringer fordringen ned til fordringens værdi for kreditor på tidspunktet for gældseftergivelsen.

Side 1 ud af 2 (14 indlæg)