Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Regler for nyhedsbrev

Side 1 ud af 1 (8 indlæg)
  • 1
Fra Odense
Tilmeldt 4. Mar 08
Indlæg ialt: 1167
Fra  Sølund Marketing Skrevet kl. 08:59
Hvor mange stjerner giver du? :

Hejsa...

Nu har jeg læst lidt omkring reglerne for nyhedsbreve, men jeg er ikke helt sikker på jeg har forstået dem rigtigt. Så jeg tænkte, hvorfor ikke bare lave et indlægamino? De plejer at have godt styr på det....

Så her kommer det:

Jeg har købt et site, med en lille email database. Alle har aktivt sagt ja til betingelserne da de oprettede en profil på sitet. Nu vil jeg gerne sende et nyhedsbrev ud engang imellem.

Så jeg tænkte at jeg ville eksporterer databasen over i mit nyhedsbrevs program, og så sende dem et lille nyhedsbrev. 

I bundet vil jeg ha stående, at hvis de ikke længere ønsker at modtage mails fra mig, så skal de slette deres bruger. Og så indsætte link til hvor de kan logge ind og gøre det. Og så vil jeg desuden oplyse en email adresse de kan skrive til, hvis de nu har glemt deres login/pass, og ikke vil modtage email. For så vil jeg slette dem manuelt. 

Det jeg spørger så: er det lovligt? Eller skal de kunne afmelde sig nyhedsbrevet uden at logge ind og slette brugeren?

TAK! :D

Driver en række webprojekter, blandt andet rejstil.dk og bedste webhotel.

Fra Mageløs, Odense
Tilmeldt 29. Mar 05
Indlæg ialt: 958
Skrevet kl. 09:14
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Markedsføringsloven skriver:

Stk. 5. Første gang en erhvervsdrivende retter henvendelse som nævnt i stk. 3 til en bestemt fysisk person, der ikke er anført i fortegnelsen fra CPR, skal den erhvervsdrivende tydeligt og på en forståelig måde oplyse om retten til at frabede sig henvendelser som nævnt i stk. 3 fra den erhvervsdrivende. Den pågældende skal samtidig gives adgang til på en nem måde at frabede sig sådanne henvendelser.

Stk. 6. Der må ikke kræves betaling for at modtage eller notere meddelelser om, at en anmodning efter stk. 1 tilbagekaldes, eller at henvendelser som nævnt i stk. 3 frabedes.

Groft sagt: Så længe det er gratis og "nemt" at framelde sig, er du nogenlunde sikker. Hvorvidt det er nemt at framelde sig i din situation, er et vurderingsspørgsmål, men du bør grundigt overveje om ikke det er en fordel at gøre det nemmere (simpelt klik på link til side, hvor framelding bekræftes).

Tendensen er nemlig, at hvis framelding er for besværlig, klikker brugeren blot på Junk-knappen i e-mail-programmet. Større udbydere, som Hotmail, bedømmer dit "reputation" delvist ud fra hvor mange Junk-klik du får ved hver udsendelse, og er procenten tilpas høj, blokeres alle dine udsendelser.

Du kan altså få store problemer ved at gøre framelding for besværlig - større problemer end du får, hvis framelding er nem. :)

Fra København
Tilmeldt 26. Mar 05
Indlæg ialt: 975
Fra  Ubivox ApS Skrevet kl. 10:17
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Som en lille ekstra ting der er værd at bemærke, så betyder måden hvormed du har købt sitet reelt hvorvidt du må sende e-mails til kundebasen eller ej. Det er nemlig sådan at det samtykke modtagerne har givet til den tidligere ejer af sitet, er givet til den juridiske enhed. Så hvis du ikke har købt den juridiske enhed med (dvs selve firmaet og det's cvr m.v.), men bare købt ativiteterne og viderefører dem under et nyt firmanavn, så har du rent juridisk aldrig fået noget samtykke til at måtte sende brugerne en e-mail, selvom du har købt en liste over e-mail-adresser.

Det kan lyde noget kringlet, men det er reelt den simple mekanisme der i Danmark forhindrer at man som virksomhed ikke kan sælge andre folk/kunders tilladelse videre til lyssky foretagener og dermed har forbrugerne en god beskyttelse imod spammere og andre. Derfor kan man reelt som virksomheder ikke handle e-mail-adresser mellem hinanden, da man godt kan handle en liste med navn men du kan ikke handle samtykket til at få lov til at sende til e-mailen uden at spørge kunden først.

I praksis betyder det reelt sjældent meget at et site er købt og den nye ejer så tager e-mail-adresserne og samtykket med over i sit eget selskab, da de færreste vil brokke sig over at få noget de er vant til bare fra et nyt firma. Der er dog den hage ved det at hvis du begynder at sende andre nyhedsbreve end hvad de har sagt ja tak til fordi du om x-tid har glemt hvorfra adresserne kom eller lignende, så har enhver modtager der er utilfreds og ikke stiller sig tilfreds med bare at blive frameldt, en ganske god klagesag, der i sidste ende kan komme til at koste dig penge i bøder.

Det er bl.a. derfor at køb og salg af community sites (med mange brugere) altid har været en stor debat, fordi brugerne ofte føler sig "solgt" (især i udlandet) uden at have nogen indsigelsesret.

Så den absolut bedste måde at overtage et samtykke på er at købe hele firmaet og dermed den juridiske enhed som samtykket er givet til, hvilket er en smule mere besværligt.

Det skal samtidig huskes på at det heller ikke er tilladt at sælge samtykker imellem datter- og søsterselskaber da det er forskellige virksomheder.

Reelt siger Lov om behandling af personoplysninger:

https://www.retsinformation.dk/Forms/R0710.aspx?id=828

Stk. 2. En virksomhed må ikke videregive oplysninger om en forbruger til en anden virksomhed til brug ved markedsføring eller anvende oplysningerne på vegne af en anden virksomhed i dette øjemed, medmindre forbrugeren har givet sit udtrykkelige samtykke hertil. Et samtykke skal indhentes i overensstemmelse med reglerne i markedsføringslovens § 6 a.

Det betyder i korte træk at hvis firma A skal "sælge" sit samtykke om at sende e-mail til Kunden, så skal firma A skrive til Kunden og bede om samtykke til at Firma B overtager. I forbindelse med salg af e-mail-adresser betyder det kort at ejeren af det oprindelige samtykke skal henvende sig til modtageren og give modtageren mulighed for at tilmelde sig en ny postliste som den nye ejer har oprettet. Alle der ikke opretter sig på den nye liste, har ikke givet samtykke og den nye ejer kan ikke sende markedsføringsmateriale til dem i fremtiden.

Fra Odense
Tilmeldt 4. Mar 08
Fra  Sølund Marketing Skrevet kl. 17:34

Hey...

Tak for jeres lange er kanon gode svar. Det har givet lidt at tænke på. Jeg kan ikke købe virksomheden, da det er en privat som har solgt sin hjemmeside desværre. 

Mange tak!

Fra København
Tilmeldt 26. Mar 05
Fra  Ubivox ApS Skrevet kl. 09:47

verdens rigeste mand:

Tak for jeres lange er kanon gode svar. Det har givet lidt at tænke på. Jeg kan ikke købe virksomheden, da det er en privat som har solgt sin hjemmeside desværre. 

I det tilfælde så vil jeg anbefale dig i første omgang at sende et nyhedsbrev til alle modtagerne (uden reklamer eller salgstaler) hvor du kort forklarer at du har overtaget websitet fra den tidligere ejer, fortæller lidt om hvad dine planer med sitet i fremtiden er, og laver et tydeligt link til sidst hvor man kan framelde sig fremtidige mails hvis man ikke er interesseret.

Det vil helt klart i sidste ende give den bedste listekvalitet i fremtiden da du får sorteret de useriøse fra, der alligevel ikke vil respondere på tilbud, og selvom du måske juridiske er lidt i en gråzone så vil det være tydeligt at se at du har gjort et forsøg på at informere modtagerne i stedet for bare at bombe dem løs med reklamer eller salgsnyhedsbreve, som mange har en tendens til når de overtager et nyt site :-)

Fra Odense
Tilmeldt 4. Mar 08
Fra  Sølund Marketing Skrevet kl. 09:58

Hej Oscar..

Det tror jeg er en god ide. Ikke at jeg på nogen måde at tænkt mig at bombe løs med reklamer, men skal jo leve, så med tiden vil der selvfølgelig komme lidt reklamer med :) Men jeg vil gøre det på den måde du forslår, for vil bestemt ikke træde nogen over tæerne.

Igen tak for de gode svar.

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 18:04

Oscar Eg Gensmann:

I det tilfælde så vil jeg anbefale dig i første omgang at sende et nyhedsbrev til alle modtagerne (uden reklamer eller salgstaler) hvor du kort forklarer at du har overtaget websitet fra den tidligere ejer, fortæller lidt om hvad dine planer med sitet i fremtiden er, og laver et tydeligt link til sidst hvor man kan framelde sig fremtidige mails hvis man ikke er interesseret.

Det vil helt klart i sidste ende give den bedste listekvalitet i fremtiden da du får sorteret de useriøse fra, der alligevel ikke vil respondere på tilbud, og selvom du måske juridiske er lidt i en gråzone så vil det være tydeligt at se at du har gjort et forsøg på at informere modtagerne i stedet for bare at bombe dem løs med reklamer eller salgsnyhedsbreve, som mange har en tendens til når de overtager et nyt site :-)

Oscar, jeg er overvejende enig med dig, men (det jeg har fremhævet med fed) jeg synes man bør lave sin mail med en positiv tilmelding. Altså at folk aktivt skal melde sig til (igen). Der har været en del sager med tilbud hvor man skulle være aktiv for IKKE at få tilbuddet, det har forbrugerrådet slået hårdt ned på, så vidt jeg husker det.

Så informer om hvad dine planer er og gør det tillokkende at melde sig TIL, det tror jeg du vinder på i det lange løb.

Mvh. Sanne

Fra København
Tilmeldt 26. Mar 05
Fra  Ubivox ApS Skrevet kl. 18:34

Safran-IT:

Oscar, jeg er overvejende enig med dig, men (det jeg har fremhævet med fed) jeg synes man bør lave sin mail med en positiv tilmelding. Altså at folk aktivt skal melde sig til (igen). Der har været en del sager med tilbud hvor man skulle være aktiv for IKKE at få tilbuddet, det har forbrugerrådet slået hårdt ned på, så vidt jeg husker det.

Forbrugerrådet har primært slået ned på hvad der hedder "aktiv opt-out" eller "aktiv-framelding" om man vil, i de sager hvor der er sendt en mail uden at spørge og så sagt at man skal framelde sig for ikke at modtage yderligere eller tilmeldingsfelter har været udfyldt på forhånd (f.eks. i forbindelse med en købs-formular). Årsagen til jeg som udgangspunkt ikke ville være så bange for at bruge denne metode her skyldes at jeg antog at den originale poster har overtaget/købt et site og planlægger at drive det videre på samme måde som tidligere, og nyhedsbrevet har relevans for brugerne som en del af det site de allerede er tilmeldt og i forvejen har givet accept til at modtage nyhedsbreve fra. Det er klart hvis modtagerne aldrig har givet accept til det originale site at de vil modtage nyhedsbreve, så skal man ikke sende dem et nyhedsbrev og spørge om de vil fortsætte :-)

Jeg er helt enig med dig i at hvis der er tale om et helt nyt nyhedsbrev der handler om noget helt andet end det site de er tilmeldt tidligere har sendt ud, så vil jeg også foreslå en aktiv opt-in i mailen.

Side 1 ud af 1 (8 indlæg)