Hejsa... Nu har jeg læst lidt omkring reglerne for nyhedsbreve, men jeg er ikke helt sikker på jeg har forstået dem rigtigt. Så jeg tænkte, hvorfor ikke bare lave et indlæg på amino? De plejer at have godt styr på det.... Så her kommer det: Jeg har købt et site, med en lille email database. Alle har aktivt sagt ja til betingelserne da de oprettede en profil på sitet. Nu vil jeg gerne sende et nyhedsbrev ud engang imellem. Så jeg tænkte at jeg ville eksporterer databasen over i mit nyhedsbrevs program, og så sende dem et lille nyhedsbrev. I bundet vil jeg ha stående, at hvis de ikke længere ønsker at modtage mails fra mig, så skal de slette deres bruger. Og så indsætte link til hvor de kan logge ind og gøre det. Og så vil jeg desuden oplyse en email adresse de kan skrive til, hvis de nu har glemt deres login/pass, og ikke vil modtage email. For så vil jeg slette dem manuelt. Det jeg spørger så: er det lovligt? Eller skal de kunne afmelde sig nyhedsbrevet uden at logge ind og slette brugeren? TAK! :D |
Markedsføringsloven skriver:
Stk. 5. Første gang en erhvervsdrivende retter henvendelse som nævnt i stk. 3 til en bestemt fysisk person, der ikke er anført i fortegnelsen fra CPR, skal den erhvervsdrivende tydeligt og på en forståelig måde oplyse om retten til at frabede sig henvendelser som nævnt i stk. 3 fra den erhvervsdrivende. Den pågældende skal samtidig gives adgang til på en nem måde at frabede sig sådanne henvendelser.
Stk. 6. Der må ikke kræves betaling for at modtage eller notere meddelelser om, at en anmodning efter stk. 1 tilbagekaldes, eller at henvendelser som nævnt i stk. 3 frabedes.
Groft sagt: Så længe det er gratis og "nemt" at framelde sig, er du nogenlunde sikker. Hvorvidt det er nemt at framelde sig i din situation, er et vurderingsspørgsmål, men du bør grundigt overveje om ikke det er en fordel at gøre det nemmere (simpelt klik på link til side, hvor framelding bekræftes).
Tendensen er nemlig, at hvis framelding er for besværlig, klikker brugeren blot på Junk-knappen i e-mail-programmet. Større udbydere, som Hotmail, bedømmer dit "reputation" delvist ud fra hvor mange Junk-klik du får ved hver udsendelse, og er procenten tilpas høj, blokeres alle dine udsendelser.
Du kan altså få store problemer ved at gøre framelding for besværlig - større problemer end du får, hvis framelding er nem. :)