Jeg kunne også rigtigt godt lide Delphi (Brugt version 1 og 1.1/2), jeg synes egentligt det er meget tydeligt at Anders Hejlsberg har taget en del af de gode ting fra Delphi med i C# (Resten er inspireret fra Java), men der er bare et eller andet der gør, at sprog med basic/pascal-ligende syntaks er lettere at læse end C-lignende. |
Lundsby:Jeg er ikke overraskende ret enig med Mikkel, jeg havde faktisk også begyndt at samle på Amino-indlæg med OpenSource shops, der var blevet hacket. Jeg synes tit folk, undervurderer omkostningerne ved opdateringer. Dels skal man installerer opdateringen, men derudover skal man også gen-teste hele sin shop, og tage højde for breaking-changes etc. det koster og tager tid.
Det er vi heller ikke uenig om. Vælger man en komplet do it yourself løsning, skal man også sørge for at holde systemet opdateret.
Der ligger en opgave, både her på Amino og generelt, i at gøre folk opmærksomme på vigtigheden af opdateringer. Det gælder til CMS som til Windows og alt andet software. Eksempelvis skyldes rigtig mange hacker-angreb i dag, at folk har en uopdateret udgave af Adobe Flash på PC'en.
Mine CMS kunder tilbydes en opdateringsaftale, således at jeg forpligter mig til at holde deres software opdateret. For kunden er det en tidskrævende, og indimellem risikabel manøvre, mens det for os er rutinearbejde at tage backup af database og filer og opdatere. Kunden kan selv vælge, men bliver gjort opmærksom på faren ved ikke at sørge for opdatering. Jeg har desværre måtte redde virksomheders hjemmeside op til flere gange fra et angreb, fordi deres webbureau ikke havde gjort dem opmærksom på alvoren i opdateringer.
Men det gælder jo ikke kun Open Source - det er det samme for alt software. Jeg arbejdede for en (closed source) CMS producent, som også hostede installationerne, og her havde man muligheden for at fravælge automatiske opdateringer.
Og du kan du downloade gratis eller betalingsystemer, som ikke er open source, og her gælder det nøjagtig det samme med opdateringer.
Så konklusionen: Det er fuldstændigt lige meget om det open source eller closed source - vælg en hosted (open source) løsning, hvis du ikke selv vil stå for opdateringer, eller allier dig med et webbureau, som kan stå for opdateringerne. Og lad være med at gøre alting selv.