Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Firma i Danmark - bosiddende i Sverige

Side 1 ud af 2 (15 indlæg)
Tilmeldt 13. Jun 06
Indlæg ialt: 4
Skrevet kl. 14:20
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej

Jeg skal lave en enkeltmandsvirksomhed.

Men spørgsmålet er om jeg skal oprette virksomheden i Danmark eller Sverige.

Kan jeg overhovedet oprette den i Danmark?

Er der fordele ulemper ved at oprette virksomheden i Sverige?

Andre skatteregler, fradragsregler osv?

Det bliver ikke mit primære job, men hvis der er mulighed for at trække hjemmearbejdsplads mv. fra vil jeg selvfølgelig gøre det.

Hvor henvender jeg mig for at få hjælp og vejledning?

Fra København K
Tilmeldt 8. Jan 06
Indlæg ialt: 3643
Fra  Regnskabsskolen ApS Skrevet kl. 14:31

Du kan godt oprette virksomheden i Danmark, du skal bare have en dansk firmaadresse.Om det kan svare sig at oprette virksomheden i Danmark eller Sverige afhænger af, hvad du skal lave, og hvor dine kunder er. Og til en vis grad også, om du i forvejen arbejder og er skattepligtig i Danmark eller ej, så det er svært at sige noget bestemt ud fra de

Reglerne er forskellige, f.eks. momsbehandlingen af forskellige udgifter, reglerne for bespisning af gæster og andre fradrag.

Du kan kontakte http://www.oresunddirekt.com/.

De bedste hilsner
Anette Sand
http://anettesand.dk

Tilmeldt 13. Jun 06
Indlæg ialt: 4
Skrevet kl. 14:40

Anette Sand/Regnskabsskolen:

Du kan godt oprette virksomheden i Danmark, du skal bare have en dansk firmaadresse.Om det kan svare sig at oprette virksomheden i Danmark eller Sverige afhænger af, hvad du skal lave, og hvor dine kunder er. Og til en vis grad også, om du i forvejen arbejder og er skattepligtig i Danmark eller ej, så det er svært at sige noget bestemt ud fra de

Reglerne er forskellige, f.eks. momsbehandlingen af forskellige udgifter, reglerne for bespisning af gæster og andre fradrag.

Du kan kontakte http://www.oresunddirekt.com/.

De bedste hilsner
Anette Sand

Tusind tak for hurtigt svar...

Jeg er dansk statsborger men jeg bor og arbejder i Sverige, så jeg er ikke skattepligtig i Danmark.
Jeg skal lave freelance webudvikling for danske kunder. Dette kan gøres hjemmefra (Sverige).

Kan firmaadressen evt være en privatadresse hos en ven?
 Eller vil det give økonomiske problemer for vennen?

Tilmeldt 30. Oct 09
Indlæg ialt: 5361
Skrevet kl. 14:44

Hvorfor oprette det hos en ven?

Du opretter da bare virksomheden i Sverige og fakturerer derfra til DK uden moms til kunder med CVR nr og med moms til dem uden.

Der er ingen ben i det. Og dit virksomhedsnummer, for enskilda verksamhet, bliver dit personnummer i Sverige.

Køb ren argan olie her

Fra København K
Tilmeldt 8. Jan 06
Fra  Regnskabsskolen ApS Skrevet kl. 14:50

Umiddelbart tror jeg, at det vil være lettest for dig at lave et svensk firma. Der er ingen danske kunder, som har problemer med dette, hverken private eller virksomheder - navnlig ikke hvis dit svenske firma får en dansk bankkonto (det kan din svenske bank ordne for dig), så de slipper for betalingsgebyrer og bøvl med udlandsbetalinger.

Du kan godt have firmaadresse hos en ven, det ville bare være bedre, hvis det var et kontor, så du f.eks. kan holde møder med dine kunder og ikke bare en privatadrese. Om det giver problemer for vennen afhænger bl.a. af, om det er en lejebolig (med boligsikring), i de fleste tilfælde betyder det ingenting.

Du er velkommen til et informationsmøde i Regnskabsskolen, hvis du vælger at starte et dansk firma:

http://www.regnskabsskolen.dk/ivkurser/infomode

Dbh
Anette Sand

Fra Trelleborg, Sverige
Tilmeldt 6. Nov 07
Indlæg ialt: 594
Fra  Catapult Skrevet kl. 17:50

Jeg har boet i Sverige i 6 år nu og har haft firma i Danmark alle årene. Der er ingen problemer med det. På nær min nuværende virksomhed har det ikke været praktisk at overhovedet overveje at flytte den til Sverige da alt har foregået i Danmark.

Hvis du vil oprette virksomheden i Sverige så sørg for at sætte dig godt ind i reglerne så du ikke risikere at snyde dig selv. Jeg har ikke selv undersøgt dem men har da hørt fra samtaler med min nabo, som også er selvstændig, at fx kørselsgodgørelse til og fra arbejdsplads er meget strengere i Sverige :)

Held og lykke med det :)

Tilmeldt 29. Nov 10
Indlæg ialt: 0
Skrevet kl. 18:05

Kristian Moon:
Jeg skal lave freelance webudvikling for danske kunder. Dette kan gøres hjemmefra (Sverige).

Ja - så er spørgsmålet om ikke man kan argumentere for at der er etableret fast driftssted i Sverige, hvis arbejdet udføres der - og dermed svensk skattepligt.

Praksis har tidligere fastslået at en postboks eller postadresse ikke er nok til at det er tale om fast driftssted i Danmark.

Henrik

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 20:18

Hej

Herudover skal du undersøge helt præcist med hensyn til moms, idet der er flere tilfælde, hvor svensk registrerede virksomheder med hovedaktiviteten skal opkræve og afregne dansk moms.

Med venlig hilsen

Tilmeldt 7. Jan 11
Indlæg ialt: 54
Skrevet kl. 04:57

Hej Anette

Jeg har lige været inde på din side for at købe din e-bøger om fradrag+den om moms. Der var en samlet rabat, men prisen ved betaling endte på 410 kr hvorfor jegaflyste det hele. Jeg tror at der er en fejl i systemet?

Jeg er selv iværksætter og bor pt. i Mexico hvor min produktion af tasker samt interiør til hjem og have forgår. Jeg er i gang med at stifte mit firma som et Smba da det er det letteste hvis jeg vil oprette det i DK.

Jeg har MEGET brug for at lære noget mere om skattereglerne.

Venligst

KarinaMex

Fra København K
Tilmeldt 8. Jan 06
Fra  Regnskabsskolen ApS Skrevet kl. 08:54

Hej Karina

Bogen om fradrag og Bogen om moms skulle koste hver 169 kr. inkl. moms. Jeg tjekker op på det og sender en PM.

Med hensyn til SKAT er der (også) snart noget på vej. Er du tilmeldt mit nyhedsbrev?

Dbh
Anette

Side 1 ud af 2 (15 indlæg)