Hvis et firma køber et produkt og senere sender denne som gave med 100% tab, kan dette tab da trækkes fra i SKAT og hvis.. hvordan?
Hej
Som jeg forstår det, køber virksomheden et produkt, som de normalt handler med, hvorpå dette produkt senere gives som gave? Hvis det betegnes som en gave er det ensbetydende med repræsentation, og er således omfattet af begrænsningerne for repræsentation, hvilket kun giver et skattemæssigt fradrag på 25 %.
Der kan dog i dette tilfælde blive tale om en vareprøve, hvor der så er fuldt fradrag eller alternativt, hvis det er til personale, så er der ligeledes fradrag 100 %.
Tak for svaret Tonny, jeg har givet dig point for det.
Jeg kender ikke reglerne, og har sikkert ikke spurgt godt nok. Jeg prøver lige igen.
Firmaet (en hjemmeside, som tjener penge på "click") - har ikke noget egentligt produkt. Men giver gaver væk til "vindere". Produkterne er letomsættelige vare som mobiltelefoner, bærbare, gavekort osv. Spørgsmålet er nu det samme, hvordan er skatte-reglerne? Kan det opfattes som tab som giver et fradrag?
Ja, det er en fradragsberettiget udgift, men du skal betale præmieafgift i det omfang værdien af gevinsten er over 200 kr. Der er nogle skemaer osv., du skal udfylde, så du skal kontakte SKAT og høre nærmere. Se også her: http://retsinformation.w0.dk/Forms/R0710.aspx?id=17118
Pointen med præmierne er jo netop, at de er fradragsberettiget bortset fra en mindre præmieafgift. Så dit eksempel passer ikke rigtig ind i sammenhængen. Og der er andre regler for gaver end for præmier.
Såvidt jeg kan forstå, er det en præmie, som firmaet vil give væk, når nogen har vundet på hjemmesiden. (Test siden kan ses her - denne virker ikke endnu) På siden vælger man at "byde" på en vare, og hvis timeren udløber, så er varen vundet som præmie.
Det er denne præmie jeg ikke forstår reglerne omkring. Fra både firmaets og modtagerens synspunkt mhp. skat.
Ønsketænkning er, at når en ting er vundet, så kan denne sendes til vinderen uden at vinderen skal foretage sig yderligere i sagen. Kan eventuelle omkostninger for vinderen dækkes ind uden det store besvær?
Det er muligt, at der så ikke er tale om en præmie - jeg forstår ikke helt setuppet men den smule, jeg kan se på sitet minder mig om noget mr123.com-agtigt, og så er det noget andet en end præmie, man vinder. Hvis du har en aftale med en revisor eller bogholder, som er inde i dine sager, kan denne nok vejlede dig mere konkret. Ellers kom til et informationsmøde: http://www.regnskabsskolen.dk/ivkurser/infomode, hvor vi sagtens kan vende den type spørgsmål.
Det er muligt, at du skal ind i reglerne omkring lotterispil og gevinster, hvor der betales en afgift, så modtageren ikke bliver beskattet af gevinsten, som Anette også er inde på.
Hej Anette Ja, mr123.com og sider som den, er hvor jeg har fået det meste af ideen til dette.
Jeg fik at vide, at www.swoopo.co.uk nu er gået i TV med deres site. Potentiale er der massere af, og jeg er sikker på der kommer et hav af lignende sider, da de teknisk set ikke er særlig krævende. Udfordringen findes i reglerne omkring siden og produkterne.
Du og Tonny ser ud til at vide en masse, må jeg PM dig hvis jeg løber ind i flere spørgsmål?
Hej Tonny Har læst siden fra dit link, og er ikke helt sikker på jeg forstår det. Kunne måske have noget at gøre med at klokken nærmer sig tre. Jeg giver den et forsøg mere i morgen - Må jeg PM dig hvis jeg har yderligere spørgsmål?
Mange tak begge to - I har allerede hjulpet mere end i aner.