Hej alle... Jeg ved ikke helt hvilke brancher folk her inde arbejder med. Men jeg selv arbejder som automatik tekniker. Jeg bygger, konstruere og servicere automatiske anlæg. Jeg har været selvstændig i et års tid, men har svært ved at få kunder. Min målgruppe er virksomheder som har Automatiskemaskiner (PLC styret). Jeg er alene i mit firma, og skulle gerne finde nogle firmaer som har brug denne type "leverandør". Mit problem er bare at jeg ikke er den bedste til at sælge mig selv. Syntes også større virksomheder er svære at få som kunder, eller er det bare mig.. Hvad er jeres erfaring med at sælge jeres viden og ekspertise frem for et produkt??? Er der nogle gode råd... På forhånd tak |
Hej Thomas!
Jeg har et par hurtige skud fra hoften, som du må tage imod eller lade være...
Spørg dig selv: " Hvorfor skulle en kunde vælge mig"?
Altså, hvad er det som du kan levere som deres nuværende automatikteknikere ikke selv kan klare? På en eller anden måde skal du helst skille dig ud når en kunde står og har problemer med en maskine...eller skal købe en ny, etc...Det kunne være at har en tilkaldetid på max 1 time hvis en maskine bryder ned....det skal helst være noget som letter kundens tungeste byrde når et behov opstår...i produktionsvirksomheder er selve produktionsstoppet ofte vigtigst af alt, så de afhænger af at de kan komme til at køre hurtigt igen...men det ved du sikkert bedre end jeg....
Det er første trin!
Andet trin er: Hvordan får jeg sneget mig ind i kundernes bevidsthed? Altså hvordan finder de ud af at jeg eksisterer??? Store virksomheder kan være svære at angribe fordi de tit har et stort behov og deres egne folk til det.....SMV''er har måske ikke fastansat folk, så de har tilknyttet en person som de altid kan ringe til og regne med.... men hvordan bliver du den fyr??? (tilbage til trin 1)
Og som du selv er inde på, skal du lige finde de virksomheder som rent faktisk har brug for en fyr som dig.....dette er et arbejde som du kan angribe på flere måder, men det vigtigste er at bruge noget tid på det...det er kunder vi snakker om og det er hele dit eksistensgrundlag....og ved du ikke hvem dine kunder er, kan du roligt regne med at de heller ikke kender dig....
Hvis det er svært for dig at få denne kabale til at gå op, ville jeg umiddelbart råde dig til at skabe din forretning på noget andet end den service som du tilbyder nu.....for det kan blive hårdt arbejde til få penge...