Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Hvem ejer salget hvis brugeren har besøgt flere affiliate sites?

Side 3 ud af 3 (24 indlæg)
Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 20:08
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 4 person

Normal 0 false false false EN-GB X-NONE X-NONE MicrosoftInternetExplorer4

Hej

Her er mine oplevelser med affiliate marketing og "last cookie wins";

Det er industri standard at alle kanaler herunder affiliate marketing bliver medregnet i "last cookie wins" i England hvor jeg har arbejdet med affiliate marketing som affiliate manager for flere store kunder inden for fly, hotel, tøj og finansielle produkter. På de kampanger jeg har kørt i USA og delen af Asien, Mellemøsten og Afrika har samme metode været brugt.

På de fleste af de affiliate programmer jeg har stået for som affiliate manager har der været 3. parts tracking såsom Atlas - I  3. parts tracking bliver det opsat forskellige kanaler - et til banner reklamer (display), et til Adword, et til Yahoo og et til hvert af de affiliate netværk som man køre med.

3. parts tracking sørger for at at det er det sidste klik som får salget om det så er Adwords, affiliate eller en anden kanal.

På de programmer hvor der ikke har været 3. parts tracking har jeg dagen efter en måneds afslutning sendt alle salg til annoncøren og de har så fjernet og tilføjet salg for at sikre at det er den sidste klik som får salget. Dog bør man gøre affiliates opmærksom på dette så de ved at deres salgstal ikke er korrekt før en uge efter en afsluttet måned.

En annoncør bør sikre at de har styr på hvem der genere salg for dem og hvis de vil køre med flere affiliate netværk vil det været en god investering at køre med 3. parts tracking. Hvis en meget stor procentdel bliver fjernet, så bør netværket sørge for at annoncøren får styr på hvorfor det sker og evt sætte en kampagne på pause i en periode.

Mht "last cookie wins" så er det metoden der benyttes i øjeblikket og på sigt kan det være at der kommer en deling med vægting på hvad tid et klik/salg kom, men indtil det kommer må vi arbejde med "last cookie wins"

Jeg syntes kun det er fair at en annoncør kun betaler en gang for et salg om det så er deres egen kanal eller ej og som affiliate kan man jo vælge at lade vær med at promovere dem. Alternativet er at annoncøren risikere at de får et tab på at sælge gennem flere affiliate netværk – eks hvis en bruger har været gennem 2-3 forskellige affiliate netværks link. Et andet alternativ kan være at kommissionen bliver sat så lavt at det ikke er værd at spilde tid på.  

Jeg kan heller ikke se hvorfor at affiliate marketing skal tages ud fra de andre kanaler, flere annoncøere bruger store summer på TV, radio, banner og sponsorering af sport og musik. Så det hele hænger sammen som jeg ser det, det hjælper jo også affiliates at en annoncør har et stærkt varemærke.

Fra Nærum
Tilmeldt 5. Apr 07
Indlæg ialt: 773
Fra  Partner-ads ApS (AdViva ApS) Skrevet kl. 20:48

Hej

Efter at have tygget mig igennem svarene fra bl.a. Mikkel, så jeg helt enig i at det skal fremgå tydeligt:
- hvis en annoncør bruger flere netværk og det kan risikere at medføre annulleringer
- hvis en annoncør annullerer salg baseret på ovennævnte (fordi de ikke styrer aktiveringen).
- hvis en annoncør har andre specielle betingelser omkring annullering af salg

Ovennævnte har jeg derfor strammet op på i vores annoncørbetingelser og samtidigt tilføjet som info i det berørte partnerprogram. Det er vigtigt at vores affiliates ved hvilke 'spilleregler' der gælder for det enkelte partnerprogram, når det ikke har været tydeliggjort nok i de generelle betingelser.

Vi er også selv affiliate flere steder med en række shoppingportaler og det er vigtigt at vide præcist hvad man kan forvente fra annoncører og netværk.

Fremover vil jeg fokusere mere på problematikken omkring hvad der må annulleres, så det bliver tydeliggjort i opstarts-dialogen med en annoncør.

Mvh.
Ken Schultz
Partner-ads

Tilmeldt 27. Apr 07
Indlæg ialt: 6988
Fra  MobilTjek Skrevet kl. 01:25

Dimsedut:

"Lidt of topic, kan Tradedoubler andet end adwordsaffiliates ;)"

Ja,

Hvis vi er enige om at man kan forhandle sig frem til stort set samme priser hos alle netværk, så det ikke er prisen der er afgørende. Så har TD nogle super værktøjer til at få statistik på næsten alt. Desuden tror jeg der er sket en udskiftning i personalet for de 2 gutter jeg har kontakt med derinde er både flinke og virkelig hjælpsomme. For et år siden havde jeg ikke anbefalet TD, men det gør jeg idag!

Sammenlign mobilpriser med eller uden abonnement

Tilmeldt 27. Apr 07
Indlæg ialt: 6988
Fra  MobilTjek Skrevet kl. 01:34

Mikkel deMib Svendsen:

Mener du virkelig, at en merchant kan indregne egne marketingkampagner (som f.eks. AdWords) i "sidste klik får salget" trackingen? Hvor går grænsen så og hvordan vil du sikre en korrekt tracking, så affiliates ikke snydes? Kan en merchant så også overskrive cookien ved telesalg eller interne sælgere?

Jeg bryder mig virkelig ikke om en sådan løsning - det åbner en ladeport for "legitim skimming". Jeg ville ALDRIG som affiliate acceptere sådanne betingelser.

Hvor går grænsen hvis affiliates må køre kampagnen direkte på Adwords? Hvordan kan man tjekke om det er ejeren, en affiliate eller ejerens søster der har kørt den på Adwords? Og er det kun Adwords? -Hvis jeg hentede en CPA kampagne hos et netværk og smed den op på et andet netværk som CPC kampagne, kunne det så heller ikke tælle som sidste klik fordi det er klikafregnet? Facebook, OAX, MSN osv. osv.

Men helt rigtigt, no matter what, så bør det klart og tydeligt fremgå i betingelserne på programmet.

Sammenlign mobilpriser med eller uden abonnement

Side 3 ud af 3 (24 indlæg)