I min enkeltmandsvirksomhed, har jeg ydet et lån til et A/S på kr. 125.000. Da selskabet nu er under konkurs, står jeg til at miste hele beløbet. Jeg har anmeldt mit krav overfor kurator, som har oplyst at der ikke forventes dividende.
Mit spørgsmål går nu på, hvordan jeg skal forholde mig overfor min selvangivelse. Skal jeg bogføre de kr. 125.000 som tab ?? I så fald giver virksomheden underskud og hvor placerer jeg det ?? Er et lån egentlig en fradragsberettiget post ??
Tak for svaret. Det var et tidsbestemt lån, da der i selskabet lå en underskrevet kontrakt på, at der ville blive tilført penge til selskabet. Denne kontrakt er kurator ved at undersøge muligheden for at inddrive, men det er ren jura
Altså har min enkeltmandsvirksomhed (ikke mig personligt) lånt nogle penge i en tidsbestemt periode til et A/S, som de nu ikke kan betale tilbage.
Tak for svaret. Det var et tidsbestemt lån, da der i selskabet lå en underskrevet kontrakt på, at der ville blive tilført penge til selskabet. Denne kontrakt er kurator ved at undersøge muligheden for at inddrive, men det er ren jura
Altså har min enkeltmandsvirksomhed (ikke mig personligt) lånt nogle penge i en tidsbestemt periode til et A/S, som de nu ikke kan betale tilbage.
Håber disse svar gav lidt mere indsigt
Hej igen
Det stiller jo sagen lidt anderledes Lad advokaten/kurator finde pengene til dig, eller vil jeg gerne give en hånd, så det kan afklares endelig, hvorvidt der kan gives skattemæssigt fradrag herfor. Mulighederne er noget bedre end først antaget, uden dette er en garanti, men alligevel Det kræver i givet fald lidt "benarbejde".
da jeg ikke er den eneste kreditor, skal jeg ikke sætte næsen op efter meget dividende ifølge kurator. Men mit tab, hvad enten det bliver 125.000 eller mindre, kan jeg trække det fra og i så fald hvor og hvordan ??