Kunne godt tænke mig noget monitoringssoftware der enten kørte lokalt på min egen PC eller på en webserver, hvor man nemt kan tilføje nye servere, porte, services osv.
Det vil primært være linux servere der skal overvåges, og primært fra en windows maskine.
Hvad findes der af løsninger?
- Det må godt være noget der opdaterer i realtid, så jeg har mulighed for at følge med lige når det sker.
Derudover er det ligemeget med SMS notifikation osv. osv., det er kun for at jeg skal kunne kigge på en oversigt, så pingdom o.lign. kan ikke bruges.
Eller opkobling til to uafhængige SMS-gateways i forskellige lande :) Benytter vi selv her ..
Det må da give lidt udfordringer hvis du kun har en overvågningsserver og den mister forbindelsen til omverdenen?
Så er det direkte monteret gsm-modem, f.eks. et Siemens MC/TC35i efter min opfattelse en bedre løsning (vi bruger de omtalte modems)
Martin van de Belt:
Sørg desuden for at hoste din overvågningsserver i et andet DC/land end hvor dine primære servere befinder sig.
Den ene overvågningsserver kan fint stå sammen med det den skal overvåge så længe den også snakker "ud i verden", men den anden er hensigtsmæssig at have et andet sted
Nu skriver du ikke hvilke Linux server, du kører med, men hvis det er Ubuntu eller anden Debian-variant, så kan jeg klart anbefale Landscape, som også kan bruges til andet end kun at overvåge.
Det må da give lidt udfordringer hvis du kun har en overvågningsserver og den mister forbindelsen til omverdenen?
Så er det direkte monteret gsm-modem, f.eks. et Siemens MC/TC35i efter min opfattelse en bedre løsning (vi bruger de omtalte modems)
Den ene overvågningsserver kan fint stå sammen med det den skal
overvåge så længe den også snakker "ud i verden", men den anden er
hensigtsmæssig at have et andet sted
Tjah, men hvem siger at der kun er en server ? :) Forbindelsen til modemmet kan du også miste, ligesom du er afhængig af telefonmasterne. Den ideelle løsning ville selvfølgelig være en kombination af alt.
Jeg vil nok komme til at køre et par forskellige distros, men dog primært CentOS og Debian, hvis der overhovedet kommer andre på listen
Som sagt så er det fint med mig at overvågningen kun kan følges via et webinterface i starten, og man kan jo altid udvide senere
Er der en god måde at koble flere Nagios servere sammen, så de viser de samme data? - Må hellere være ærlig og sige jeg ikke selv har undersøgt det endnu.
Mht. redundans så ville det mest optimale jo være mindst 2x af alt, men det tror jeg vidst hurtigt vi kan blive enige om bliver en dyr affære