Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Så "lille" virksomhed som overhovedet muligt?

Side 1 ud af 2 (16 indlæg)
Tilmeldt 6. Jan 10
Indlæg ialt: 14
Skrevet kl. 16:22
Hvor mange stjerner giver du? :

Hejsa

Jeg søger lidt hjælp omkring det at starte en lille virksomhed.

I ordet lille, ligger at jeg skal have så lidt bøvl med skat, moms osv. som overhovedet muligt.

Sagen er nemlig den at jeg til daglig er ganske alm. lønmodtager med et fint job i IT-branchen.

I min fritid har jeg mulighed for at lave små opgaver for private og mindre virksomheder - det være sig programmering af software, opsætning af netværk eller konstruktion af hjemmesider eller andre webbaserede services.

Disse opgaver kræver at jeg kan sende en faktura til kunden.

Vi snakker virkelig småopgaver set på årsbasis, så årsomsætningen vil ikke overstige de 50.000 som vel er grænsen for at blive momsregistreret? Måske 5-20.000 og måske falder alle 20.000 en måned og der kan gå et år eller mere før der igen er omsætning i firmaet.

Jeg har ikke påtænkt at skulle købe ting ind til firmaet osv. Kan bruge udstyr, tlf osv som jeg ejer privat.

Kan jeg, hvis jeg opretter virksomheden som en enkeltmandsvirksomhed smelte økonomien sammen med min privatøkonomi således at alt overskud i virksomheden bliver beskattet præcis som min alm. lønindkomst? (ved godt jeg hæfter for alt med min personlige formue, men ser ingen risici i den retning med det jeg laver).

og hvordan med momsen? hvis jeg udskriver en faktura på 10.000 kr, skal kunden vel stadig svare moms og jeg har vel derfor så stadig et momsregnskab der skal gøres op i forhold til SKAT. Hvordan hænger det sammen med ikke at være momsregistreret?

Altså det jeg søger er simpelthen en opskrift på hvordan jeg kommer aller lettest igang. Vil bare gerne kunne sende en officiel og fuldt ud lovlig faktura til en kunde og har brug for at vide hvad jeg gør for at blive i stand til dette?

Alle inputs er velkomne!

/Costanza

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 17:37

Hej

Ja, der er tale om en lille virksomhed, som kan drives relativt enkelt.

Med en omsætning i den størrelsesorden, som du beskriver, vil du som virksomhed stadig skulle have et CVR-nr. og være selvstændig med et enkeltmandsfirma. Du kan så lade være med at momsregistrere firmaet, hvilket betyder ved fakturering, at du ikke tillægger moms, og skriver til orientering, at fakturabeløbet er uden moms.

Herved kan regnskabet laves ganske enkelt i et regneark, Excel eller lignende, og så er det reelt kun at huske kvittering for eventuelle køb til virksomheden, så som eks. kontorartikler, andel telefon, kørsel (evt. efter statens takster for skattefri kørselsgodtgørelse).

Hvis du så ved årsafslutningen selvangiver overskud af virksomheden (netto efter fradrag af udgifter og omkostninger), så vil du blive beskattet af hele overskudet på lige fod med din lønindkomst, d.v.s. med beregníng af arbejdsmarkedsbidrag og skat.

Så det er reelt kun om at komme igang, så du kan gå ind på www.webreg.dk og udfylde en anmeldelsesblanket og så huske at undlade registrering af moms under henvisning til omsætningens størrelse. Skriv endelig under supplerende oplysninger, at du ikke forventer en omsætning over kr. 50.000/år.

Link til webreg.dk http://webregforum.pro.dir.dk/log/eogs/library/startblanket-revideret2-prod-maj06.pdf

Med venlig hilsen

Tilmeldt 6. Jan 10
Skrevet kl. 21:45

Hej Tonny

Tusind tak for svaret - det var virkelig brugbart!

Har en del uddybende spørgsmål til det du skriver - håber du vil svare på dem ved lejlighed.

Grænsen på de 50.000 kr. gælder omsætningen og ikke blot overskudet, korrekt?

Når du skriver at regnskabet kan lavet simpelt, er det så fordi der ingen speciel regnskabspligt er som i et selskab (ApS, A/S etc.) Det er simpelthen nok at have regnskab og kvitteringer liggende som dokumentation hvis man skulle blive "tjekket" af SKAT? Man skal ikke gøre noget aktivt med regnskabet eller have en revisor til at gennemgå det/skrive under på at regnskabet er korrekt osv?

Hvis mit firma et år har skrevet fakturaer for 20.000 og jeg har købt arbejdsrelaterede artikler for fx 5.000 så beskattes jeg kun af de 15.000, korrekt? Hvad er praksis mht. skatten? Altså er der en speciel rubrik på forskudsopgørelsen som hedder "overskud fra virksomhed" eller angives det som personlig indkomst?

Synes det lyder dejligt simpelt på den måde som du beskriver scenariet - jeg vil helst undgå at skulle rode med B-skat osv.

Mht fakturaer som så skal være uden moms, er der en normal praksis omkring det. Har personligt aldrig (af gode grunde kan jeg forstå) set en faktura hvor der ikke er lagt moms på. Skriver man fx på fakturaen at: "Faktura fra firma xx er fritaget for moms" eller hvordan? Man skriver jo ikke: "Firmaet er en hobby virksomhed som omsætter for under 50.000 om året og derfor er der ikke moms på fakturaen" :o) (lyder lidt amatøragtigt i mine ører også selvom det jo rent faktisk er en slags hobbyvirksomhed)

Tilmeldt 29. Nov 10
Indlæg ialt: 0
Skrevet kl. 21:57

Reg. Revisor TSP:
Med en omsætning i den størrelsesorden, som du beskriver, vil du som virksomhed stadig skulle have et CVR-nr. og være selvstændig med et enkeltmandsfirma

Problemet er at du kun kan få et CVR-nr., hvis du er registreringspligtig for "et eller andet" registreringsforhold. Du får ikke bare et CVR-nr.

Henrik

Fra 7400 Herning
Tilmeldt 20. Nov 07
Indlæg ialt: 314
Fra  Danetech v/Flemming Møller Skrevet kl. 22:00

Der er efter min mening kun fordele ved at være momsregistreret. Du kan trække momsen ud af det du køber til firmaet, og der er ikke det store hekseri i at lave regnskab. Du kan gratis bruge summasumarum så længe du har under 1000 posteringer

Tilmeldt 29. Nov 10
Skrevet kl. 22:03

Costanza:
Grænsen på de 50.000 kr. gælder omsætningen og ikke blot overskudet, korrekt?

Det er korrekt. Det er omsætningen over en periode på 12 måneder der er gældende. Ikke nødvendigvis et kalenderår.

Costanza:
fordi der ingen speciel regnskabspligt er som i et selskab

Jo der skal stadigvæk udarbejdes et årsregnskab, men det skal kun indsendes til SKAT, hvis de beder om det.

Costanza:
Hvis mit firma et år har skrevet fakturaer for 20.000 og jeg har købt arbejdsrelaterede artikler for fx 5.000 så beskattes jeg kun af de 15.000, korrekt?

JA

Costanza:
"Faktura fra firma xx er fritaget for moms" eller hvordan?

Det vil være en fin service at gøre. Faktura skal ligne en normal faktura. Det vil være en fin service at angive dit cpr-nr. på fakturaen i stedet for cvr-nr., da de kunder vil have pligt til at indberette til SKAT, at de har betalt en faktura til dig. Til dette skal de bruge dit cpr-nr.

Henrik

Tilmeldt 6. Jan 10
Skrevet kl. 22:04

Hej Henrik

hvad mener du med "hvis du er registreringspligtig over for et-eller-andet"?

Altså skal man have nogle konkrete kunde-cases på hånden. Kan man ikke få et CVR-nummer

hvis man ved der kommer kunder i en ikke alt for fjern fremtid?

Tilmeldt 29. Nov 10
Skrevet kl. 22:07

Costanza:
hvad mener du med "hvis du er registreringspligtig over for et-eller-andet"?

At du kun kan få et cvr-nr hvis du bliver registreret for eksempelvis moms. Det at du starter en virksomhed op er ikke ens betydende med at det SKAL have et CVR-nr.

Henrik

Tilmeldt 6. Jan 10
Skrevet kl. 22:16

Hej Henrik

Tak for alle dine gode svar

Du skriver at det at starte en virksomhed ikke er ensbetydende med at man SKAL have et CVR-nr.

Det som startede alle mine tanker omkring virksomhed (som en bi-job til mit normale lønmodtagerjob) var at jeg har været ude for sager hvor firmaer/foreninger som skulle have udført noget arbejde, havde behov for en "officiel" faktura som de kan bruge i deres regnskab.

Men det er måske dem som er gal på den? Kan jeg som privatperson sende dem en faktura hvor moms ikke eksisterer (tilsvarende en virksomhed med en omsætning på under 50k om året)? Sådan at det bare er min egen pligt at opgive det til SKAT som personlig indkomst, så det ikke bliver betragtet som sort arbejde?

Vil gerne gøre det på den rigtige måde, og var af dem opfattelse at jeg havde brug for et CVR-nr/en personlig virksomhed for at kunne udskrive fakturaer til andre som de kunne bruge i officielle regnskaber, men jeg tager måske fejl?

Fra Vanuato
Tilmeldt 24. Apr 09
Indlæg ialt: 1458
Fra  Kaffes Skrevet kl. 22:25

Henrik Krogh:
Det vil være en fin service at gøre. Faktura skal ligne en normal faktura. Det vil være en fin service at angive dit cpr-nr. på fakturaen i stedet for cvr-nr., da de kunder vil have pligt til at indberette til SKAT, at de har betalt en faktura til dig. Til dette skal de bruge dit cpr-nr.

Hej Henrik

Den her må du lige uddybe for mig? Hvem skal indberette hvad og hvordan?

Hvis man modtager en faktura uden moms kan man ikke fratrække momsen, det er jo klart - og at bilaget indgår som et normalt bilag og dermed dokumentation overfor SKAT, er også klart. Men at der skal ske specifik og særskilt indberetning af de fakturaer hvor der er angivet et CPR nummer fremfor et CVR nummer har jeg nu aldrig hørt om.

De bedste kaffe hilsner
Søren

Side 1 ud af 2 (16 indlæg)