Hejsa Jeg søger lidt hjælp omkring det at starte en lille virksomhed. I ordet lille, ligger at jeg skal have så lidt bøvl med skat, moms osv. som overhovedet muligt. Sagen er nemlig den at jeg til daglig er ganske alm. lønmodtager med et fint job i IT-branchen. I min fritid har jeg mulighed for at lave små opgaver for private og mindre virksomheder - det være sig programmering af software, opsætning af netværk eller konstruktion af hjemmesider eller andre webbaserede services. Disse opgaver kræver at jeg kan sende en faktura til kunden. Vi snakker virkelig småopgaver set på årsbasis, så årsomsætningen vil ikke overstige de 50.000 som vel er grænsen for at blive momsregistreret? Måske 5-20.000 og måske falder alle 20.000 en måned og der kan gå et år eller mere før der igen er omsætning i firmaet. Jeg har ikke påtænkt at skulle købe ting ind til firmaet osv. Kan bruge udstyr, tlf osv som jeg ejer privat. Kan jeg, hvis jeg opretter virksomheden som en enkeltmandsvirksomhed smelte økonomien sammen med min privatøkonomi således at alt overskud i virksomheden bliver beskattet præcis som min alm. lønindkomst? (ved godt jeg hæfter for alt med min personlige formue, men ser ingen risici i den retning med det jeg laver). og hvordan med momsen? hvis jeg udskriver en faktura på 10.000 kr, skal kunden vel stadig svare moms og jeg har vel derfor så stadig et momsregnskab der skal gøres op i forhold til SKAT. Hvordan hænger det sammen med ikke at være momsregistreret? Altså det jeg søger er simpelthen en opskrift på hvordan jeg kommer aller lettest igang. Vil bare gerne kunne sende en officiel og fuldt ud lovlig faktura til en kunde og har brug for at vide hvad jeg gør for at blive i stand til dette? Alle inputs er velkomne! /Costanza |
Hej
Ja, der er tale om en lille virksomhed, som kan drives relativt enkelt.
Med en omsætning i den størrelsesorden, som du beskriver, vil du som virksomhed stadig skulle have et CVR-nr. og være selvstændig med et enkeltmandsfirma. Du kan så lade være med at momsregistrere firmaet, hvilket betyder ved fakturering, at du ikke tillægger moms, og skriver til orientering, at fakturabeløbet er uden moms.
Herved kan regnskabet laves ganske enkelt i et regneark, Excel eller lignende, og så er det reelt kun at huske kvittering for eventuelle køb til virksomheden, så som eks. kontorartikler, andel telefon, kørsel (evt. efter statens takster for skattefri kørselsgodtgørelse).
Hvis du så ved årsafslutningen selvangiver overskud af virksomheden (netto efter fradrag af udgifter og omkostninger), så vil du blive beskattet af hele overskudet på lige fod med din lønindkomst, d.v.s. med beregníng af arbejdsmarkedsbidrag og skat.
Så det er reelt kun om at komme igang, så du kan gå ind på www.webreg.dk og udfylde en anmeldelsesblanket og så huske at undlade registrering af moms under henvisning til omsætningens størrelse. Skriv endelig under supplerende oplysninger, at du ikke forventer en omsætning over kr. 50.000/år.
Link til webreg.dk http://webregforum.pro.dir.dk/log/eogs/library/startblanket-revideret2-prod-maj06.pdf
Med venlig hilsen