Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Aps samtidig med enkelmandsvirksomhed ?

Side 1 ud af 1 (8 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 4. Jan 10
Indlæg ialt: 34
Skrevet kl. 13:07
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Alle.

Jeg driver i øjeblikket en lille enkeltmandsvirksomhed  (ingen ansatte) hvor jeg på ca. halv tid udfører IT-konsulentarbejde for kunde A. Min kontrakt med kunde A slutter om ca. 4 - 6 mdr. Jeg skal nu til at underskrive en 2-årig kontrakt med kunde B. Jeg ønsker at fakturere kunde B gennem et ApS som jeg selv ejer 100%. Jeg har tilsagn fra banken om et personligt lån på 80.000 til opstart af ApS.

Jeg er klar over at jeg kan omdanne mit enkeltmandsselskab til et ApS men jeg tror at der måske er en mere enkel måde i mit tilfælde. Her er min plan:

1. Jeg opretter et nyt Aps som indgår kontrakt med kunde B.
2. Sideløbende driver jeg min enkeltmandsvirksomhed videre indtil kontrakten med kunde A udløber.
3. Herefter lukkes enkeltmandsvirksomheden.
4. Mit arbejde fremover vil så udelukkende foregå som lønmodtager i ApS'et.

Min enkeltmandsvirksomhed ejer (som det eneste) 2 computere, nypris 14.000, 2mdr gamle, samt noget software til 6500.- som er ca. 1,5 år gammelt. Jeg er klar over at jeg sikkert kommer til at betale noget afgift på de 2 computerer baseret på en vurderingspris når jeg lukker min enkeltmandsvirksomhed, men jeg kan vel sælge dem ind i Aps'et til samme vurderingspris... Jeg driver virksomheden hjemmefra og har ikke andre udgifter til driften end en mobiltelefon samt lidt strøm og internet. Virksomheden har heller ingen gæld/udeståender.

Så spørgsmålet er blot: Er det en brugbar/god plan, eller der der noget som jeg ikke har tænkt på ? Det er vel fuld lovligt at drive enkeltmandsvirksomhed sideløbende med at man ejer et ApS og er ansat i dette ?

Tak for eventuelle svar.

Mvh
Henning

Tilmeldt 29. Nov 10
Indlæg ialt: 0
Skrevet kl. 13:20

Hej Henning,

kan kun sige at det lyder som en fornuftig og ikke mindst brugbar plan. Der er ingen problemer med at drive de to virksomheder sideløbende, ligesom du også kan afslutte dit enkeltmandsfirma som angivet og i den forbindelse sælge udstyr over i ApS.

Held og lykke med fremtiden.

Henrik

Fra Århus
Tilmeldt 18. Feb 06
Indlæg ialt: 4322
Skrevet kl. 13:43

Til gengæld kan du risikere at SKAT mener at du er i et lønmodtagerlignende forhold selvom du driver det gennem et selskab, alt efter hvordan din kontrakt med din kunde er stykket sammen og om du har andre kunder du udfører et arbejde for.

Safeticket - Dit enkle og fleksible billetsystem.

Tilmeldt 4. Jan 10
Skrevet kl. 13:57

Mange tak for jeres svar.

Ja, jeg er klar over at SKAT sommetider kan vurderer at man som selvstændig er at betragte som lønmodtager. Jeg vil typisk kun have en kunde ad gangen da jeg som oftest skriver kontrakt på ét specifikt projekt og hvor kunden gerne vil have mig på fuld tid på projektet og det som oftest i mange måneder. Jeg vil derfor rent praktisk ikke have tid til at have mere end en kunde ad gangen.

Min kontrakt med den nye kunde vil eksempelvis lyde på minimum 1000 timer pr.. år i op til 2 år. Kontrakten er derudover en almindelig konsulent-kontrakt, så jeg regner ikke med at det kan have karakter af lønmodtagerlignede forhold.

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 14:00

Hej

Du skal være særlig opmærksom på, at drift af hhv. enkeltmandsfirma og selskab sideløbende vil blive gransket nøje af SKAT, idet det kan være svært at skille enhederne fra hinanden, og undgå virkelig en samhandel mellem de 2 enheder.

Dette kan give anledning til uoverskuelige problemer, særligt i forhold omkring "rette indkomstmodtager " og det er i flere tilfælde, som jeg har kendskab til, blevet statueret såvel dobbeltbeskatning som triplebeskatninge, idet der er blevet tale om skattepligtig indkomst for den personlige del, hvor selskabet ikke kan få fradrag, men derimod skat beskattes af skattepligtige tilskud.

Så mit råd er, at du følger din plan slavisk og afvikler enkeltmandsfirmaet efter kontraktudløbet, og i forbindelse med salget af udstyr til selskabet indhenter en vurdering heraf.

Med venlig hilsen

Tilmeldt 4. Jan 10
Skrevet kl. 15:33

Mange tak for dit svar.
Jeg har netop snakket med min nuværende kunde om mulighederne for at udføre de sidste måneders arbejde fra Aps'et og de havde ingen problemer med dette. Jeg har altså mulighed for at lukke min enkeltmandsvirksomhed relativt hurtigt og kan så oprette Aps'et dagen efter. Som jeg læser dit svar, vil dette være at foretrække, således at jeg minimerer mulighederne for misforståelser og tvivlsspørgsmål i forhold til SKAT ?

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 15:38

Hej igen

Det virker for mig som det mest optimale i din situation.

Held og lykke.

Med venlig hilsen

Tilmeldt 4. Jan 10
Skrevet kl. 21:31

Mange tak..

Side 1 ud af 1 (8 indlæg)