Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Udlån i APS

Side 1 ud af 2 (14 indlæg)
Fra Hvidovre
Tilmeldt 27. Dec 07
Indlæg ialt: 543
Fra  Steinaa Skrevet kl. 22:41
Hvor mange stjerner giver du? :

Hvad er der af muligheder for at udlåne penge fra et APS?

Jeg tænker ikke på decideret lånevirksomhed, men blot et kortsigtet lån til tredjepart. Jeg synes jeg støder på frasen om aktionærlån er ulovlige, men hvis jeg ikke låner pengene til en aktionær er det da en mulighed?

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 22:43

Hej!

Ja...såfremt vedkommende hverken indirekte eller direkte har indflydelse på selskabet.

/peter

Fra Hvidovre
Tilmeldt 27. Dec 07
Indlæg ialt: 543
Fra  Steinaa Skrevet kl. 22:48

Du er godt nok hurtig på tasterne, Peter.

Tak for svaret.

Kan jeg også gøre det uden at tage mig betalt for lånet?

Tilmeldt 20. Apr 07
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 22:55

Ja...burde der ikke være noget til hinder for.

/peter

Tilmeldt 24. Jul 06
Indlæg ialt: 1187
Skrevet kl. 23:12

Jeg ville blot oprette et gældsbrev på anfordringsvilkår uden renter.

Så er der ihvertfald dokumentation for udlånet, og en juridisk aftale med debitor.

Tilmeldt 20. Apr 07
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 18:19

Hej

Pas nu lige på.

Et udlån/gældbrev fra et ApS skal alt andet lige foregå på armslængde vilkår, d.v.s. at der skal betales renter m.v., som enhver virksomhed ville opkræve i sådanne tilfælde.

Lån kan ej heller udbetales til familiemedlemmer, samlevere eller lignende, idet dette sidestilles med aktionærlån.

Gældsbrevet er under alle omstændigheder en god idé, men det skal fremgå aftalens varighed samt aftale om renter og betalingsvilkår, idet gældsbrevet trods alt skal kursfastsættes på et senere tidspunkt, om ikke andet, så i forbindelse med årsafslutningen.

Med venlig hilsen

Tilmeldt 29. Nov 10
Indlæg ialt: 0
Skrevet kl. 19:08

Reg. Revisor TSP:
Et udlån/gældbrev fra et ApS skal alt andet lige foregå på armslængde vilkår, d.v.s. at der skal betales renter m.v., som enhver virksomhed ville opkræve i sådanne tilfælde.

Sålænge der er tale om et anfordringslån vil en 0 rente være OK.

Tilmeldt 20. Apr 07
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 08:17

Hej Henrik

Jeg er ikke enig, alene ud fra den betragtning, at det i et normalt marked ikke vil være muligt at optage rentefri lån.

Ydermere vil der opstå problemer med sikkerhedsstillelse, og spørgsmål om, hvem man yder lån til på så favorable vilkår. Dette ses tillige i de efterhånden mange sager omkring rentfiksering af hovedaktionærers tilgodehavender i egne selskaber.

Derfor vil jeg fraråde et rentefrit lån. Til fastsættelse af renten kan anvendes det af SKAT kvartalsvise udgivne tabelmateriale til kursfastsættelse af gældsbreve m.v..

Med venlig hilsen 

Tilmeldt 29. Nov 10
Indlæg ialt: 0
Skrevet kl. 09:07

Det har altid været normalt at anfordringslån ikke medfører hverken indkomstskattepligt eller gaveafgiftspligt for låntageren, da der ikke er den fornødne hjemmel i Kursgevinstloven.

Anfordringslån uden rente er ofte lidt fejlagtigt blevet kaldt "familielån" som et udtryk for de lån, der oftes ses mellem familiemedlemmer med en retesats på 0%. Men reglerne omkring anfordringslån omfatter en meget større kreds.

Reglerne omkring "arms lenght" er for så vidt kun gældende mellem nært forbundne partnere/familie og ved koncerneforbundne transaktioner. I alle andre tilfælde gælder almindelige markedsvilkår - og der er intet der forbyder Jakob at gøre en "dårlig" forretning. Historien nævner ikke noget om hvad lånet skal gå til, men det kunne være at selv en 0 rente kunne have en forretningsmæssig begrundelse.

Med et anfordringslån med 0 % i rente ville jeg sove roligt om natten - så længe lånet er ydet til en person udenfor ovenstående kreds.

Henrik

Tilmeldt 20. Apr 07
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 09:15

Hej Henrik

I princippet er jeg enig med dig i dine betragtninger, men påpeger alt andet lige, at netop lån ydet på de opstillede vilkår kan/vil være problematisk. Almindelige markedsvilkår er præcis det, som får mig til at reagere, idet dette udlån er atypisk set i relation til almidelige markedsvilkår. Endvidere vil der som tidligere nævnt blive problemer med kursfastsættelsen, sikkerhedsstillelse og ikke mindst hvordan der skal forholdes rent skattemæssigt med gældsbrevet.

Jeg kan stadig ikke tilråde et anfordringslån med en rente på 0 %.

Med venlig hilsen

Side 1 ud af 2 (14 indlæg)