Okay - her er en komplet guide
Tilslut DVI, VGA eller HDMI stikket til bærbaren (om stationær følger) afhænig af hvilken udgang den har. Jeg har lagt billeder af alle tre i bunden så du kan se. Når du har tilsluttet stikket kommer computeren selv frem og spørger dig om hvordan du vil bruge skærmen. Den indstiller sig automatisk til at kopiere skærmen men normalt giver den dig valget (Følgende muligheder uanset bærbar eller stationær)
- Kopier billede til begge skærme.
- Brug udelukkende eksterne skærm.
- Opret 'flere skriveborde'.
Det er løsning tre du søger. Så opretter den skrivebordet i forlængelse af dit nuværende skrivebord.Der kan opstå problemer med fuldskærms programmer. Men normalt, så trækker du bare de vinduer (f.eks. facebook som du nævner) som du har på den ene skærm over på den anden. Musen kører frit imellem dem.
Hvis det er en stationær computer som i dette tilfælde. Er du bundet af mulighederne fra dit grafik / video kort. Du har sandsyneligvis et DVI stik som du allerede nu bruger til din primære skærm, og som John Nielsen nævner har de fleste NVIDIA (og lad mig tilføje: De fleste moderne kort) også et analogt stik. Dit nuværende problem er så - du skal finde en skærm der benytter sig af dette stik. Der findes konvertere mellem alt fra usb-dvi-hdmi men det er noget rod! Du mister opløsning og har høj response tid mellem skærm og computer.
Jeg tillader mig også at nævne et par andre løsninger.
- Du har mulighed for at tilslutte dit tv igennem computeren og benytte det som skærm på samme måde.
- Der findes programmer til at lave flere skriveborde på samme computer hvor du let kan skifte mellem dem (Cube Windows).
- Den letteste løsning* (Samt dyreste) er at benytte to computere og igennem software (Synergy) bruge et keyboard og en mus imellem begge computeres skærme. Det giver dig også løsning for at bruge flere skærme.
Jeg bruger selv to computere og seks skærme og styrer det hele igennem ét keyboard og mus.
Hvis der er nogle der ønsker hjælp med opsætning af privat- eller erhvervs- computer løsninger (hardware som f.eks. skærme til udstilling) eller privat så er i velkommen til at kontakte mig. Jeg hjælper jer gerne med alt opsætning og løsninger gratis så i er velkommen til at kontakte mig over privat besked.
Håber det her hjalp dig lidt, og beklager hvis layoutet er forvirrende.
EDIT:
Som nævnt findes der muligheder for konvertering - men hold dig fra dem. (eksempel) USB-VGA-DVI-HDMI - men du ofre følgende uanset hvilken vej du konverterer:
- Opløsning (px)
- Response tid (ms)
- Kvalitet