Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Lovligt?

Side 1 ud af 1 (8 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 4. Sep 08
Indlæg ialt: 62
Skrevet kl. 09:03
Hvor mange stjerner giver du? :

Kort beskrevet, så er min far konsulent i et firma og har sender dem en faktura hver måned. Han betaler også moms og skat af 'hans løn' - Men han udnytter overhoved ikke momsen, på grund af han for 30 år siden gik konkurs med et andet firma, så han tør ikke rigtig, men han har stadig mange udgifter.

Kan jeg, med mit firma ansætte ham, og så kan JEG fakturere hans arbejdsplads, og så kan jeg jo bare udbetale løn til ham normalt. Men så kan jeg vel opnå den moms som han alligevel ikke bruger til de udgifter han har? (Ja han burde selv gøre det, men han vil IKKE).

Tilmeldt 22. Oct 08
Indlæg ialt: 901
Skrevet kl. 09:13

Hvis han kun udskriver faktura til et firma anses det som et ansættelsesforhold, og ikke om en selvstændig konsulentvirksomhed.

Tilmeldt 29. Nov 10
Indlæg ialt: 0
Skrevet kl. 09:19

gweb:

Hvis han kun udskriver faktura til et firma anses det som et ansættelsesforhold, og ikke om en selvstændig konsulentvirksomhed.

Så simpelt er det ikke. Der ses også på jobindhold mv. Der er massevis af eksempler på at konsulenter kan være det samme sted i flere år uden at der er tale om et lønmodtagerforhold - specielt blandt edb-konsulenter.

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 08:46

Hej

Jeg er enig med gweb, at der her er overvejende sandsynligt, at der er tale om et lnmodtagerforhold, idet det relativt klart fremgår af ligningsvejledningens sondring mellem selvstændig virksomhed og lønmodtagerforhold. Forholdet her med kun en ordregiver og én månedlig faktura kan ikke give andet resultat.

At der forekommer tilfælde (også mange) er kun et spørgsmål om SKAT overhovedet er bekendt med forholdet. Oftest er de tilfælde, hvor SKAT har afgjort "konstruktionen" sket i forbindelse med, at konsulentvirksomhed eller lignende ikke har afregnet den løbende moms samt opbygget en større skatterestance, hvilket naturligvis har bevirket en nærmere interesse fra SKAT omkring indkomstforhold m.v..

Hvorvidt den Snowext anførte øndring er lovlig, ser jeg ikke noget problem heri, men derimod en skattemæssig mere korrekt form for virksomhed, idet følgelig går ud fra, at denne virksomhed har andre kunder.

Med venlig hilsen

Tonny Skov Pedersen

www.erhvervs-consult.dk

Tilmeldt 29. Nov 10
Skrevet kl. 08:58

Reg. Revisor TSP:
at der her er overvejende sandsynligt, at der er tale om et lnmodtagerforhold, idet det relativt klart fremgår af ligningsvejledningens sondring mellem selvstændig virksomhed og lønmodtagerforhold.

Hvordan kan du komme med en sondring på så løst et grundlag. Et vigtigt element er jobinhold mv. Det nævner tråden intet om.

"Overvejende sandsynligt" er i bedste fald et godt gæt som lige så vel kan være forkert.

Henrik

Tilmeldt 30. Oct 09
Indlæg ialt: 5361
Skrevet kl. 10:57

Snowext:

Kan jeg, med mit firma ansætte ham, og så kan JEG fakturere hans arbejdsplads, og så kan jeg jo bare udbetale løn til ham normalt. Men så kan jeg vel opnå den moms som han alligevel ikke bruger til de udgifter han har? (Ja han burde selv gøre det, men han vil IKKE).

Ja det kan du godt, du behøver ikke spekulere så meget i det.

Køb ren argan olie her

Tilmeldt 29. Nov 10
Skrevet kl. 13:15

Lagerslag123 - JEN:
Ja det kan du godt, du behøver ikke spekulere så meget i det.

Jeg ville så nøje overveje konstruktionen og indholdet af den aftale der indgås. Først og fremmest vil der være en åbenlys risiko for, at en ansættelse af SKAT kan vurderes at være sket proforma. Om SKAT har interesse i en sådan betragtning kan man ikke vurdere ud for trådens oplysninger, da det i bund og grund bunder i parternes skatteforhold.

Jeg er enig med Reg Revisor om at mange af denne slags aftaler slipper igennem nåleøjet fordi SKAT ikke har fokus på. Problemet opstår som regel først efterfølgende.

Tilmeldt 30. Oct 09
Indlæg ialt: 5361
Skrevet kl. 13:45

Hej Henrik

Der er intet til hinder for at faren ansættes af sønnen. Og da han angiver at faren ikke anvender sin ret til at fradrage købsmoms i salgsmoms, og sønnen kan, så skyldes det givetvis at sønnen har aktiviteter i forvejen.

Ud fra den betragtning er der ingen overvejelser der behøver at forstyrre tingene.

MEN hvis det er som du skriver, en proforma ansættelse og sønnen ikke har andre aktiviteter, så kan det være SKAT har en interesse i at se på det, men som der står, så betaler faren skat etc., så jeg mener ikke der er noget at komme efter.

Det eneste for mig at se der er "farligt" er at sønnen tager sig et arbejdsgiveransvar og dermed regler omkring opsigelse m.v.

Men det virker lidt bøvlet, for sønnen kan vel i princippet afholde udgifterne som faren har og dermed fratrække momsen i sit selskab.

Måske der er oplysninger vi ikke helt har med i betragtningerne som kræves for at ligningen skal gå op :-)

Køb ren argan olie her

Side 1 ud af 1 (8 indlæg)