Det lyder som om du er godt inde i den model, og du lyder virkelig overbevisende. Det må jo nok være den model jeg vil arbejde med. Det er mindst risiko for mig selv, og det er ét eller andet sted det bedste. Men som du siger, så kunne det måske være fornuftigt at starte et par butikker op selv og så sælge det fra når det hele kører. Så har man jo også stille og roligt opbygget et brand via disse butikker som man kan bruge til at sælge konceptet til franchisetagere. Hvordan lægger det så med hensyn til opbygning af disse franchisebutikker? Betaler de et førstegangsbeløb og efterfølgende månedlige eller årlige betalinger for at være en del af mit brand til mit moderselskab, hvorefter jeg så sørger og betaler for indkøb af lagerstyring, møbler, lys, indretning og diverse andet hardware? Og så er det mit moderselskab som står for den landsdækkene markedsføring i blandt andet TV? Eller er alle disse ting noget en franchisetager selv skal sørge for? |
Morten Nielsen - Kidznet.dk:Det lyder som om du er godt inde i den model, og du lyder virkelig overbevisende.
Det må jo nok være den model jeg vil arbejde med. Det er mindst risiko for mig selv, og det er ét eller andet sted det bedste.
Men som du siger, så kunne det måske være fornuftigt at starte et par butikker op selv og så sælge det fra når det hele kører. Så har man jo også stille og roligt opbygget et brand via disse butikker som man kan bruge til at sælge konceptet til franchisetagere.
Hvordan lægger det så med hensyn til opbygning af disse franchisebutikker? Betaler de et førstegangsbeløb og efterfølgende månedlige eller årlige betalinger for at være en del af mit brand til mit moderselskab, hvorefter jeg så sørger og betaler for indkøb af lagerstyring, møbler, lys, indretning og diverse andet hardware? Og så er det mit moderselskab som står for den landsdækkene markedsføring i blandt andet TV? Eller er alle disse ting noget en franchisetager selv skal sørge for?
Hej Morten
Allerførst bør du se på udviklingen af nyfødte, og derefter på hvor i landet (regioner) der fødes flest børn og beslutte hvad der skal til af indbyggere i et område for at forretningen kan køre rundt.
Opbygningen af franchise kan ske på mange forskellige måder. Men en af de mere brugte er, at franchisetager betaler f.eks. 200.000 til dig for indretning, kassesystem (med webbaseret opdatering af lager, så I har overblik over flow), facade og hvad der ellers bør indgå i et færdigt koncept. Du kan så vælge at gøre et månedligt marketingsbidrag omsætningsafhængigt eller fast, det skal du regne på.
Markedsføring står du selv for overordnet set. Du udfærdiger det man betegner som en designmanual, hvor der er markedsføringsmateriale som butikkerne kan bruge lokalt hvis de ønsker yderligere markedsføring. Det er vigtigt du ikke fraviger dette, og der er "bøde" for ikke at følge disse. Det er Kidxnet image det drejer sig om.
Og som Martin T foreslår omkring pressemeddelser, så planlægger I 10 af disse om året der sendes ud til alt der kan skrive om npget i områderne og landsdækkende.
Der er naturligvis flere ting at tage hensyn til, men her lidt du kan tænke over i julen